خبرهای داغ:
استاد حوزه و کارشناس مذهبی:

توبه حقیقتی قلبی است

حجت الاسلام طهماسبی گفت: انسان بوسیله دو بال به سمت خدا حرکت می کند که یکی از این دو طلب استغفار و دیگری ذکر صلوات بر محمد و آل محمد است.
کد خبر: ۸۸۶۹۷۶۸
|
۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ استاد حوزه علمیه و کارشناس مذهبی در جلسه اخلاق کارکنان بسیج دانشجویی استان، گفت: یكى از عوامل ارتقاى روزه، توبه و استغفار است .

حجت الاسلام والمسلمین طهماسبی، اظهار کرد: توبه عبارت است از وصلِ بعد از قطع و خداوند حکیم برای نجات انسان از ورطه تباهی، «باب توبه و استغفار» را به روی بندگان خویش گشوده و آن ها را به پشیمانی و طلب بخشش دعوت می کند، تا راه برای بازگشت این انسان فریب خورده باز باشد و با امیدواری به لطف و رحمت بیکران الهی، بار دیگر برای تعالی روح خویش تلاش کند.

وی، گفت: انسان بوسیله دو بال به سمت خدا حرکت می کند که یکی از این دو طلب استغفار و دیگری ذکر صلوات بر محمد و آل محمد می باشد و اولین شرط استجابت دعا، توبه و استغفار به در گاه الهی است.

استاد حوزه علمیه، افزود: در آیات فراوانی امر به «استغفار» و «توبه » شده است. توبه حقیقتی است قلبی که همان پشیمانی از گناه و عزم ترک آن می باشد و این توبه همراه با طلب غفران و آمرزش می باشد، لذا حضرت علی ( علیه السلام) می فرماید: توبه پشیمانی قلب و استغفار با زبان است. به بیان دیگر؛ استغفار و طلب بخشش از درگاه الهی، یکی از مراحل توبه واقعی است که انسان همراه با حالت پشیمانی از گناهان، از خداوند درخواست عفو و بخشش می کند .

طهماسبی تصریح کرد: در آیه سوم از سوره مبارکه هود؛ «استغفار» و «توبه » همراه یکدیگر آمده است(و ان استغفروا ربکم ثم توبوا الیه )؛ از گناهان خویش استغفار کنید و به سوی او باز گردید. بنابراین توجه به این مطلب لازم است که برای تحقق توبه و بازگشت به سوی پروردگار، طلب بخشش گناهان و استغفار ضروری است.

وی، گفت: در حقیقت، با بررسی دقیق آیه، به همین معنا می رسیم که یکی از مراحل توبه واقعی، درخواست عفو و بخشش گناهان از درگاه حضرت دوست می باشد و خلاصه این که استغفار، ترجمان روح توبه است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار