پیگیری «بسیج» از واردات بی رویه غذای بی کیفیتی به نام تیلاپیا_ 74

باید واردات ماهی تیلاپیا قطع شود

مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی گفت: باید واردات ماهی تیلاپیا قطع شود اما اگر مسئولین اصرار بر تولید این ماهی دارند می توان آن را در داخل کشور پرورش داد.
کد خبر: ۸۹۰۴۳۲۲
|
۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۲

 گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: یکی از مهم ترین چالش های پیش روی حوزه اقتصادی تقویت تولید داخلی و عملی کرن سیاست های اقتصاد مقاومتی است.از طرفی بخش کشاورزی و شیلات می تواند به عنوان یک بازوی قدرتمند در تقویت بنیان اقتصادی کشور مؤثر باشد . یکی از حوزه هایی که کمتر در بخش کشاورزی به چشم می‌آید بخش شیلات کشور است. شیلات و مقوله مهم ماهی یکی از مهمترین مواد غذایی سبد خانوار است که با وجود استعدادها و امکانات بالقوه در کشور امکان پرورش ماهی در بالاترین سرعت و کیفیت وجود دارد.

اما اکنون بخش شیلات و به خصوص پرورش ماهی های سردابی و گرمابی با چالش بزرگ واردات ماهی خارجی از جمله تیلاپیا مواجه هستند که ضربه ی سنگینی را به تولید داخلی وارد کرده است. بر همین اساس انتظار می رود تا دولتمردان برای حمایت و پشتیبانی تولید کنندگان ماهی این غذای سالم و غنی برنامه ریزی داشته باشند. در همین راستا سعی کردیم تا از نزدیک با مشکلات عدیده برخی تولیدکنندگان ماهی سردابی از جمله قزل آلا آشنا شویم.

 خبرگزاری بسیج بر آن شده است تا به صورت مستند و حضوری از مراکز پرورش ماهی و نیز فعالان عمده این صنعت، این مهم را پیگیری کند.  همچنین در این بخش و بر همین اساس گفتگویی با  آرش نبی زاده، مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی و نیز از منتقدین واردات ماهی تیلاپیا از کشور چین ترتیب داده ایم که از نظرتان می گذرد:

مخالف تولید داخلی تیلاپیا نیستم/ باید واردات ماهی تیلاپیا قطع شود

آرش نبی زاده، مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، در پاسخ به این سوال که موافق تولید ماهی تیلاپیا در داخل کشور هستید؟ گفت: من یک آبزی پرور هستم پس شغل من پرورش ماهی است حال این ماهی قزل آلا ،گرمابی، میگو ، خرچنگ و حتی خاویار باشد برای من فرقی نمی کند لذا من در رشته ای که فکر می کنم منفعت بیشتری دارد کار می کنم. پس ما با تولید ماهی تیلا پیا در داخل کشور مخالف نیستیم.

وی افزود: دولت بر روی تولید ماهی در قفس های حفاظت شده کار کرد و تمام هزینه های جاری راصرف این پروژه نمود بر همین اساس چند سالی است به اتحادیه کمک مالی نکرده است حتی دولت با اجرای این پروژه دست مارو از اعتبارات با سود کم کوتاه کرد.

* باید واردات ماهی تیلاپیا قطع شود

نبی زاده تصریح کرد : به نظر من به طور کلی باید واردات ماهی تیلاپیا قطع شود اما اگر مسئولین اصرار بر تولید این ماهی دارند می توان آن را در داخل کشور پرورش داد گفتنی است تولید ماهی تیلاپیا در داخل چندین حسن دارد اول اینکه موجب می شود تا رقابتی بین تولید ماهی تیلاپیای داخلی و ماهی تیلاپیای خارجی ایجاد شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی ادامه داد: اگرچه که با مصرف آبزیان در کشور قطعاً اگر ماهی تیلاپیا در داخل هم تولید شود با مشکل فروش مواجه خواهد شد مگر آنکه دولت به صورت جدی برای گسترش بازار فروش ماهی کار کنند قطعاً اگر ماهی تیلاپیا در داخل کشور تولید شود این آسیبی که اکنون به تولیدکنندگان داخلی وارد می شود؛ کمتر خواهد شد.

* نباید بی محابا از تولید تیلاپیا حمایت شود

وی عنوان کرد: البته در خصوص تولید ماهی تیلاپیا در کشور باید تمام زوایا و جوانبش مورد بررسی قرار گیرد نه آن که به صورت شتابزده این ماهی را وارد کردیم و تولیدکنندگان داخل از کار بیکار شوند اکنون فهمیدیم که ماهی تیلاپیا در کشور طرفدار دارد لذا می توان بر روی آن کار کرد برهمین اساس عقیده داریم که نباید حق انتخاب را از مردم گرفت لذا من مخالف تولید داخلی ماهی تیلاپیا نیستم.چون علاوه بر ایجاد اشتغال موجب گسترش محصولات آبزی پروری خواهد شد اما نباید بی محابا این بخش حمایت شود تا بخش های دیگر با رکود مواجه شوند.

ارسال نظرات