یک اقتصاددان در گفتگو با «بسیج»:

عزم جدی برای ترمیم خلاهای بودجه‌ای از سوی مسوولان دیده نمی‌شود

عبدالمجید شیخی با بیان اینکه عدم توجه به فرار مالیاتی از اشکالات اساسی بودجه ای محسوب می‌شود افزود: عزم جدی برای ترمیم خلاهای بودجه‌ای از سوی مسوولان دیده نمی‌شود.
کد خبر: ۸۸۵۱۴۰۰
|
۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۴

عبدالمجید شیخی اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: از جمله مشکلات اساسی اقتصادی کشورمان ، فرار مالیاتی است. متاسفانه مسوولین مالیاتی ادعاهای کذبی از ارقام و آمار مربوطه ارائه می‌دهند.

وی با بیان اینکه عدم توجه به فرار مالیاتی از اشکالات اساسی بودجه ای محسوب می‌شود افزود: این اشکال به دولت‌های قبلی هم برمی‌گردد. از اینرو عزم جدی برای ترمیم خلاهای بودجه‌ای از سوی مسوولان دیده نمی‌شود.

وی در ادامه افزود:متاسفانه آمار ناصحیح در زمینه فرار مالیاتی به چیزی حدود ده برابر هم رسیده است ؛ یکی از مقامات سازمان مالیاتی عدد مربوطه را 13 هزار میلیارد و معاونت همان نهاد 130 هزار میلیارد تومان را مطرح کرده است.

شیخی گفت: دولت‌ها عزم جدی برای ترمیم منابع بودجه‌ای از طریق فرار مالیاتی را ندارند. دولت باید به منظور توسعه روش‌ها و ابزارهای مقابله با فرار مالیاتی و اجتناب از پرداخت مالیات، درک روشنی از بروز آنها داشته باشد. فقدان فرهنگ مالیاتی و آموزش در سطوح مختلف از جمله علل فرار مالیاتی است و بزرگ بودن اندازه دولت هم موجب می‌شود هزینه‌های جاری دولت افزایش پیدا کند و شدت قوانین و مقررات هم در فرار مالیاتی نقش بسزایی دارد.

این اقتصاددان تاکید کرد:دولت یازدهم نتوانسته فرار مالیاتی را کنترل کند و هیچ اقدام موثری در این جهت انجام نداده است. آنچه انتظار میرود این است که دولت یازدهم از حالت خودگی در جلوگیری از فرار مالیاتی دست بردارد.

وی در خاتمه بیان داشت: باید سیستم نظارت و پیگیری در اخذ مالیات جدی گرفته شود تا از این طریق علل فرار مالیاتی اعم از عدم مبادله اطلاعات کامل- عدم استقبال از تسلیم اظهار نامه های مالیاتی- تاخیر در وصول مالیات- عدم شناسایی مودیان و مستند نبودن میزان درآمد آن ها و وجود معافیت ‌های وسیع و متنوع را از بین ببرد.

ارسال نظرات