گزارش «بسیج» از اوضاع آشفته نرخ دستمزد کارگران -9

فاصله حداقل و اکثر حقوق باید 7 برابر باشد نه 70 برابر/ رییس جمهور بالای 25 میلیون تومان دریافتی دارد

ثروتی گفت: طبق قانون فاصله حداقل و حداکثر حقوق باید مشخص باشد و اگر در کشور شخصی 900 هزار تومان حقوق می گیرد رییس جمهور باید 7 برابر یعنی چیزی در حدود 6 میلیون 300هزار تومان دریافت کند.
کد خبر: ۸۸۲۷۰۸۸
|
۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۱

موسی الرضا ثروتی، عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به نرخ دستمزد کارگران و افزایش فاصله طبقاتی در سال های اخیر گفت: ضریب جینی که فاصله دهک بالایی با دهک پایینی را نشان می دهد؛ در دولت قبل در وضعیت خوبی قرار داشت و به حدود 38 درصد رسید، اما در دولت یازدهم این ضریب افزایش یافت.گفتنی است بهترین وضعیت فاصله طبقاتی در دنیا متعلق به کشور سوئد به مقدار 37 هزارم است.

وی افزود: انتظار مردم از انقلاب اسلامی این است که این میزان کاهش پیدا کند؛ این حقوق های نجومی که در دولت یازدهم باب شد قبلا هم وجود داشت اما خیلی کم بود ولی در این دوره شدت یافت.

این نماینده سابق عنوان کرد: اکنون پزشکان متخصص 200 تا 300 میلیون کارانه می گیرند یا خود وزیر بهداشت از بیمارستانی که در آن پا نگذاشته 350 میلیون تومان حقوق می گیرد. این درحالی است که ایشان یک کلینیک چشم پزشکی مجهز هم دارد و درآمد های میلیاردی دریافت می کند.

ثروتی تصریح کرد: اکنون وزیر دولت به گفته سخن گوی دولت 20 میلیون تومان خالص دریافت می کنند، این درحالی است که به طور ناخالص حدود 25 میلیون تومان دریافتی دارند و این اختلاف حقوق با مدیران و حتی نمایندگان مجلس چیزی در حدود 4 برابر است ولی طبق قانون نماینده مجلس و وزیر در یک رده دریافتی دارند. این بی عدالتی در حقوق ها بین نماینده مجلس و وزیر وجود دارد چه برسد که این اختلاف را با دیگر افراد جامعه مقایسه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: طبق قانون فاصله حداقل و حداکثر حقوق باید مشخص باشد و اگر در کشور شخصی 900 هزار تومان حقوق می گیرد رییس جمهور باید 7 برابر یعنی چیزی در حدود 6 میلیون 300هزار تومان دریافت کند که قاعدتا رییس جمهور بالای 25میلیون تومان دریافتی دارد؛ لذا وقتی خود دولت قانون را رعایت نمی کند چه انتظاری داریم قانون در بین جامعه حرمت داشته باشد.

ارسال نظرات