خبرهای داغ:
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد

برجسته‌سازی و معرفی مفاخر ملی و دینی برای بازسازی هویت جامعه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برجسته سازی و معرفی مفاخر ملی و دینی برای بازسازی هویت جامعه یکی از اهداف اساسی است که به دنبال آن هستیم.
کد خبر: ۸۸۸۲۹۱۹
|
۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان به نقل از کمیته روابط عمومی و اطلاع رسانی کنگره علمی آقانجفی همدانی(ره)، اولین جلسه شورای سیاستگذاری کنگره علمی آیت الله نجفی همدانی با دکتر حضور سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای این شوار برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست گفت: برجسته سازی و معرفی مفاخر ملی و دینی برای بازسازی هویت جامعه یکی از اهداف اساسی است که به دنبال آن هستیم.

سیدرضا صالحی امیری با اشاره به برخی مفاخر استان همدان ادامه داد: این استان دارای چهره های وارسته بسیاری است که آیت الله نجفی همدانی نیز در شمار همین چهره ها است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وظایفانجمنآثار ومفاخرفرهنگیافزود: توجه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی به مفاخر و مشاهیر کشورمان بهویژه مفاخر معاصر ضروری است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با توجه به وظایف خود در حوزههای فرهنگی و دینی در بخش های مختلف خود از جملهانجمن آثار و مفاخر فرهنگی،سازمان اوقاف و معاونت قرآن و عترت باید در معرفی و تجلیل از مقام شامخ آقانجفی همدانی(ره) اهتمام جدی داشته باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: از ظرفیت های موجود فرهنگی و هنری نیز می توان در معرفی بزرگان دینی و فرهنگی کشور بهره کافی برد.

* فعالیت‌های کمیته های پنجگانه کنگره آیت‌الله «آقانجفی» در همدان

مدیر عامل موسسه شهید محراب آیت الله مدنی(ره) همدان و دبیر کنگره نیز در این نشست گزارشی درباره روند شکل گیری بزرگداشت آیت الله نجفی همدانی در سال 95 ارائه داد.

سیدمحمد کاظم حجازی گفت: دارالمومنین همدان با وجود سرمایه های معنوی بزرگی مانند آقا نجفی، غنای خود را به اثبات رسانده است؛ همراهی مرحوم آقا نجفی با انقلاب و امام (ره) در و دوران دفاع مقدس که مسجد ایشان مامن و محفل رزمندگان بود، در کنار جایگاه علمی ایشان بسیار حائز اهمیت است.

وی بیان کرد: فارغ از نقش علمی ـ قرآنی این مجتهد نقش ایشان در فضای اجتماعی ـ سیاسی استان بوده که در کهولت سن همراهی ایشان با انقلاب اسلامی از قبل از پیروزی انقلاب و حضور ایشان در راهپیمایی‌ها، استقبال از امام(ره) در فرودگاه مهرآباد، بیانیه ها و غیره بیانگر این بود که ایشان نگاه دقیقی را نسبت به مسائل نظام و انقلاب داشتند.

مدیرعامل مؤسسه شهید محراب آیت الله مدنی(ره) افزود: مسجد ایشان در دوران دفاع مقدس مأمن و محفلی برای رزمندگان بود و هر زمان که رزمندگان به شهر می آمدند خستگی راه را در این مسجد با عبارات و سخنان ایشان از تن به در می کردند و به عبارتی در پیام مقام معظم رهبری نیز در زمان فوت ایشان به خوبی مشهود است که حلقه اصلی اطرافیان ایشان جوانان بودند و ایشان را مرجعیتی برای مباحث اجتماعی خودشان می دانستند.

وی بیان کرد: تیم اجرایی کنگره در استان قرار دارد و فعالیت‌های کمیته های پنجگانه شروع شده، ضمن اینکه مقدمات سفارش مقالات آماده شده و در مجله وزارت علوم برای 2 هزار استاد دانشگاه عناوین مقالات ارسال شده است.

