پیگیری «بسیج» از واردات بی رویه غذای بی کیفیتی به نام تیلاپیا_ 72

تیلاپیای بی کیفیت وارداتی 2 سال تاریخ انقضا دارد!/ واردات تاریخ گذشته و ترفند تغییر مدت زمان مصرف

مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی گفت: یکی از سوالات جدی ما این است که چطور می شود ماهی تیلاپیا بیش از دو سال تاریخ انقضا داشته باشد این تاریخ باور کردنی نیست.
کد خبر: ۸۹۰۴۳۲۰
|
۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۰

 گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: یکی از مهم ترین چالش های پیش روی حوزه اقتصادی تقویت تولید داخلی و عملی کرن سیاست های اقتصاد مقاومتی است.از طرفی بخش کشاورزی و شیلات می تواند به عنوان یک بازوی قدرتمند در تقویت بنیان اقتصادی کشور مؤثر باشد . یکی از حوزه هایی که کمتر در بخش کشاورزی به چشم می‌آید بخش شیلات کشور است. شیلات و مقوله مهم ماهی یکی از مهمترین مواد غذایی سبد خانوار است که با وجود استعدادها و امکانات بالقوه در کشور امکان پرورش ماهی در بالاترین سرعت و کیفیت وجود دارد.

اما اکنون بخش شیلات و به خصوص پرورش ماهی های سردابی و گرمابی با چالش بزرگ واردات ماهی خارجی از جمله تیلاپیا مواجه هستند که ضربه ی سنگینی را به تولید داخلی وارد کرده است. بر همین اساس انتظار می رود تا دولتمردان برای حمایت و پشتیبانی تولید کنندگان ماهی این غذای سالم و غنی برنامه ریزی داشته باشند. در همین راستا سعی کردیم تا از نزدیک با مشکلات عدیده برخی تولیدکنندگان ماهی سردابی از جمله قزل آلا آشنا شویم.

 خبرگزاری بسیج بر آن شده است تا به صورت مستند و حضوری از مراکز پرورش ماهی و نیز فعالان عمده این صنعت، این مهم را پیگیری کند.  همچنین در این بخش و بر همین اساس گفتگویی با  آرش نبی زاده، مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی و نیز از منتقدین واردات ماهی تیلاپیا از کشور چین ترتیب داده ایم که از نظرتان می گذرد:

تیلاپیا 2 سال تاریخ انقضا دارد!/ واردات تاریخ گذشته ماهی تیلاپیا فاش شد

* تیلاپیا 2 سال تاریخ انقضا دارد!

آرش نبی زاده، مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، گفت: یکی از سوالات جدی ما این است که چطور می شود ماهی تیلاپیا بیش از دو سال تاریخ انقضا داشته باشد این تاریخ باور کردنی نیست از طرفی نیز سازمان دامپزشکی برای ماهی قزل آلا 9 ماه تاریخ انقضا در نظر گرفته است. آنگاه چطور ممکن است که ماهی وارداتی تیلاپیا دو سال قابل استفاده باشد.

وی افزود: اگر به شما بگویند ماهی را به مدت دو سال می توانیم نگه داریم آیا قبول می کنید آن را بخورید.حال وقتی این ماهی وارد کشور میشود معلوم نیست در چه زمانی صید، مهر خورده،فرآوری شده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی تصریح کرد: جالب است بدانید که سازمان دامپزشکی در تمام مزارع پرورش ماهی کارشناس تغذیه دارد اما اگر به همین سازمان اعلام کنیم قصد صادرات ماهی به فلان کشور خارجی را داریم حرف کارشناس های خودش را هم نیز قبول نمی کند و می گوید باید محصولات دوباره مورد آزمایش قرار بگیرد؛ ما اعتراض می کنیم که حضور نمایندگان شما بر سر مزارع برای چیست؟ این رفتار در سازمان دامپزشکی نشان می دهند که تمام این اقدامات در حد حرف است.

* جنسی که از گمرک می گذرد؛ کسی به کیفیت آن کار ندارد

وی افزود: همین رویه در بحث واردات ماهی نیز وجود دارد و معلوم نیست سازمان دامپزشکی در خصوص تست ماهی تیلاپیا چه نظارتی دارد متاسفانه وقتی جنسی از گمرک ایران می گذرد هیچ کس کار ندارد که این محصول خوب بد و یا خیلی بد است.

نبی زاده عنوان کرد: اما در مورد صادرات اگر به من بگویند فلان محصول را ارسال کن من هرگز بدون آزمایش این کار را نخواهم کرد چون اگر کشور خارجی با تست محصول متوجه شود که آن کالا مرغوب نیست جلوی کل واردات محصولات ایران به کشورش را خواهد گرفت.

وی افزود: من قضاوتی نمی کنم اما به گفته سازمان دامپزشکی ماهی تیلاپیا ماهی با کیفیتی است و ما منتظر هستیم تا سازمان های مردم نهاد روزی از طریق آزمایش و تست این ماهی به کیفیت آن یا عدم کیفیت آن پی ببرند کما که طی سال های ۹۴ از طریق اعتراضات مردمی ۶ ماه جلوی واردات ماهی تیلاپیا گرفته شد.

* واردات تاریخ گذشته ماهی تیلاپیا جریان ساز شد

مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی خاطرنشان کرد: فقط می دانیم که ماهی تیلاپیا ماهی است اما در مورد آن که چه مدت فرآوری شده هیچ اطلاعی نداریم گفتنی است چندی پیش یکی از واردکنندگان پس از آنکه این ماهی را دو سال نگه داشته بود دوباره به گمرک برد و با مهر زدن دوباره آن را به عنوان ماهی تازه وارد کشور کرد.

ارسال نظرات