مصطفی برزگر
در نشست هم اندیشی تخصصی بسیج اساتید استان ایلام با جهاد کشاورزی مطرح شد؛
به همت بسیج اساتید استان ایلام، نشست هم اندیشی تخصصی اساتید بسیجی با مدیر کل سازمان جهاد کشاورزی استان با موضوع"ظرفیت ها و فرصت های کشاورزی استان ایلام " ظهر امروز در سالن جلسات ریاست دانشگاه آزاد برگزار شد.
کد خبر: ۸۸۹۹۲۹۳
|
۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، به همت بسیج اساتید استان ایلام ظهر امروز نشست هم اندیشی تخصصی اساتید بسیجی استان با موضوع" ظرفیت ها و فرصت های بخش کشاورزی استان" با حضور مدیر کل و معاونین سازمان جهاد کشاورزی ایلام در محل سالن جلسات دانشگاه آزاد واحد ایلام برگزار شد.

در این جلسه که اساتید بسیجی و اعضا هیات علمی دانشگاه های ایلام حضور داشتند، دکتر محمد ملکی، مسئول سازمان بسیج اساتید با تبریک روز خبرنگار و خیرمقدم به مدیرکل جهاد کشاورزی استان و اساتید بسیجی دانشگاه های ایلام گفت: با توجه به ظرفیت های بخش کشاورزی در استان که با چالش ها و محدودیت هایی روبه رو است به جهت همکاری هر چه بیشتر بین مجموعه دانشگاهی و سازمان جهاد کشاورزی و بکارگیری پروژه های تحقیقاتی اساتید بسیجی در بهینه سازی این صنعت و همفکری در راستای رفع موانع پیشرفت و توسعه این صنعت این دومین نشستی است که با حضور اعضاء هیات علمی دانشگاه های ایلام که در این رشته به صورت تخصصی فعالیت دارند و سازمان جهاد کشاورزی استان تشکیل می گردد تا به رفع مشکلات این حوزه در استان پرداخته شود و زمینه ساز پیشرفت و توسعه کشاورزی در استان باشیم.

مسئول سازمان بسیج اساتید استان، استفاده از ظرفیت علمی و پژوهشی اساتید بسیجی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان در حوزه کشاورزی را زمینه ساز پیشرفت و توسعه این بخش در استان دانست و آمادگی خود را جهت هر گونه همکاری در این زمینه که منجر به پیشرفت هایی در بخش کشاورزی استان شود را اعلام نمود.

آقای کریمی، مسئول علمی بسیج اساتید استان و مدیر پژوهشی دانشکده کشاورزی دانشگاه ایلام در این نشست گفت: بایستی از پتانسیل علمی اساتید مجرب و صاحب نظر استان در جهت رفع مشکلات حوزه کشاورزی بهره گرفت و در خصوص اینکه چه پتانسیل هایی در بخش کشاورزی؛ آب،خاک و آسیب هایی در استان مطرح است باید نگاهی دوباره داشته باشیم.

وی یکی از چالش های کلیدی استان را بحث ورود خاک های فرسایشی به سد مخزن آب ایلام دانست و گفت: با توجه به اینکه 50 درصد آب شرب ایلام از محل سد ایلام تامین می شود ورود رسوبات به این سرعت به سد ایلام چالش خطرناکی است که باید زنگ خطر را به صدا درآورد.

دکتر کریمی در ادامه گفت: یکی از دیگر مسائل حوزه کشاورزی استفاده از پتانسیل نیروی انسانی متخصص دانشگاهی در پروژه های کشاورزی استان است.مدیران دلسوز بایستی با تقویت روحیه مطالبه گری به دنبال بهینه سازی در این حوزه باشند و این مسائل را به مسئولان دولتی منتقل کنند.

وی افزود: با وجود نیروی متخصص بومی در استان چرا پروژه های استانی به افراد غیر بومی که تخصص چندانی ندارند سپرده می شود و از توان متخصصین بومی استفاده نمی شود تا این پروژه ها را با دلسوزی مدیریت کنند و به جهت آشنایی کامل با چالش های کشاورزی استان بهتر می توانند مسائل را مدیریت کنند.

این استاد بسیجی گفت: باید نظرات ارزنده و کارشناسی را به مسئولین دولتی انتقال داد و با همکاری مجموعه دانشگاهی و جهاد کشاورزی کارها را بهینه سازی کرد که هم خدا راضی باشد و هم مردم از فواید آن بهرمند شوند.

