برگزاری همایش هفته سلامت در سپاه قمربنی هاشم (ع)

مشاور روانشناسی دانشگاه شهرکرد، گفت: اگر خود را در زمان حال بسنجیم خواهیم دانست که از جمله خوشبخت ترین افراد جامعه هستیم.
کد خبر: ۸۸۵۲۰۱۳
|
۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ به مناسبت فرا ر سیدن هفته سلامت با شعار "زندگی سالم با نشاط و امید" همایش بررسی علل و عوامل افسردگی در سپاه حضرت قمربنی هاشم(علیه السلام) برگزار شد.

دکتر محمد ربیعی، در این همایش با اشاره اهمیت بیماری افسردگی، گفت: دومین عامل مرگ و میر در دنیا بعد از حوادث رانندگی بیماری افسردگی است. شاید به خاطر همین اهمیت است که سازمان جهانی بهداشت بحث افسردگی را سرلوحه خودش قرار داده است.

ربیعی، اضافه کرد : 10علامت برای افسردگی وجود دارد که اگر به خوبی تشخیص داده شود می توان به مبتلایان به این بیماری کمک های تخصصی داد.

مشاور دانشگاه شهرکرد اظهار کرد: علائم افسردگی مستقیم و غیرمستقیم و در بیشتر مواقع غیر مستقیم است. مهمترین نشانه های علایم مستقیم افسردگی؛ نااُمیدی، بی حوصلگی، لذت نبردن و از جمله نشانه های علایم غیرمستقیم این نوع بیماری روانی این است که بیماری خودش را با زودرنجی و مشکلات تمرکز نشان می دهد.

وی با برشمردن علایم افسردگی به اولین نشانه آن اشاره و اظهار کرد: اولین علامت نوسان خُلق است. منظور از خُلق اخلاق نیست؛ بلکه منظور حس است. اگر خُلق انسان دارای نوسان باشد یعنی در حال حاضر خوب ولی در مدت کمی بعد از آن پرخاشگر و عصبی شود و دلیل خاصی هم برای این کار نداشته باشد، وی دچار نوسان در خلق است.

ربیعی ادامه داد: به عبارت دیگر اگر خُلق بر اثر اتفاقات بیرونی مشخص تغییر کند به معنای نوسان خُلق نیست؛ اما اگر به واسطه ی خواسته های عادی فرد زودرنج شود و واکنش نشان دهد فرد دارای نوسان خُلق است.

و ی سرمایه گذاری عاطفی منفی، منفی گرایی مزمن، مشکلات مرتبط به توجه، اشتها، میل جنسی و اختلال در خواب را از دیگر نشانه های فرد افسرده دانست و افزود: انسان های افسرده حال انجام دادن کارهای عادی را ندارند. احساس می کنند انجام کارهای عادی بسیار پرانرژی است و از انجام دادن کار پرهیز می کنند مگر اینکه مجبور به انجام آن شوند.

مشاور دانشگاه شهرکرد تأکیدکرد: ممکن است در زمان های مختلف چهره ی افسردگی تغییر یابد، بنابراین یکی از علائم افسردگی ممکن است تمایل شدید به فضای مجازی باشد، چون فضای مجازی هیجانات درونی افراد افسرده خصوصاً در نوجوانان را دچار اختلال می کند.

دکتر ربیعی گفت: افسردگی در آقایان و خانم ها متفاوت است. تحقیقات نشان می دهد افسردگی در زنان 2تا 3 برابر آقایان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به دلایل افسردگی اشاره کرد و بیان داشت: علت افسردگی بیشتر طرز فکر است. اگر شخصی زندگی فردی و اجتماعی اش طبق روال میل او پیش نرود احتمال اینکه به سمت افسردگی برود زیاد است. در واقع وقتی قواعد زندگی افراد به هم می خورد ممکن است برخی افسرده شوند؛ ولی عده ای فعالانه در صدد تغییر شرایط اقدام می کنند که دسته ی اخیر ریسک افسردگی پایین تری خواهند داشت.

دکتر ربیعی در بیان راهکارهای جلوگیری از افسردگی ابراز کرد: برای افزایش نشاط و کنترل افسردگی، خواب خوب بسیار موثر است. خواب در دنیا خیلی مهم است. اول خواب را ثابت کنید. تقریبا افراد موفق دنیا، خواب ثابت داشتند. خوابیدن در ساعت10-12 و بیداری در ساعات 5-6 صبح بسیار مطلوب است.

وی، افزود: اگر فردی بعد از ساعت 12 بیدار باشد احتمال افسردگی 20 درصد بالا می رود. اگر بعد از طلوع آفتاب باز هم بخوابد احتمال دیدن خواب ها زیادتر و به تبع آن افسردگی زیادتر می شود.

دکتر ربیعی؛ تحرک هوازی، آموزش تمرین توجه، آموزش نماندن ذهن در گذشته و تمرین در زمان حال را از دیگر راهکارهای مبارزه با افسردگی برشمرد و اذعان کرد: اگر خود را در زمان حال بسنجیم خواهیم دانست که از جمله خوشبخت ترین افراد جامعه هستیم.

ارسال نظرات