نماینده سابق مجلس در گفتگو با «بسیج» مطرح کرد

وابستگی شدید به درآمدهای نفتی خطرآفرین است

حسین محمد زاده گفت: مدیریت اقتصادی کشورمان باید براساس منهای نفت باشد؛ خام فروشی نفت یکی از سهل الوصول ترین راه های مدیریتی است و وابستگی شدید کشورمان به درآمدهای حاصل از صدور نفت انتقادات زیادی را در پی دارد.
کد خبر: ۸۸۳۸۶۰۸
|
۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۸

 حسین محمدزاده صدیق نماینده سابق مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: قیمت  نفت عرضه شده در بازارهای جهانی ، قیمت واقعی نیست و بسیار کمتر از قیمت واقعی است از اینرو سیاست عرضه فرآورده‌های نفتی باید مدنظر قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه خام فروشی نفت، فاقد توجیه اقتصادی در مدیریت اقتصادی کشور است افزود: نرخ بهای کنونی نفت به ضرر کشورهایی است که از منابع نفت و انرزی برخوردار هستند . متاسفانه دولت با کسری بودجه مواجه شده است از اینرو درصدد برآمده است تا حجم بیشتری از منابع نفت و انرژی را به فروش برساند و درباره قیمت واقعی نفت هم ارزیابی صحیحی نداشته است.

وی در ادامه بیان داشت: اگر مبنای فروش نفت بر اساس قیمت واقعی تخمین زده شود خسارات وارده خام فروشی بیشتر مشخص می‌شود. با توجه به وابستگی شدید کشورمان به درآمدهای حاصل از صدور نفت و نوسانات شدید قیمت های جهانی نفت که عوامل متعدد بین المللی بر آن تاثیر گذار است، ضرورت دارد برنامه های توسعه و همه برنامه ها و هزینه های جاری کشور به نحوی تنظیم شوند که چشم انداز خوبی برای آیندگان را تصویر کند و منابع ملی را مد نظر داشته باشد.

محمدزاده خاطر نشان کرد: مدیریت اقتصادی کشورمان منهای نفت باید اجرایی شود این در حالی است که درآمد حاصل از خام فروشی نفت یکی از سهل الوصول ترین راه های مدیریتی است و انتقادات زیادی را در پی دارد.

به گزارش خبرگزاری بسیج، گردش مالی بسیار بالا و ارتباطات تجاری بین المللی ذاتی صنعت نفت، این صنعت را از لحاظ نظارتی نیز حساس کرده است. اگر چه ماهیت نظام نظارتی این صنعت مستلزم در پیش گرفتن رویکرد خاص خود است.

از اینرو گردش مالی بسیار بالای درون صنعت نفت، زمینه اشاعه فساد در ارکان مختلف توسط سودجویان داخلی و خارجی و یا دشمنان برای ضربه زدن  به این صنعت استراتژیک بسیار مهم را مهیا می‌کند. برنامه های تصمیم گیری در صنعت باید به نحوی تنظیم شوند که نه از افزایش قیمت‌ های جهانی نفت بیش از حد خوشحال شویم و با تعریف صدها طرح کوچک و بزرگ و ترویج و تشویق فرهنگ مصرف گرایی و باز کردن درهای کشور به روی سیل کالای مصرفی خارجی، بدون رعایت تدابیر اقتصادی، کشور را به بحران اقتصادی و اجتماعی سوق دهیم و نه از کاهش قیمت‌ها در بازارهای جهانی غافلگیر شویم.

این در حالی است که متاسفانه روند تنظیم برنامه های توسعه کشور به نحوی بوده که غالبا با نظر خوشبینانه نسبت به شرایط جهانی و با فرض درآمدهای بالا و مستمر از فروش نفت گذاشته می‌شوند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار