به گزارش خبرگزاری بسیج جشنواره بزرگ یکروزه بومی و محلی "پیش بسوی زندگی" ( همایش استانی پیشگیری از خودکشی ) در دره شهر برگزار می شود.
کد خبر: ۸۸۲۹۲۸۰
|
۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، سرهنگ دوم پاسدار رحیم طهماسبی فرمانده سپاه ناحیه دره شهر تصریح کرد: از نظر اسلام حیات آدمی اولین و عظیم ترین نعمتی است که خداوند به او داده است که وسیله ای برای رسیدن به تکامل و صعود می باشد.خودکشی در فرهنگ اسلامی به معنای عقب نشینی از میل به غایت کمال و سقوط به وادی حسرت و ناکامی است.خداوند در قرآن در سوره مبارکه نساء آیه29 می فرماید:خودتان را نکشید که خداوند نسبت به آنچه که هستید مهربان است.امام باقر(ع) می فرماید:مومن ممکن است به هر بلایی مبتلا شود و به هر نوع مرگ بمیرد اما خودکشی نمی کند.

طهماسبی بیان کرد: برای ایجاد تغییر اجتماعی سه عامل مهم مورد نیاز می باشد: دانش علمی و عملی، حمایت عمومی و تعیین اهدافی جهت پاسخ به این راهبرد اجتماعی پیشگیری از خودکشی می باشد.

سرهنگ طهماسبی در ادامه گفت: بر اساس راهبردهای اعلام شده توسط سازمان جهانی سلامت جهت پیشگیری از خودکشی در سال 2013 پنج محور راهبردی مشخص شده است که آموزش ، غربال گری ،محدودیت دسترسی به ابزارهای خودکشی مثل آفت کش ها، سلاح های گرم و برخی داروهای خاص در میان افراد در معرض خطر، رهنمودهای آموزش های کاربردی در رسانه ها و دیگر طرح های مبتنی بر فرهنگ بومی و محلی می باشد.

مهندس طهماسبی در این باره افزود: کلیه اقدامات جهت پیشگیری از خودکشی باید با همکاری بخش های مختلف خصوصا حوزه سلامت و دیگر بخش ها شامل آموزش، تجارت ، نیروی کار، سیاست، قانون، رسانه ها و ... انجام شود.

رحیم طهماسبی در بخش دیگری از بیانات خود گفت: متاسفانه برخی از مشاجرات و درگیری های خانوادگی، تحقیر و توهین، بدآموزی های غلط که خودکشی را کوتاه ترین راه برای خلاصی از مشکلات دانسته ، چشم و هم چشمی ها، اعتیاد، فقر مالی، افسردگی و طلاق از دلایل خودکشی بوده که لازم است برای این دلایل افراد را آموزش داد تا این آسیب همه گیر نشود.چرا که یک عامل موفق خودکشی سبب 20 مورد غیر موفق اقدام به خودکشی می شود.

وی عنوان کرد: امروز آمار خودکشی در جهان به 13 نفر در صد هزار نفر جمعیت بوده که در کشور ما میانگین 7نفر و در برخی استان ها به بالای 15 نفر در صدهزار نفر می رسد.که بنا به تصمیم سازمان جهانی بهداشت در سال 2020 باید به 10 درصد نرخ موجود برسد که نیازمند عزم ملی در همه بخش ها می باشد.

سرهنگ طهماسبی اظهار کرد : در همین راستا برنامه بومی و محلی سال 95 ناحیه دره شهر تحت همایش استانی پیشگیری از خودکشی در قالب جشنواره یک روزه پیش به سوی زندگی در روز شنبه مورخه 07/12/95 ساعت 9صبح با حضور سردار حسینی فرمانده محترم سپاه امیرالمومنین(ع) در دانشگاه آزاد اسلامی دره شهر برگزار میگردد.

سخنرانی اساتید دانشگاه ارائه مقالات، برگزاری کارگاه، توزیع بروشور و کتاب با موضوع پیشگیری از خودکشی از جمله این برنامه ها است.

در حاشیه مراسم برپایی نمایشگاه های عکس و پوستر و نقاشی و غرفه صنایع دستی دایر می باشد.

همچنین هشت کمیته جهت برگزاری این جشنواره سازماندهی گردیده که شامل کمیته علمی پژوهشی با محوریت دانشگاه ها، کمیته مبلغین، کمیته ورزشی، کمیته بانوان، فرهنگی و اجتماعی، کمیته اجرایی، کمیته هنری و پیشکسوتان می باشند.

از جمله اقدامات جهت بهتر برگزار شدن این برنامه راه اندازی تیم های مشاوره و جلسه با نخبگان دانشگاهی و فرهیختگان، مبلغین و مسئولین محلی می باشد. که لازم است از همکاری همه عزیزان تقدیر و تشکر نمایم.


 

 
ارسال نظرات