حرکت جهادی یک کانون فرهنگی در رودبار جنوب

محور تمام فعالیت ها در جامعه اسلامی مسجد است از طرف دیگر وجود نیروهای متعهد و انقلابی در کانون های فرهنگی مساجد یک ظرفیت خوب جهت مرتفع کردن معضلات فرهنگی و اجتماعی هستند که یک نمونه آن در رودبار جنوب به اثبات رسید.
کد خبر: ۸۹۲۰۴۰۶
|
۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان ،   موضوع فرهنگ به عنوان یک اصل زیربنایی و اساسی، همواره از مسائل مهم و حساس اجتماعی است و توفیق در این عرصه در تمام بخش‌ها اثرگذار است لذا حکومت اسلامی با بر عهده داشتن این رسالت که موضوع فرهنگی را مورد توجه قرار بدهد، فرهنگ را بر مبنای تعالیم دینی و الهی مطابقت داده و پیش می‌برد.

 

« فرهنگ » مجموعه کامل ممیزهای روحی، مادی، فکری و عاطفی است که یک جامعه یا گروه اجتماعی را مشخص می‌کند و نه تنها شامل هنرها بلکه دربرگیرنده اشکال زندگی، حقوق اساسی انسانی، نظام‌های ارزشی، سنت ‌ها و اعتقادها نیز می‌شود.

 

 حضرت امام رضوان الله علیه مي‌فرمايند: « بي‌شک بالاترين و والاترين عنصري که در موجوديت هر جامعه دخالت اساسي دارد فرهنگ آن جامعه است؛ اساساً فرهنگ هر جامعه هويت و موجوديت آن جامعه را تشکيل مي‌دهد از طرف دیگر فرهنگ اساس ملت است، اساس مليت يک ملت است، اساس استقلال يک ملت است، مي‌توان گفت فرهنگ مبدأ همه خوشبختي‌ها و بدبختي‌هاي يک ملت است؛ بنابراين رأس همه اصلاحات، اصلاح فرهنگ است ».

 

توجه مقام معظم رهبری به «فرهنگ» در ارتباط مستقیم با ارزش‌ها و آرمان‌های اصلی پدیدآورنده انقلاب اسلامی است؛ ارزش‌هایی برآمده از فرهنگ ایرانی-اسلامی که در نهایت به دنبال آفرینش زندگی سربلند ملی متناسب با خواسته‌های دینی مردم مسلمان ایران است، به همین علت است که مقام معظم رهبری در فرمایشات خود بر مساله فرهنگ تأکید فراوان دارند.

 

 

 اهميت فرهنگ را به‌طورکلي مي‌توان در دو جنبه خلاصه کرد، نخست جايگاهي که فرهنگ در هويت و موجوديت جامعه دارد و ديگري نقشي که فرهنگ در پيشرفت و توسعه جوامع ايفا مي‌کند.

 

با گذر زمان و رخنه تهاجم فرهنگی و جنگ نرم، شاهد بروز آفت‌های مختلفی در حوزه فرهنگ هستیم، ‌از آنجایی که فرهنگ به عنوان زیرساخت سایر عرصه‌هاست بنابراین بررسی و ‌شناسایی مشکلات و معضلات موجود در این حوزه امری ضروری و حیاتی است.

 

از طرف دیگر با توجه به اینکه مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران بر پایه اسلام ناب پایه گذاری شده است، مهم ترین پایگاه چنین جامعه ای مسجد است لذا مسجد در شاکله دین مبین اسلام از اهمیت ویژه ای برخوردار است به گونه ای که در روایات فراوانی بر حضور مکرر در مسجد و اقامه نماز جماعت در این مکان مقدس تاکید شده است.

