مسئول بسیج سازندگی استان خبر داد:

آغاز 100پروژه بسیج سازندگی در چهارمحال و بختیاری

سرهنگ مرادی از آغاز اجرای 100پروژه در چهار حوزه عمران و زیرساخت، بهداشت و سلامت، فرهنگ و اقتصاد مقاومتی به مناسبت روز بسیج سازندگی در چهارمحال و بختیاری خبر داد.
کد خبر: ۸۸۵۶۰۹۴
|
۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ سرهنگ پاسدار محمدعلی مرادی، در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار بسیج به مناسبت هفته بسیج سازندگی، گفت: تاریخچه بسیج سازندگی برمی گردد به سال 1379، که در تاریخ 17/اردیبهشت/1379 طی ملاقات با جمعی از فرماندهان سپاه و نیروی مقاومت بسیج با مقام معظم رهبری، ایشان دستور تشکیل بسیج سازندگی را صادر فرمودند.

مسئول بسیج سازندگی سپاه حضرت قمربنی هاشم علیه السلام افزود: هدف اولیه از تشکیل بسیج سازندگی و کاربردی ترین آن بحث غنی سازی اوقات فراغت جوانان و استفاده از نیروی نشاط جوانی در سازندگی بوده است.

وی، ادامه داد: برگزاری اردوها، کمک به دولت در خدمت رسانی، محرومیت زدایی و سازندگی با اولویت در روستاها و نقاط محروم، اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی، طرح های تولیدی و تبدیلی، کمک به شناسایی و ایجاد زمینه ی اشتغال جوانان و بحث محرومیت زدایی، تمام برنامه هایی است که بسیج سازندگی منطبق با فرهنگ و تفکر بسیجی و جهادی انجام می دهد.

سرهنگ مرادی، خاطرنشان کرد: در همین راستا کارگروه هایی هم تشکیل شده که شامل کارگروه فنی و عمران، کشاورزی و منابع طبیعی، محیط زیست و سلامت، فرهنگی و اردوهای جهادی است.

وی، اضافه کرد: اصول کلی حاکم بر برنامه های بسیج سازندگی؛ تحقق انتظارات مقام معظم رهبری بر اساس تشخیص اولویت ها و ارتقای کارآمدی نظام، اولویت نیازهای کشور و کارهای زمین مانده و مورد استقبال عموم مردم است.

این مقام مسئول، گفت: به هرحال استفاده از شبکه بسیج موجب سازندگی و حتی الامکان کمک به اقتصاد خانواده ها با اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی نیز می باشد.

وی،‌با اشاره به بحث محرومیت زدایی بعنوان یکی از عمده ترین بحث های بسیج سازندگی که با همکاری و کمک های دستگاه های اجرایی در سطح کشور و استان انجام می گیرد، گفت:‌ ما در بسیج سازندگی با دستگاه های اجرایی از جمله؛ کمیته امداد، سازمان بهزیستی، میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و سایر دستگاه های اجرایی که در بحث های اقتصاد مقاومتی و اشتغال و محرومیت زدایی و طرح های عام المنفعه هستند،‌ همکاری می کنیم.

مسئول بسیج سازندگی استان چهارمحال و بختیاری، گفت: عرصه های اصلی و فعالیت های بسیج سازندگی در بحث اردوهای یکروزه سازندگی و حلقه های صالحین می باشد، که فعالیت عمده این گروه ها در بحث واکسیناسیون دام و طیور، برداشت محصول، هرس کردن محصول انجام می گیرد و اثربخشی این بخش برنامه غنی سازی اوقات فراغت جوانان، خدمت رسانی به نیازمندان و محرومیت زدایی است.

مرادی،‌گفت: ما در بحث اردوهای جهادی، اردوهای جهادی یکروزه، سه روزه، هفت روزه و اردوهای جهادی 10 روزه داریم، که در بحث عرصه های عمران و محرومیت زدایی با همکاری دستگاه های اجرایی همچون؛‌استانداری، فرمانداری، بخشداری و دهیاری ها انجام می گیرد.

