گزارش میدانی "بسیج" از افزایش بی کفایتی در کنترل قیمت خرما در ماه مبارک رمضان:

انکار قیمت بالاتر از 10 هزار تومان مسئولان یا خرمای کیلویی 25 هزار تومان بازار !/

پیش از این یکی از اعضای انجمن خرمای ایران در گفتگو با خبرگزاری بسیج ادعا کرد که افزایش قیمت خرما در ماه مبارک رمضان امسال کذب محض است؛ این ادعای عجیب انجمن خرمای ایران با یک گشت و گذار و ساده در سطح شهر رد شد.
کد خبر: ۸۸۶۹۲۷۱
|
۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۴

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، موضوع از جایی شروع شد که اکبری یکی از اعضای انجمن خرمای ایران در گفتگو با خبرگزاری بسیج، ادعا کرده بود که افزایش قیمت خرما در ماه مبارک رمضان امسال کذب محض است این مسئول در ادامه گفت: شاید در دست مصرف کننده خرما تا 10 هزار تومان برسد افزایش قیمت این محصول از زمانی که از کشاورز خریداری می شود تا به دست مصرف کننده برسد طبیعی است اما خرما در حد قیمت 15 تا 20 هزار تومان کذب است.

خرمای کیلویی 25 هزار تومان بخرید/ بی کفایتی دولت در کنترل قیمت خرما

این مسئول اعلام کرد: امسال افزایش قیمتی در بازار خرمای مضافتی که بیشتر تولید بازار ایران است نداشته ایم.ما بر اساس همان قیمت ابتدای فصل بهار خرما را در بازار خرید و فروش می کنیم بسته به نوع و کیفیت خرما مضافتی در مناطق خرما خیز این محصول از کشاورز بین 5 تا 7 هزار تومان خریداری می شود.

ادعای عجیب انجمن خرمای ایران

این ادعای عجیب انجمن خرمای ایران با یک گشت و گذار و ساده در سطح شهر رد شد بر همین اساس به مغازه ها و فروشندگان خرما سر زدیم تا از زبان مردم افزایش قیمت خرما را جویا شویم.نکته جالب در مصاحبه قبل این است که عضو انجمن خرمای ایران اظهارات علی‌اصغر موسوی دبیر کل انجمن خرمای ایران که گفته بود هر کیلو خرما ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان از باغداران خریداری می‌شود و با محاسبه تمام هزینه‌های موجود تا رسیدن به دست مصرف کننده هر کیلو خرما در نهایت باید حدود ۵ تا ۶ هزار تومان قیمت داشته باشد؛ را قویا تکذیب کرد و اعلام کرد که او شخص سود جویی است که با جعل عنوان دبیر کلی انجمن خرمای ایران مصاحبه می کند و ما از وی شکایت می کنیم.

خرمای کیلویی 25 هزار تومان بخرید/ بی کفایتی دولت در کنترل قیمت خرما

سخنان عجیب اکبری عضو انجمن خرمای ایران باعث شد تا در سطح شهر از مردم سوال کنیم که با توجه به شروع ماه ضیافت الهی و هزینه های کالاها و اقلام اساسی مردم آیا خرما گران شده است؟

بر همین اساس سری به مغازه خرما فروشی در بازار تهران زدیم. فروشنده در جواب قیمت خرمای امسال و به خصوص ماه مبارک رمضان گفت: قیمت خرما در عمده فروشی ها از ابتدای آغاز ماه مبارک رمضان افزایش یافته و بین 600 را 400 تومان گران شده است.اما امسال نسبت به سال گذشته افزایش قیمت کمتر بوده است.این افزایش قیمت عمدتا از سوی دلالان است.

این فروشنده ادامه داد: پس خرید خرما از عمده فروشی ها کیلویی 700 تا 800 تومان توسط فروشنده ها افزایش قیمت خواهیم داشت و حدودا هر کیلو خرما به قیمت 300 تومان برای خرده فروش و مغازه دار سود خواهد داشت.طبق قانون فروشنگان به هر میزان قیمت خرید موظف هستند بین 10 تا 15 درصد بر روی قیمت افزوده و در غیر آن تعزیرات برخورد خواهد کرد.