 

علاوه بر این مسجد به عنوان کانون اجتماع مسلمانان نقش عمده ای در فرهنگ سازی در میان امت اسلام دارد به ویژه در شرایط جامعه امروز که مدرنیته بر ساحات مختلف از جمله بر معنویت اثر گذاشته است، لذا حضور در مسجد و تربیت مسجدی می تواند منجر به تقویت روحی و معنوی و همچنین موجب کاهش بسیاری از آسیب های اجتماعی و معضلات فرهنگی شود.

 

یکی از سازمان هایی که در حوزه مسجد فعالیت می کند و برنامه های قابل توجهی جهت نهادینه کردن اسلام ناب با محوریت مسجد انجام می دهد، ستاد عالی کانون های مساجد کشور است.

 

امروزه با وجود بالغ بر 23 هزار کانون فرهنگی در سراسر کشور سرمایه ای بسیار ارزشمند از نیروهای انسانی وجود دارد که می توانند در جهت نهادینه کردن ارزش ها و آرمان های نظام و همچنین مرتفع کردن معضلات فرهنگی کمک کم نظیری را داشته باشند.

 

دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری جنوب کرمان نیز با دارا بودن بالغ بر 400 کانون فرهنگی هنری یک سرمایه ارزشمند جهت توسعه فعالیت های فرهنگی و همچنین مرتفع کردن معضلات فرهنگی است.

 

کانون فرهنگی هنری منتظران ظهور روستای دگاری از توابع شهرستان رودبار جنوب یکی از کانون های موفق در عرصه فعالیت های فرهنگی است که توانسته است در این راستا گام های ارزشمندی بردارد.

 

یکی از معضلات فرهنگی که نه تنها در این روستا بلکه در سطح شهرستان های جنوب کرمان وجود دارد، هزینه های سنگین در مراسمات ترحیم است که این امر دارای عوارض زیادی در ابعاد مختلف است.

 

با توجه به این اینکه وضعیت اقتصادی مردم در این منطقه غالبا متوسط رو به پایین است اما دیده می شود در مراسمات ترحیم افراد مجبور هستند هزینه های سنگینی انجام دهند که هیچگونه ثوابی عاید روح مرحوم نمی شود و علاوه بر این موجب خسارات مالی نیز برای خانواده مرحوم می شود.

 

حسین اکبری مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری منتظران ظهور واقع در روستای دگاری در این زمینه گفت: با توجه به فعالیت این کانون در زمینه های مختلف فرهنگی همیشه این سوال در ذهن ما وجود داشت که چگونه می توان این هزینه های سنگین را از این مراسمات دور کرد تا اینکه از 2 سال قبل شروع به کار کردیم.

 

 

وی افزود: ابتدا محور فعالیت خود را مسجد قرار دادیم و تلاش کردیم که مراسم های ختم را در مسجد برگزار کنیم اما برای شروع سخت بود لذا به این نتیجه رسیدیم ابتدا از خودمان شروع کنیم در نتیجه چند مراسم ختم را که برای بچه های کانون اتفاق افتاده بود در مسجد برگزار کردیم و با یک هزینه مختصر مراسم به اتمام رسید.

 

مدیرمسئول کانون منتظران ظهور به یک نکته ظریفی اشاره کرد و گفت: برخی از مردم معتقد بودند افرادی که در مراسم ترحیم هزینه زیادی نمی کنند وضع مالی خوبی ندارند لذا تلاش کردیم از میان برخی افراد که وضع مالی بهتری دارند شروع کنیم تا بر همگان اثبات شود که این امر دلیل مالی ندارد و این شد که اثرگذاری این کار بیشتر شد.

 

 وی یکی از نتایج مثبت این حرکت فرهنگی را اینگونه مطرح می کند که وقتی که مراسمات به جای اینکه در منزل برگزار شود در مسجد برقرار می شود موجب تقویت بنیه معنوی مردم می شود و قطع یقین ثواب بیشتری نیز به روح مرحوم می رسد و علاوه بر این پیوند مردم با مسجد نیز بیشتر می شود.