وی، افزود: اجرای پروژه های کوچک و زود بازده و عام المنفعه ازقبیل؛ مدارس، مساجد، حسینیه ها ، مراکز بهداشتی، آب رسانی و راه روستایی، خانه عالم و خانه نیازمندان از عرصه های برگزاری اردوهای جهادی و استفاده از ظرفیت جهادگران بسیجی می باشد.

مرادی، احداث خانه نیازمند،‌خانه عالم و پزشک، تعمیر و مرمت خانه های محرومان،‌را از دیگر عرصه های برگزاری اردوهای جهادی برشمرد.

مسئول بسیج سازندگی سپاه حضرت قمربنی هاشم علیه السلام خاطرنشان کرد:‌ در بحث عرصه ی منابع طبیعی و کشاورزی که با همکاری جهاد کشاورزی، اداره جنگل ها، مناطق آبخیزداری، اداره دامپزشکی و دستگاه های اجرایی مرتبط انجام می گیرد بیشتر در بحث فعالیت های تولید و کاشت نهال، آبخیزداری و آبخوان داری، حفظ و صیانت از قرق جنگل و مرتع، لایه روبی و مرمت قنوات، آموزش روستاییان در زمینه تولیدات دامی نظیر شیر و گوشت، تولید نهال و جنگل کاری، اجرای عملیات پیشگیری از حریق، جلوگیری از فرسایش خاک فعال هستیم.

وی، یادآور شد: در بحث عرصه بهسازی و زیباسازی مدارس هم که با اداره آموزش و پرورش و اداره نوسازی و تجهیز مدارس همکاری می کنیم، در بحث تعمیر میزو صندلی مدارس، تعمیرات و تاسیسات، نقاشی و رنگ آمیزی، ایجاد و بهسازی فضای سبز، محوطه سازی، مرمت و تعمیر سرویس های بهداشتی مدارس و کلاً زیباسازی مدارس جهت دانش آموزان عزیز که در بحث تعلیم و تربیت حضور پیدا کنند، با برگزاری اردوهای مختلف جهادی بویژه طرح هجرت دانش آموزی خدمت رسانی می کنیم.

این مقام مسئول، گفت: در بحث عرصه خدمات رسانی و سلامت نیز با بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، جمعیت هلال احمر، محیط زیست، اداره مبارزه با مواد مخدر و کمیته امداد یکسری فعالیت های مشترکی انجام می دهیم.

مرادی، افزود: اعزام تیم های پزشکی به مناطق محروم، استقراربیمارستان های صحرایی با ویزیت و ارائه داروی رایگان، بحث آموزش های بهداشتی در حوزه سلامت، آموزش های پیشگیری از اعتیاد و کمک در بحث اشتغال معتادان بهبود یافته از دیگر فعالیت های بسیج سازندگی به شمار می روند.

وی،‌گفت: در بحث آموزش فنی و حرفه ای طی تفاهم نامه ای با اداره کار و سازمان آموزش فنی و حرفه ای در زمینه تشکیل کارگاه های آموزشی و فنی و مهارتی در روستاها فعالیت هایی را داریم.

مرادی، با اشاره به عرصه علمی و آموزشی، نیز گفت: برگزاری کلاس های مشاوره ای و جلسات جبرانی و سواد آموزی با همکاری آموزش و پرورش و نهضت سوادآموزی، از دیگر اقدامات بسیج سازندگی برای افزایش سطح علمی جوانان، کاهش فقر علمی، کاهش نرخ بی سوادی و توسعه منابع انسانی کشور است.

مدیر سازمان بسیج سازندگی استان چهارمحال و بختیاری افزود: در بحث عرصه خدمات رسانی نیز با همکاری کمیته امداد و جمعیت هلال احمر در زمینه جمع آوری و توزیع کمک های مردمی برای نیازمندان روستاها و مناطق محروم، جمع آوری و تهیه جهیزیه با اولویت افراد تحت پوشش کمیته امداد، توزیع بسته های حمایتی، تامین نیرو برای جمع آوری کمک های مردمی در جشن نیکوکاری و شور عاطفه ها، از دیگر خدمات و فعالیت های بسیج سازندگی به شمار می روند.

