یک اقتصاددان در گفتگو با «بسیج»:

در سالیان گذشته از طریق فروش نفت منابع مالی چشمگیری را به دست آوردند

عبدالمجید شیخی گفت: دولت یازدهم از طریق فروش نفت توانسته منابع مالی چشمگیری را به دست آورد؛ وجود منابع نفتی قدرت های استعماری را به منطقه کشانده و انگیزه آنها را برای استعمار کشورمان تقویت کرده است.
کد خبر: ۸۸۵۱۴۶۵
|
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۴

عبدالمجید شیخی اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: با توجه به اینکه نقش نفت در اقتصاد و سیاست ایران مهم بوده است لذا حفظ این منابع ملی در اولویت بیشتری قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم از طریق فروش نفت توانسته منابع مالی چشمگیری را به دست آورد افزود: درآمد نفتی باعث عقب ماندگی اقتصادی و سیاسی شده است، در مجموع درآمد نفتی بلای بزرگی برای کشورمان بوده است. درآمدهای نفتی موجب شده است تا دولت یازدهم حرکت مفیدی در رونق اقتصادی کشورمان نداشته باشد از اینرو نیروهای مولد کشور را از تلاش برای توسعه صنعتی بازدارد.

شیخی بیان داشت:  وجود منابع نفتی قدرت های استعماری را به منطقه کشانده و انگیزه آنها را برای استعمار کشورمان تقویت کرده است.

وی در ادامه گفت: درآمدهای نفتی، توجه دولت و بخش خصوصی بیش از حد از تولید دور و به واردات معطوف کرده است.

گفتنی است که درآمدهای نفتی موجب می‌شود تا در بعضی دوره ها درگیری بین دوره های گروه های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی برای تصرف سهم بزرگتری از این رانت عظیم بالا گرفته و هزینه زیادی را به اقتصاد کشور تحمیل کرده است. در بعضی دوره ها هم عده ای از معدود توانسته اند کنترل رانت های نفتی را در دست گرفته و از آن طریق بتوانند انحصار قدرت و استمرار دیکتاتوری را برای خود محقق سازند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار