حجت الاسلام کاظم شمس در گفتگو با «بسیج»مطرح کرد

جایگاه صله رحم در فرهنگ ایرانی اسلامی/ قطع رحم از گناهان کبیره است

مدیر موسسه فرهنگی خرد وحیانی گفت: یک نوع خاص صله رحم دید و بازدید و احوال پرسی و گفتگو کردن به منظور رفع کدورت ها است.
کد خبر: ۸۸۳۹۲۲۶
|
۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۲

جایگاه صله رحم در فرهنگ ایرانی اسلامی/ قطع رحم از گناهان کبیره استحجت الاسلام والمسلمینسید محمد کاظم شمس مدیر موسسه فرهنگی خرد وحیانی و مدیر انتشارات کتاب ناب در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج با اشاره به جایگاه صله رحم در آموزه های اسلامی و دینی و همچنین فرهنگ ایرانی بیان داشت: فرهنگ ایرانی فرهنگ با سابقه ای بوده و هست و برخی آموزه های اسلام هم از گذشته در فرهنگ ایرانی وجود داشته است.

وی افزود: ایرانیان بعد از ورود اسلام به کشور آن را با کمال میل پذیرفتند و بیشترین سهم را در ترویج فرهنگ اسلامی و بویژه فرهنگ تشیع ایرانیان داشتند و البته افتخار بزرگی است.

مدیر انتشارات کتاب ناب خاطر نشان کرد: صله رحم از مواردی است که جزء فرهنگ های قدیمی ایرانی بوده و این رفت و آمدها به خاطر تقویت روحیه اجتماعی که برای انسان دارد مورد تاکید اسلام است.

حجت الاسلام شمس عنوان کرد: رحم کسانی هستند که از یک ریشه به طریق پدر و مادر متصل می شوند و در نسل های بعدی هم باشند. اسلام علاوه بر اینکه بر دیدار و سلوک رفتاری با مسلمانان و انسان ها سفارش کرده در رابطه با رحم هم دستور بسیار خاصی داده است که یک نمونه آن رفت وآمدها و احوال پرسی و رسیدگی به مشکلات همدیگر است.

مدیر موسسه فرهنگی خرد وحیانی تاکید کرد: اگر بستگان و رحم نیازمند کمک مالی باشند باید به آنها کمک کرد این هم یکی دیگر از مصادیق صله رحم است. یک نوع خاص صله رحم دید و بازدید و احوال پرسی و گفتگو کردن به منظور رفع کدورت ها است.

وی با اشاره به مستحب یا واجب ودن صله رحم در اسلام تصریح کرد: صله رحم مستحب قطعی است و البته بعضی از مراجع آن را واجب می دانند اما در رابطه با قطع رحم باید بگوییم که فتوای همه مراجع شیعه بر حرام بودن آن است. اگر با کسی قطع رابطه کردیم و یا باعث آزار و اذیت و ناراحتی کسی شویم مرتکب گناه کبیره شده ایم. قطع رحم از گناهان کبیره است و در روایات هم برای آن آثار بدی گفته شده مانند کوتاهی عمر همانگونه که برای صله رحم آثار خوبی همچون رفع بلا از انسان و طولانی شدن عمر در روایات آمده است.

حجت الاسلام کاظم شمس خاطر نشان کرد: امیدوارم بتوانیم آداب سنتی فرهنگ کشورمان را مطابق با اسلام ترویج کنیم و در حقیقت آداب فرهنگ و سنت خودمان را در قالب دستورات دینی بیاوریم.

مدیر انتشارات کتاب ناب در پایان ابراز داشت: در رابطه با صله رحم روایاتی وجود دارد این روایات می گویند چه خوب است در جلسات وقتی اقوام دور هم جمع می شوند روایات ما را بیان کنید. به نظرم این بهترین کار است چون تاثیرات فراوانی در آینده ما دارد. هر کدام از ما به جای اینکه حرف هایی بزنیم که از یاد خدا غافل شویم بهتر است نکات اخلاقی و احکام بگوییم تا بقیه هم یاد بگیرند و همه سعادتمند شویم.


ارسال نظرات
آخرین اخبار