نامه یک جوان اناری به مسئولان در خصوص بکارگیری یک سیستم نوین در آبیاری باغات کشاورزی

گزارش سال ۹۲ دبیر باغبانی جهادکشاورزی استان کرمان از خسارت ۵۰۰میلیارد تومانی محصول پسته حکایت از این موضوع دارد و وی با ارسال نامه ای به مسئولین مربوطه آبیاری و کشاوررزی شهرستان انار و استان کرمان از آنها خواست از یک روش آبیاری مطمئن و موفق در سطح شهرستان انار و استان کرمان در امر آبیاری درختان اضافه شود.
کد خبر: ۸۸۴۳۳۵۳
|
۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۴
به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان،  یکی از جوانان اناری با ارسال نامه ای به مسئولین مربوطه آبیاری و کشاوررزی شهرستان انار و استان کرمان از آنها خواست از یک روش آبیاری مطمئن و موفق در سطح شهرستان انار و استان کرمان در امر  آبیاری درختان اضافه شود.
در متن این نامه آمده است:
احتراما به استحضار می رساند در پی خشکسالی  های پیاپی سال های اخیر و کمبود بارش باران شاهد کمبود منابع آبی در امر کشاورزی هستیم. حفر چاه های غیرمجاز ، روش های سنتی آبیاری اراضی کشاورزی و خشکسالی های چندساله منابع آبی استان کرمان را در وضعیت بحران قرار داده است.
مجموع این عوامل باعث شده روستاها یکی پس از دیگری خالی از سکنه شده و مردمانی که برای رهایی از بحران بی آبی و خشکسالی بار سفر بسته و زادگاه و محل زندگی خود را ترک کرده اند  به مرکز استان کوچ می کنند و باعث رشد و گسترش حاشیه نشینی شده که اینها نمایی از معضل بزرگ خسکشالی در استان کویری و پهناور کرمان است.
گزارش سال ۹۲ دبیر باغبانی جهادکشاورزی استان کرمان از خسارت ۵۰۰میلیارد تومانی محصول پسته حکایت از این موضوع دارد.
حضور آن برادر محترم به عرض می رساند که یکی از راه حل های برون رفت از این وضعیت خشکسالی اجرای سیستم های آبیاری پیشرفته می باشد که یکی از مهم ترین اقداماتی که میتوان انجام داد استفاده از پلیمر های جاذب آب است.این مواد قادر به جذب آب تا چندبرابر وزن خود (۱۰۰تا ۱۰۰۰) برابر می باشند. استفاده از این مواد دارای خواص فوق العاده ای به شرح ذیل می باشد.
_ صرفه جویی در زمان آب دهی (کاهش دفعات آب دهی و عدم نفوذ بلا استفاده آب به عمق)
_ نگهداری عناصری مانند نیترات ها ،پتاسیم  ،روی ، آهن ،فسفات ها و انواع ویتامین ها در خود و جلوگیری از هدر رفت آنها
_ صرفه جویی در آب مصرفی و کاهش هدر روی آب از طریق تبخیر سطحی و نفوذ به عمق
_ امکان کشت در مناطق کم آب و بیابانی و استفاده از  بارندگی های پراکنده
_ جلوگیری از سوختگی و تنش های ناشی از نوسانات رطوبتی
_ امکان کشت در سطوح شیب دار
_ کاهش فشردگی خاک و امکان تهویه بهتر خاک به دلیل تهویه مکرر سوپر جاذب و پس دهی مجدد آب
لازم بذکر است میزان مصرف این مواد به ازای هردرخت ۳۰گرم است و یا در واقع هرکیلو سوپر جادب برای ۳۳درخت مورد استفاده قرار می گیرد. عمر این مواد چهارساله می باشد و بعد از آن باید دوباره به خاک اضافه شود.
بدین وسیله از آن برادر محترم تقاضا می شود با توجه به سود آوری کشاورزی و پسته کاری در استان کرمان و ترسیم آینده ای روشن برای جوانان این خطه ، استفاده از سوپر جاذب ها در امر کشاوری بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.
در پایان آمادگی خود را برای اعلام هرگونه خدمات اعلام می دارد.
گنجی

ارسال نظرات