دکتر میری، مدیر کل سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه جلسه گفت:ما در همه بخش ها مشکل داریم در حوزه دانشگاه در حوزه اجرا و در فرهنگ سازی جامعه دچار مشکلات عمیق هستیم.

وی با بیان اینکه جامعه باید یه صورت همه جانبه توسعه یابد، گفت: اگر امروز نیروی انسانی بی کیفیت، مشکل در اجرا و .. داریم به تربیت متخصصان دانشگاهی برمی گردد . سیستم آموزشی در دانشگاه ها کیفی نیست و خروجی آن تعریفی ندارد.

دکتر میری با بیان اینکه فارغ التحصیلان دانشگاهی، مدیران آینده کشور می شوند، افزود: حتی در دانشگاه های دولتی کشور نیروی انسانی متخصص تربیت نمی شود و خروجی علمی مناسبی ندارد.

مدیر کل سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: همه مسئولین به نوعی مقصرند، سیاستگذاران سیستم آموزشی کشور مقصرند و باید اصلاحات عمیق و کاربردی در سیاست های کلان آموزشی کشور انجام دهند.

وی مهمترین محصول دانشگاه ها را تربیت نیروی انسانی متخصص برشمرد و افزود: امروزه دانشگاه های ما به جای پرورش مدیران متخصص به مدرک گرای رو آورده است. اینکه چرا تولید آدامس کردی سقز به استان کردستان اختصاص یافته و به محصولی جهانی تبدیل شده است به ضعف سرمایه گذاران استانی برمی گردد که حاضر نیستند سرمایه های خود را در عرصه کشاورزی استان بکار گیرند .

وی افزود: سرمایه گذار بومی ریسک بالای سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی را نمی پذیرد و سرمایه اش را به بانک های خصوصی که سودهای بالای 20 درصد دارند، می سپارد.

دکتر میری یادآور شد: سیستم بانکی کشور نیز مشکل آفرین است. چرا باید با دادن سود های بالای 20 درصد سرمایه داران را به سمت خود جذب کند و در بخش تولیدی بکار گیری نشود و این در حالی است که دز کشورهای پیشرفته دنیا سود بانکی نمی پردازند که هبچ در عوض نگهداری پولهای مردم از آنها کارمزد می گیرند.

وی با بیان اینکه حجم سرمایه گذاری بعد از انقلاب هیچ وقت بالاتر از 5 درصد نرفته گفت: در کشورهای پیشرفته پول و سرمایه گذاری به سمت تولید و بورس می رود و همین سبب رونق اقتصادی در آنجاست.

مدیر کل سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: به خاطر سیاست انزوای جغرافیایی سرمایه گذار غیر بومی نیز ایلام را آخر دنیا قلمداد می کند و رغبت چندانی برای سرمایه گذاری در این استان ندارد

وی افزود:مشکلات بانکی سازمان کشاورزی مجبور است که به موسسات دولتی روی آورد به عنوان نمونه در همین راستا به شرکت کوثر وابسته به بنیاد شهید استان 14 هکتار از بهترین اراضی درجه یک هلیلان واگذار کردیم که تولیدات گلخانه ای را ایجاد کند که تقریبا در هفته گذشته کلنگ آن زده شد.و شخصا مشکلات بانکی آن را دنبال نمودم و این در حالی است که در استان های دیگر مثل تهران سرمایه گذاران با علاقه فراوان به دبنال اخذ مجوز گلخانه هستند

دکتر میری گفت: در بحث کشت دانه های روغنی که سرمایه ای در حد 80 میلیارد می خواهد که 80 درصد آن را نیز تسهیلات ارزان قیمت با سود ده درصد به آن اختصاص دارد کسی حاضر به سرمایه گذاری نیست.

وی افزود: به دلیل انزوای اجتماعی سرمایه گذار غیر بومی به استان نمی آید یا توقعات بالا دارند.

باید در دانشگاه ها پژوهش به سمت تقاضا محوری رود نه تحقیقات تکرارشده و از سوی دیگر دستگاه های اجرایی باید نیازمندی های خود را با دانشگاه در میان بگذارند و این ارتباط بین دو حوزه دانشگاهی و صنعت لازم و ضروریست.

ارسال نظرات