مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه کوهرنگ:

مشروعیت حکومت ولایی از جانب خداست

حجت الاسلام صادق نیکنام گفت: برخی با نظرات نسنجیده خویش به حکومت معاویه و یزید هم مشروعیت می بخشند.
کد خبر: ۸۸۷۴۹۲۶
|
۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه کوهرنگ در گفتگو با خبرنگار بسیج، بیان داشت: این روزهای اخیر یک سوال بسیار بزرگ مطرح است، که آیا مردم به کسی اقبال پیدا کنند این شخص برای حکومت مشروعیت پیدا می کند تا هر رفتار و برخوردی از این شخص ، نوعی مشروعیت داشته باشد یا خیر .

حجت الاسلام صادق نیکنام افزود: با اینکه این مسئله، مسئله بسیار روشنی است و هرمسلمان شیعه با جواب این سوال آشناست، که تن به پذیرش حکومت اسلامی و ولایت ولی فقیه داده و از هیچ حرکتی برای حفظ حکومت اسلامی و تبعیت از ولی فقیه دریغ نمی ورزد.

وی، با بیان اینکه، اشاره ای کوتاه به این مطلب خالی از لطف نیست، گفت: شیعه معتقد است هیچ کس حق ولایت بر کسی را ندارد، چون مالک او نیست و تنها خداست که چون مالک همه هستی است، حق ولایت بر مردم را دارد و بعد از خداوند متعال تنها کسی می تواند صاحب این حق بوده باشد که از طرف خداوند متعال منصوب شده باشند .

حجت الاسلام نیکنام، مشروعیت ولایت را از جانب خدا دانست و افزود: شیعیان معتقدند حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و امامان معصوم از جانب خدا به ولایت منصوب شده اند و در زمان غیبت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) فقیهی که واجد شرایط بوده باشد حق حاکمیت و ولایت دارد .

این مقام مسئول ادامه داد: تنها تفاوت ولایت معصومین و ولی فقیه در این است که امامان معصوم در از طرف خدا به شکل معین نصب شده اند، ولی نصب فقها عام بوده و در هر زمان برخی از آنها مأذون به حکومت هستند .

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه کوهرنگ تصریح کرد: اما در مورد اینکه آیا اقبال مردم به حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) یا حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) نقشی در مشروعیت بخشیدن به ولایت و حکومت ایشان داشته است یا نه؛ که باید گفت حضرت رسول اکرم از زمانی که در غار حراء به مقام رسالت برگزیده شدند، مقام ولایت و حکومت برای ایشان ثابت بوده است.

وی، گفت: در زمانی که مردم زمینه حکومت را برای رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) فراهم نمودند، این مقام ولایت و حکومت برای حضرت عینیت پیدا نمود و محقق گردید، نه آنکه تا قبل از آن؛ حضرت رسول مقام ولایت نداشته اند، بلکه مقصود آن است که با اقبال مردم زمینه حکومت حضرت رسول فراهم شد و عینیت به این مقام بخشیده اند .

حجت الاسلام نیکنام، افزود: عده ای از برادران اهل سنت بر این باورند که بعد از رسول خدا، ولایت و حکومت با رای و بیعت مردم مشروعیت پیدا می کند، در حالیکه شیعیان با اتفاق، مشروعیت حکومت ائمه را با نصب الهی می دانند، ولی تنها رای و بیعت مردم در تحقق بخشیدن به حکومت ائمه را موثر می دانند.

این مقام مسئول، با بیان اینکه؛ برخی با نظرات نسنجیده خویش به حکومت معاویه و یزید هم مشروعیت می بخشند، ادامه داد: اگر مشروعیت ولایت از جانب خدا نبود، با نظرات نسنجیده برخی افراد باید گفت پس حکومت معاویه و حتی یزید هم یک حکومت مشروع بود و هرچه انجام می دادند از مشروعیت برخوردار بود و فرقی ندارد این قبول مردم با زور بوده باشد یا رشوه و پخش پول و خرید نظر مردم به راههای غیر اخلاقی.

وی، خاطرنشان کرد: مگر غیر از این بود که مردم کوفه با امام حسین (علیه السلام) بیعت نمودند؛ ولی تا پول های کثیف یزید در بین آنها تقسیم شد دست از بیعت برداشتند و حکومت یزید را قبول کردند .

حجت الاسلام نیکنام افزود: اینکه امام حسین (علیه السلام) بعد از شکستن بیعت از سوی کوفیان بر قیام خود پا فشاری نمود و در این راه از جان خود و عزیزان خویش گذشتند، به خاطر این بود که حق حکومت و ولایت و اصلاح مردم را از آن خود می دانستند.

وی، گفت: در هیچ کجای تاریخ نداریم که حضرت امیر المومنین (علیه السلام) پس از بیعت مردم با خلفای سه گانه، ایشان نیز با آنها بیعت کرده باشند و حکومت آنها مشروعیت داشته باشد؛ بلکه در همه حال حکومت را حقی برای خود می دانستند، که این حق را به ناحق غضب نمودند و اگر مقام ولایت حضرت علی (علیه السلام) در آن زمان (خانه نشینی حضرت) نبود پس چگونه حضرت حکومت را حق خود می دانستند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار