پیگیری «بسیج» از اوضاع آشفته نرخ دستمزد کارگران -27

تنها 12درصد از هزینه تولید صرف کارگر می شود

اصلانی گفت: درخصوص نرخ دستمزد کارگران و چرخه تولید، متأسفانه این موضوع را سیاسی کرده اند و کارگران به حق خود نمی رسند.ما اکنون در کارگاه های تولیدی چه صنعتی و چه کشاورزی میانگین دستمزد ما از 10 تا 12 درصد است.
کد خبر: ۸۸۴۳۸۶۹
|
۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۵

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، تعیین دستمزد کارگران هرساله در شورای عالی کار با حضور نمایندگانی از دولت، کارفرمایان و کارگران مشخص می شود.

تعیین این دستمزد به هر اندازه ای که باشد اغلب کفاف زندگی روز مره کارگران را نخواهد داد نکته جالب این است که اغلب دستمزدها بر اساس میزان تورم سالیانه تعیین می شود اما دولت ها به خاطر اینکه میزان تورم واقعی را اعلام نمی کنند همواره کارگران متضرر می شوند.

بسیج در نظر دارد تا طی چند گزارش پیوسته موضوع تعیین دسمزد کارگران رادر سال 96 پیگیری کند لذا بر آن شدیم تا با چند تن از نمایندگان و کارشناسان گفتگو کنیم.

طی گزارش های پیشین برخی از نمایندگان سابق مجلس و نمایندگان شورای عالی کار در خصوص تعیین دستمزد کارگران اظهار نظر کردند. اما در راستای ادامه گزارش ها، گفتگویی با عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ترتیب داده ایم که از نظرتان می گذرد:

تنها12درصد از هزینه تولید صرف کارگر می شود

علی اصلانی، رییس کانون عالی کارگران استان البرز، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به اوضاع اقتصادی کشور و تبعض های مالی و اتخاذ راهکاری مناسب در این زمینه گفت: درخصوص نرخ دستمزد کارگران و چرخه تولید باید گفت متأسفانه این موضوع را سیاسی کرده اند و کارگران به حق خود نمی رسند.ما اکنون در کارگاه های تولیدی چه صنعتی و چه کشاورزی میانگین دستمزد ما از 10 تا 12 درصد است یعنی ما بالاترین حقوق و دستمزدی که در یک کارگاه صنعتی مانند خودرو سازی کار می کند وقتی حقوق، بیمه و... را دریافت می کند 12 هزینه ها را شامل می شود و 87 درصد هزینه های کارفرما جای دیگر صرف می شود.

وی افزود: متأسفانه کارفرما هزینه کردهای دیگر را رها کرده اند و تنها به این 12 درصد چسبیده اند یعنی حقوق کارگران زیاد می کنند کارفرما تهدید می کند که کارگر را اخراج می کنیم و می گویند ما از کجا پرداخت کنیم چه طور پرداخت کنیم البته این حرف کارفرماها تا یک حدی درست است.ما طبق سخنان مقام معظم رهبری عقیده داریم که کارفرما و کارگر مانند دوبال می مانند و هرکدام از کار بیفتد به دنبالش برشکستگی و تعطیلی به همراه خواهد داشت.

اصلانی تصریح کرد: ما کارفرما را از خودمان می دانیم اما گله ی ما از کارفرما این است که چرا در خصوص 80 درصد هزینه کردها اقدامی نمی شود و یا کارفرما یقه دولت را نمی چسبد تا به ازای یارانه اجرا شده شامل مصرف برق، آب و... تخفیفاتی به تولید دهد.یا مصرف برق و گاز تولید را کمتر حساب کند.و یا به دولت اعتراض کنند که سه بار در سال مالیات شامل مالیات تکلیفی، مالیات که بر سود محصول می آید و مالیات 9 درصد ارزش افزوده را می گیرند چرا کم نمی شود.

وی عنوان کرد: دولت وقتی این هزینه مالیات را کم نمی کند کارگاه نمی تواند نفس بکشد.کارفرماها هیچ گونه از این موارد را از دولت مطالبه نمی کنند و سالی یک بار که 5تا 10 درصد حقوق کارگر افزوده می شود به خاطر کل هزینه کارگری که 12 درصد تولید را شامل می شود؛ فریاد کارفرماها درمیاید.

اصلانی خاطرنشان کرد: بالاترین نرخی که در ایران کارفرما به عنوان دستمزد به کارگر می دهد 12 درصد هزینه کرد کل مجموعه کارگاهی و تولیدی و 87 درصد آن جای دیگر است و اگر کارفرما بتواند این هزینه ها را کاهش دهد ما این در رابطه با حقوق کارگران به دردسر نخواهیم افتاد.

ارسال نظرات