یک اقتصاددان در گفتگو با «بسیج»:

برخی از عقوداسلامی در بانکداری ما به غلط اجرا می‌شود

عبدالمجید شیخی گفت: برخی از بانک‌ها، مقید به اجرای فرامین الهی غیر ربوی نیستند؛ بسیاری از بانک ها عقود اسلامی را به زعم خود تفسیر می‌کنند و برخی از عقود هم به غلط اجرا می‌شود. .
کد خبر: ۸۸۶۸۲۲۰
|
۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۱

عبدالمجید شیخی اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: تمام عقود به صورت جامع در نظام بانکداری بدون ربا اجرایی نمی‌شود از این‌رو باید بخش عقود مورد مطالعه و بازبینی قرار گرفته و نحوه تجهیز و تخصیص منابع در نظام بانکداری بدون ربا و جایگاه عقود در این نظام مشخص شود تا با بررسی دقیق و وشکافانه و اصلاح و تکمیل قوانین ، زمینه اجرای حقیقی و نه فقط استفاده صوری از عقود فراهم شود.

شیخی با بیان اینکه در نظام بانکداری بدون ربا، توزیع منابع بانک‌ها از طریق عقود اسلامی صورت می‌گیرد افزود:  از آنجایی در بانکداری اسلامی روابط اقتصادی مردم بر اساس قراردادهای اسلام یاست و عقود اسلامی معاملات فقهی است که در قانون مدنی ایران این عقود ، جایگاه معین دارد اعطای تسهیلات در بانک ها به مردم هم تحت عناوین عقود اسلامی پرداخت می‌شود متاسفانه برخی از بانک ها تنها از اسم عقود اسلامی بهره گرفته‌ چراکه در عمل فعل شان ربوی و یا  شبه ربوی است.

این اقتصاددان خاطر نشان کرد: سیستم ربوی که در بانک ها مشاهده می‌شود نتیجه ولنگاری و عدم نظارت از سوی بانک مرکزی است از اینرو بسیاری از بانک های کشورمان مرتکب به کار حرام و شبه ربوی شده اند چراکه اصولا ریشه فعل باطل ربوی بودن در  خود بانک مرکزی است.

وی در خاتمه افزود: در معاملات بازار بین بانکی اولین نشانه قطعی که بین بانک‌ها رد و بدل می شود از نوعی جریان ربوی بودن بودن تبعیت دارد چرا که در بازار بین بانکی ریشه در بانک مرکزی است که مقید به اجرای فرامین الهی غیر ربوی نیستند؛ البته مشکل اصلی که در کشورمان داریم اجرای عقود است که بسیاری از بانک ها عقود اسلامی را به زعم خود تفسیر می‌کنند  و برخی از عقود هم به غلط اجرا می‌شود .

ارسال نظرات
آخرین اخبار