 

یکی دیگر از کارهای ارزشمند این کانون فرهنگی هنری این است که هنگامی که یکی از اهالی این روستا از دنیا می رود همه اعضای کانون جهت عرض تسلیت به صورت دسته جمعی در منزل وی حضور پیدا می کنند، مدیرمسئول کانون منتظران ظهور در این زمینه بیشتر توضیح می دهد: حضور دسته جمعی در منازل این افراد موجب تسکین خانواده های عزادار می شود و همچنین یک نقطه عطفی از کانون فرهنگی هنری در ذهن افراد باقی می ماند علاوه براین تلاش داریم برای افراد متوفی تا چهلم هر شب جمعه دعای کمیل برگزار کنیم.

 

حجت اکبری فعال فرهنگی این روستا به خبرنگار شبستان گفت: امروزه به لطف خدا برای همه افراد روستا انجام هزینه های متعارف در مراسمات ترحیم جا افتاده است اما قبل از این حتی پیش می آمد که هزینه یک مراسم ختم دو برابر یک مجلس عروسی می شد لذا این هزینه برای خانواده متوفی بسیار سنگین بود.

 

 

وی ادامه داد: حتی مطرح شد اگر کسی هم قصد هزینه کردن دارد بیاید این هزینه را در جاهای مورد نیاز مثلا برای ایتام و یا جهت ادای نماز و روزه های میت خرج کند.

 

این فعال فرهنگی روستای دگاری افزود: توجیه کردن خانم های روستا به جهت اثرگذاری آنان بر روی خانواده نیز یکی از راهکارهای به نتیجه رسیدن این حرکت فرهنگی بود که به لطف خدا اثرگذار بود. 

 

وی ماه محرم را یک ظرفیت خوب دانست و خاطرنشان کرد: وجود فرد مبلغ در روستا بسیار کمک کننده است که می تواند بسیاری از مفاهیم دینی را در منطقه ترویج دهد.

 

به جهت کار ارزشمندی که این کانون فرهنگی در روستا انجام داده بود تلاش کردیم آن را به استحضار امام جمعه شهرستان رودبار جنوب برسانیم که در این زمینه حجت الاسلام عباس گروهی امام جمعه رودبار جنوب ضمن تشکر از این حرکت ارزشمند، به خبرنگار شبستان گفت: متاسفانه هزینه های غیر منطقی در مراسمات ترحیم در جنوب کرمان دامن گیر است لذا مسئولین و فعالین فرهنگی تلاش دارند این معضل فرهنگی را به حداقل برسانند و در نهایت آن ریشه کن کنند.

 

 وی ادامه داد: وجود برخی معضلات فرهنگی در منطقه موجب بروز برخی آسیب های اجتماعی همچون اعتیاد شده است لذا باید با بصیرت افزایی از طریق شیوه های مختلف، این معضلات را مرتفع کرد.

 

نماینده ولی فقیه در رودبار جنوب ماه محرم را یک ظرفیت خوب جهت آگاهی رسانی مباحث فرهنگی دانست و خاطرنشان کرد: طی جلسه ای که با مبلغین خواهیم داشت، این موضوعات را مطرح و از آنان می خواهیم که این مباحث را در منطقه مطرح کنند.

 

 

حجت الاسلام علی اکبری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رودبار جنوب نیز یکی از افرادی است که در این حرکت فرهنگی نقش داشته است که در این زمینه به خبرنگار شبستان گفت: یکی از کارهای خوبی که انجام شد این بود که وقتی یکی از افراد روستای دگاری از دنیا می رفت در منطقه مرحوم حضور پیدا می کردیم و فرد را توجیه می کردیم و حتی مسئولیت چاپ آگهی ترحیم را نیز بر عهده می گرفتیم.

 

وی افزود: به لطف خدا این حرکت فرهنگی در چند روستای همجوار نیز گسترش پیدا کرده است.   

 

ارسال نظرات