خرمای کیلویی 25 هزار تومان بخرید/ بی کفایتی دولت در کنترل قیمت خرما

خرمای کیلویی 25 هزار تومانی هم در بازار موجود است

نکته جالب در صحبت های این فروشنده خرما این بود که در بازار خرمای کیلویی 25 هزار تومانی هم یافت می شود.این مغازه دار تصریح کرد: در بازار خرما از کیلویی 25 هزار تومان تا کیلویی 5 هزار تومان یافت می شود.

وی با بیان این مطلب که گران ترین خرما متعلق به بندرعباس است؛ افزود: خرما بر اساس جنس و محل کاشت دارای قیمت متفاوت است بر همین اساس ما از عمده فروش خرمای دشتستان را کیلویی هزار تومان خرمای بیران را بین 20 تا 22 هزار تومان و خرمای کبکا را بین 4500 تا 5 هزار تومان خریداری می کنیم.سال گذشته خرما کیلویی 4 هزار تومان افزایش یافت اما امسال نسبت به سال گذشته این افزایش قیمت کمتر بوده است.

این فروشنده خرما تصریح کرد: سال گذشته به علت آنکه اکثر خرمای داخلی به سایر کشور ها صادر شده بود و کاشت محصولات نیز کم بود، افزایش یافت. اما امسال خوشبختانه صادرات کاهش و تولیدات خرما افزایش یافته است.

فروش خرمای وارداتی در بازار ممنوع است

این فروشنده با اشاره به تحریم واردات خرما از سایر کشورها گفت: کشورمان در تولید خرما رتبه دوم را دارد و تمام کشورهای دنیا مصرف کننده خرمای ایران هستند لذا واردات خرما به کشور ممنوع است جالب است بدانید که خرمای ایران در کشور های عربی حاشیه خلیج فارس همچون دبی بسته بندی می شود و به عنوان خرمای دبی به کشورهای اروپایی صادر می شود. بر همین اساس کشورهای افغانستان، تاجیکستان، پاکستان و سایر کشورها مصرف کنندگان اصلی خرمای ایران هستند همچنین تولیدات خرما در کشور بسیار فراتر از نیاز مردم است لذا باید مازاد این محصول را صادر کرد.

وی با اشاره به رده بندی خرما و قیمت های آن تصریح کرد: اکنون بهترین خرمای متعلق به بم و حاجی آباد بندرعباس است بر همین اساس خرمای بندرعباس کیلویی 25 هزار تومان به فروش می رسد ما در کشور 180 نوع خرما داریم و رده قیمت این محصولات از کیلویی 5 تا 25 هزار تومان متغیر است.

خرمای کیلویی 25 هزار تومان بخرید/ بی کفایتی دولت در کنترل قیمت خرما

بی کفایتی دولت در کنترل قیمت خرما

برآیند صحبت ها و گزارش های گرفته شده صحبت های عضو انجمن خرمای ایران را مبنی بر اینکه در بازار خرما کیلویی 25 هزار تومان یافت نمی شود را رد کرد این ادعا نشان از عدم نظارت صحیح سازمان ها و نهاد های مرتبط دارد.همچنین دولت و سایر دستگاههای نظارتی در کنترل قیمت خرما درست عمل نکرده و این رفتار دولت در کنترل قیمت کالاهای استراتژیک و مهم دیگر می تواند تسری یابد ؛ حال آنکه مردم در شرایط اقتصادی کنونی کشور نیاز به یک ثبات قیمت کالا دارند.

دلالان خرما از پیش از ماه مبارک رمضان با کاهش عرضه و افزایش قیمت به استقبال ماه رمضان رفتند و با اقدامی برنامه‌ریزی شده تصمیم برآن داشتند تا در روزهای پرمصرف، بازار گرمی را برای سودهای کلان خود بسازند. این در حالی است که دلالان خرما را در ابتدای فصل و با نازل‌ترین قیمت از تولیدکننده می‌خرند و پس از احتکار در سردخانه در ایام پرمصرف به چندین برابر قیمت واقعی روانه بازار می‌کنند.

ارسال نظرات