«بسیج» از تسخیر بازار داخلی از فراورده های ارایشی و بهداشتی خارجی گزارش می‌دهد

تجارت پر سود فرآورده های آرایشی و بهداشتی خارجی در بازار ایران/ آمار داخلی درستی از میزان مصرف نداریم

ایران هفتمین کشور مصرف کننده مواد آرایشی در جهان و دومین کشور در خاورمیانه محسوب می شود اما اغلب محصولات آرایشی موجود در بازار آن وارداتی هستند.
کد خبر: ۸۹۰۴۹۱۳
|
۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۶

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، امروزه مصرف روزافزون محصولات آرایشی و بهداشتی صنعت فرآورده های آرایشی و بهداشتی را به یکی از پرسودترین و جذاب ترین صنایع در دنیا تبدیل کرده است.
این در حالی است که مهم ترین برندهای لوازم آرایشی و بهداشتی متعلق به کشورهای آفریقایی و اروپای غربی است اما بیشترین آمار مصرف به کشورهای اروپای شرقی و پس از آن به خاورمیانه تعلق دارد.
در میان کشورهای خاورمیانه نیز ایران پس از عربستان،‌ایران دومین کشور مصرف کننده لوازم آرایشی است که باعث شده کشورمان به عنوان یکی از بازارهای اصلی محصولات آرایشی و بهداشتی بوده و شرکت های بزرگ تولیدکننده خارجی از ایران به عنوان یک بازار هدف استفاده کنند.
متاسفانه سهم تولیدکنندگان داخلی در این صنعت بسیار ناچیز است و از طرفی گرایش روزافزون به مصرف این فراورده ها در کشور معضل قاچاق و نیز معضل برندهای تقلبی را پیش روی فروشندگان و مصرف کنندگان این فراورده ها قرار داده است.
آمار مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی ایران در سال 2008 بیش از 2.1 میلیارد دلار  بوده است که با فاصله کمی از عربستان و در رده هفتم دنیا قرار دارد. چه آنکه متاسفانه آمار داخلی صحیحی از میزان قاچاق و مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی وجود ندارد.
با این حال شاید تنها مرجعی که می توان بر اساس آن میزان مصرف فرآورده های آرایشی در ایران را تخمین زد متوسط هزینه درآمد خانوار است که بر اساس آمار مرکز آمار ، متوسط هزینه سالانه هر خانوار شهری و روستایی به قیمت جاری بیش از 132 میلیون و 716 هزار ریال و 83 میلیون و 973 هزار ریال و برای کل کشور 119 میلیون و 341 هزار و 31 ریال برآورد شده است.
این در حالی است که متوسط هزینه سالانه هر خانوار شهری و روستایی و کل کشور به قیمت جاری برای خرید لوازم آرایشی به ترتیب بیش از سه میلیون و 288 هزار ریال و دو میلیون و 580 هزار ریال و 95 هزار ریال برآورد شده است.
براساس آمار هر خانوار ایرانی به طور متوسط در سال حدود2.5 درصد از هزینه هایش را صرف خرید فراآورده های آرایشی کرده است.
در یک نگاه کلی می توان گفت علیرغم آنکه ایران هفتمین کشور مصرف کننده مواد آرایشی در جهان و دومین کشور در خاورمیانه محسوب می شود اما اغلب محصولات آرایشی موجود در بازار وارداتی هستند.
واردات محصولات آرایشی و بهداشتی به دلیل سود دهی بالا در بازار داخل همچنان داغ است که این موضوع معضل قاچاق و واردات این محصولات را از مبادی غیر رسمی جدی تر می نماید. چنانچه متاسفانه اغلب لوازمی که دارای مارک های معروف اروپایی یا آمریکایی هستند قلابی بوده و به طرز ماهرانه ای در چین، تایلند و ترکیه جعل و روانه بازار ایران می‌شود. در این بین تجارت مواد ارایشی و بهداشتی همواره یکی از ابزارهای فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی نظام سلطه برای واردآوردن فشار به ایران بوده است.

ارسال نظرات