کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با«بسیج»:

دولت برای عدم واردات کالای خارجی چقدر به سخنان رهبری عمل می کند؟

بغزیان گفت: اگر دولت نتواند واردات را تعرفه بندی کند، قطعا در خیلی از بخش ها، ایران توانایی رقابت با رقبای خارجی را ندارد. همچنین عدم تعرفه بندی باعث واردات غیر رسمی می شود.
کد خبر: ۸۸۸۴۵۳۸
|
۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰

دکتر آلبرت بغزیان کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، درباره افزایش واردات که بیشتر آن ها در قالب قاچاق صورت می گیرد گفت: کالاهای وارداتی هر کدام نحوه ورودشان به کشور متفاوت است یعنی وارد کردن سیگار با شکلات یا میوه تفاوت بسیاری دارند.

وی افزود: هیچ کشوری در دنیا نیست که به طور مطلق با جهان مبادله و معامله نکند. در همه جا واردات و صادرات وجود دارد اما تنها با یک تفاوت که ایران مثل دیگر کشور ها تعرفه مند نیست. تعرفه مندی بدان معناست که کشور ها با تعیین درصدهایی برای اقلام گوناگون مورد نیاز خود، واردات خود را کنترل می کنند. با این برنامه ریزی هم تولیدی های خود را در رقابت نگه می دارند و هم در بخش فضای جامعه فرهنگی خود با مشکل بیکاری کارگران از کارخانه ها و تولیدی ها رو به رو نخواهند شد.

بغزیان عنوان کرد: اگر دولت نتواند واردات را تعرفه بندی کند، قطعا در خیلی از بخش ها، ایران توانایی رقابت با رقبا خارجی را ندارد. همچنین عدم تعرفه بندی باعث واردات غیر رسمی می شود. بعضی از کالا ها مثل پوشاک را با کوله بری وارد می کنند ولی آب میوه به دلیل محدود وارد کردنش به کشور صرفه اقتصادی ندارد، کانتینری وارد می شود.

این کارشناس تاکید کرد: با افزایش واردات غیر رسمی در کشور فساد مالی در بخش گمرک و وزات خانه ها بیشتر می شود. دلیل این فساد با روند قاچاق برای این است که کسی نمی تواند ادعا کند که کانتینر را ندیده ایم پس قطعا این فساد اقتصادی که می تواند شعاع بزرگی داشته باشد ایران را دچار بحران جدی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه رهبری واردات غیر ضروری را حرام اعلام کردند چراکه خود ایران توانایی تولید ایران را دارد گفت: سخنان مقام معظم رهبری و نکاتی که برای مسوولین ایراد کردند مانند زمانی است که میرزای شیرازی تنباکو را حرام اعلام کرد، اما آیا الآن کسی در دولت محترم هست که سخنان رهبری را گوش فرا دهد؟ آیا خرید کالای خارجی از جانب خود دولت منع شده است؟

ارسال نظرات