حجازی با اشاره به اینکه تمام جلسات کنگره علمی در دانشگاه و با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در حال برگزاری است، عنوان کرد: اعتبار موسسه شهید مدنی(ره) باعث شده که با عنایت الهی کارها به خوبی پیش رود و اکنون ارتباطات علمی با اساتید برقرار می باشد.

* لزوم بررسی و بیان بعد اخلاقی تربیتی و تاثیر آیت‌الله «آقانجفی»

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان در بخش دیگری از این نشست، با اشاره به زندگینامه آیت الله نجفی همدانی، افزود: سیره زندگی آن مرحوم برای عموم مردم و علاقه مندان به ایشان جذاب است.

آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی با تاکید بر برگزاری باشکوه کنگره آقانجفی همدانی تصریح کرد: آنچه که من انتظار دارم این است که بعد اخلاقی تربیتی و تاثیر ایشان در جذب نفوس بررسی و بیان شود.

وی افزود: ایشان فرد بسیار مقیدی بودند و در کنگره اگر به این ابعاد بیشتر پرداخته شود عامه مردم می توانند از آن بهره مند شوند، باید عموم مردم را به میدان آورده و درباره تقوا و اخلاق اثرگذار ایشان حرف زد، چرا که بیشتر به درد جامعه می خورد.

* برگزاری کنگره آیت‌الله «آقانجفی» در آذرماه سال جاری

استاندار همدان نیز در ادامه گفت: تجلیل و معرفی بزرگان همدان از جمله موضوعات مورد توجه ما است که از آن جمله می توان به بزرگداشت بوعلی سینا، سیدجمال الدین اسد آبادی، سیدعلی همدانی و امسال نیز بزرگداشت باباطاهر همدانی اشاره کرد.

محمدناصر نیکبخت با اشاره به مناسب بودن زمان برگزاری کنگره در آذرماه سال جاری تاکید کرد: اکنون یک سال است که برای برگزاری این کنگره کار شده و شتاب زدگی در این کار وجود نخواهد داشت؛ این کنگره نیز آغاز کار است و در سال‌های آینده نیز سایر برنامه‌های مرحوم آقا نجفی ادامه خواهد یافت.

* یکی از راه‌های انقلاب ماندن حوزه‌ها معرفی چهره‌هایی همچون آقانجفی است

رییس حوزه علمیه همدان نیز با اشاره به شخصیت آیت الله نجفی همدانی گفت: یکی از کمبودهایی که در سطح حوزه های علمیه وجود دارد، حضور شخصیت های معنوی، انقلابی و علمی مانند ایشان است.

آیت الله سیدمصطفی موسوی اصفهانی افزود: افرادی مانند آیت الله نجفی همدانی در حوزه علمیه نجف تربیت می شدند و در شهرهای مختلف منشأ خیر و برکت بودند.

وی با اشاره به حضور اسوه های علم و دین تاکید کرد: علما وارث انبیا هستند و علمای ربانی ما با علم و ایثار و انقلابی‌گری و شجاعت و شهادت دین خدا را به دست ما رسانده اند و اگر این علما نبودند، قطعا آثاری از دین برای ما باقی نمی ماند.

نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر لازم و ضروری بودن برگزاری کنگره های برای علما گفت: برگزاری این کنگره ها در سطح ملی، ایثار و انقلابی‌گری و علم و تقوای بزرگانی چون آقا نجفی همدانی را برای ما یادآوری می کنند.

وی اضافه کرد: حوزه های علمیه باید تلاش کنند انقلابی بمانند و یکی از راه های انقلابی ماندن حوزه ها معرفی چهره هایی همچون آقا نجفی است.

دکتر آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز عنوان کرد: بزرگداشت آیت الله نجفی همدانی در شناخت ظرفیت های موجود و بازشناسی آنها بسیار موثر است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات