پیگیری «بسیج» از اوضاع آشفته نرخ دستمزد کارگران -21

دستمزد کارگران بر اساس تورم واقعی افزایش نیافت

رییس کانون عالی کارگران استان البرز گفت: میزان نرخ دستمزد کارگران موضوعی نیست که به امسال یا سال گذشته ارتباط داشته باشد.ما در این 37 سال پس از انقلاب اسلامی کل دولت هایی که روی کار آمده است ارتباط دارد.
کد خبر: ۸۸۴۳۸۶۲
|
۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۲

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، تعیین دستمزد کارگران هرساله در شورای عالی کار با حضور نمایندگانی از دولت، کارفرمایان و کارگران مشخص می شود.

تعیین این دستمزد به هر اندازه ای که باشد اغلب کفاف زندگی روز مره کارگران را نخواهد داد نکته جالب این است که اغلب دستمزدها بر اساس میزان تورم سالیانه تعیین می شود اما دولت ها به خاطر اینکه میزان تورم واقعی را اعلام نمی کنند همواره کارگران متضرر می شوند.

بسیج در نظر دارد تا طی چند گزارش پیوسته موضوع تعیین دسمزد کارگران رادر سال 96 پیگیری کند لذا بر آن شدیم تا با چند تن از نمایندگان و کارشناسان گفتگو کنیم.

دستمزد کارگر بر اساس تورم واقعی افزایش نیافت

طی گزارش های پیشین برخی از نمایندگان سابق مجلس و نمایندگان شورای عالی کار در خصوص تعیین دستمزد کارگران اظهار نظر کردند.اما در راستای ادامه گزارش ها، گفتگویی با عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ترتیب داده ایم که از نظرتان می گذرد:

علی اصلانی، رییس کانون عالی کارگران استان البرز، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به اوضاع اقتصادی کشور و تبعض های مالی و اتخاذ راهکاری مناسب در این زمینه گفت: میزان نرخ دستمزد کارگران موضوعی نیست که به امسال یا سال گذشته ارتباط داشته باشد. دولت ها به اندازه تورمی که قانون اعلام کرد دستمزدها را افزایش نداده اند.

اصلانی تصریح کرد: بر همین اساس قانون 41 کار دو تبصره دارد که تبصره اول آن به موضوع تورم اشاره می کند یعنی تورمی که از سوی بانک مرکزی اعلام می شود دولت مکلف است تا براساس آن حقوق کارگران را مشخص کند.گفتنی است تبصره دوم آن در خصوص سبد کالا است که برای خانواده 4 نفری در نظر گرفته اند و یک سری اقلام مورد نیاز و ضروری زندگی در این سبد کالا پیش بینی شده است.

وی افزود: بر همین اساس 330 قلم اجناس مورد نیاز در این سبد قرار گرفته بود و طی سالیان مختلف این اقلام اصلاح شدند و نهایتا 33 قلم آن ضروری اعلام شد همچنین این اجناس شامل خوراکی، درمانی و پوشاک است.

اصلانی خاطرنشان کرد: ما این سبد کالا را بر اساس ارزش ریالی مشخص می کنیم به عنوان مثال برای یک خانواده چهار نفره بر اساس استانداردهای انستیتوی غذای جهانی که مشخص می شود یک کارگر برای زنده مانده در ماه باید 4 کیلو گوشت، 10 کیلو برنج و... بخورد.این سبد کالا پس از ارزش گذاری ریالی به شورای عالی کار متشکل از نمایندگان کارفرمایان، کارگران و دولت اعلام می شود.متأسفانه در این 37 سال آن عددی که اعلام شد نه شامل حال سبد کالا و نه تورم شده است.

ارسال نظرات