وی، گفت: دربحث طرح های اقتصاد مقاومتی بنابر تدبیر مقام معظم رهبری، که باید در راستای مبارزه با تحریم ها بویژه تحریم های اقتصادی یک راه حل خوب و اساسی و اثربخش در کشور داشته باشیم که بهترین گزینه بحث اقتصاد مقاومتی است، درهمین خصوص بسیج سازندگی وارد عمل شده و در سنوات گذشته خدمات خوبی در بحث اشتغال و توسعه عرصه های اقتصاد مقاومتی داشته است.

مرادی، افزود: بعنوان نمونه در سال 95، در 18 عرصه ی مقاومتی در بحث پرورش دام سبک و سنگین، بحث پرورش آبزیان، پرورش ماکیان مثل بلدرچین ،مرغ بومی، بحث احیاء باغات، گلخانه، گیاهان دارویی، صنایع دستی و صنایع تبدیلی فعالیت داشتیم که حدود 14 میلیارد تومان اعتبار تسهیلات مقاومتی در بحث اقتصاد مقاومتی به عزیزان بسیجی و غیر بسیج در سطح استان پرداخت کردیم، که به طور مستقیم 114 شغل در بحث تولیدی ایجاد می کند و به طور غیرمستقیم نیز شغلهای بیشتری را فعال می سازد.

وی، گفت: در همین راستا ما آمدیم در هر شهرستان رتبه خاصی پیرامون موضوع صنایع تبدیلی تعریف کردیم و به شهرستان ابلاغ شده،‌که در شهرکرد قطب لبنیات، در بروجن قطب فرآوری ترشی سیب، در سامان قطب فرآوری لواشک هلو، در کوهرنگ بحث عسل، در اردل بحث ترشی کرفس، در لردگان لواشک سیب، در کیار موضوع کشمش و در بن نیز بحث لواشک هلو، در ناحیه عشایری،‌هم بحث آب انار و در فارسان نیز بحث تولیدات قارچی سفارش شد،‌ که اختصاصاً در عرصه های صنایع تبدیلی این عزیزان در هر شهرستان مخصوص قطب خودش وارد عمل می شود و ایجاد کارگاه می کند.

مسئول بسیج سازندگی استان، خاطرنشان کرد: به عزیزانی که در این راستا فعالیت می کنند آموزش های لازم داده می شود و اگر نیاز به دستگاه برای تولید داشته باشند، فراهم می گردد و اقداماتی که در آینده مثلاً نیاز به بحث بازار فروش برای سایر موارد تولید باشد برای عزیزان در نظر گرفته می شود.

وی، گفت:‌ با توجه به فعالیت های عمده ی بسیج سازندگی که خدمتتون عرض کردم در 4 حوزه ی عمران و زیرساخت، حوزه ی بهداشت و سلامت، حوزه ی فرهنگ و حوزه ی اقتصاد مقاومتی و اشتغالزایی؛‌حدود 100 پروژه عمرانی با قرارگاه محرومیت زدایی سپاه قرارداد بستیم، که به شهرستان ها هم ابلاغ شده و همزمان با شروع روز بسیج سازندگی افتتاحیه پروژه ها هم کلنگ می خورد و عزیزان این 100 پروژه را شروع می کنند، که تا پایان سال 96 به اتمام برسانند.

مرادی،افزود: هزینه پیش بینی شده اولیه برای این 100 پروژه حدود 2 میلیارد تومان است که تامین اعتبار شده و به عزیزان پرداخت می شود تا انشاالله کارهای عمرانی را انجام دهند، که بیشتر در بحث خانه نیازمند، مساجد و حسینیه ها، آبرسانی به زمین های کشاورزی، خانه عالم، دارالقرآن و کمک به بحث معیشت خانواده ها و کمک به دانش آموزان در راستای تهیه لوازم التحریر و وسایل مورد نیاز تحصیلی آن هاست که با عنایت خیرین، مشارکت خود مردم، مشارکت دستگاه های اجرایی و مشارکت رده های بالاتر سپاه این کار انجام می گیرد و امیدواریم بتوانیم در راستای تدابیر مقام معظم رهبری انشاالله قدم کوچکی در بحث اقتصاد مقاومتی و کمک به محرومین و محرومیت زدایی برداریم.

ارسال نظرات