گزارش «بسیج» از اوضاع آشفته نرخ دستمزد کارگران -11

میزان صادرات و واردات بر نرخ دستمزدها اثرگذار است

ثروتی گفت: تعیین نرخ دستمزد کارگران به وضعیت بین المللی هم بستگی دارد که آیا تولید، صادرات و واردات به خوبی انجام می شود یا خیر؟
کد خبر: ۸۸۲۷۰۶۳
|
۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۰

موسی الرضا ثروتی، عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به اثرات وضعیت بین المللی بر تعیین نرخ دستمزد کارگران گفت: تعیین نرخ دستمزد کارگران به وضعیت بین المللی هم بستگی دارد که آیا تولید، صادرات و واردات به خوبی انجام می شود یا خیر؟ آیا در جهان رکود یا رونق اقتصادی وجود دارد؟.لذا اگر رونق اقتصادی وجود داشته باشد دستمزدها را با یک نگاه می بندند و اگر رکود اقتصادی وجود داشته باشد با دید دیگر این رقم را تعیین می کنند.

وی افزود: اگر به تولید نگاه کنید تولید نیز بر تعیین سطح دستمزد کارگران اثرگذار خواهد بود. بر همین اساس اگر تولید خوب و قابل عرضه در سطح جهانی نباشد با شکست مواجه می شود.

ثروتی عنوان کرد: در بحث هواپیماهای بوئینگ و ایرباس که ایران قصد خرید از آنها را دارد کارگران فرانسه و آمریکا خوشحالند چون اگر این قرارداد بسته شود کار می گیرند.

این نماینده سابق مجلس تصریح کرد: در کشور ما هم اگر قیمت صادرات مانند نفت کاهش پیدا کند حتی در حدی برسد که هزینه های تولید نفت را هم جواب ندهد، نمی شود حقوق کارگران را افزایش داد چه بسا کاهش هم باید داد.

وی خاطرنشان کرد: از طرفی اگر به خاطر اینکه کارگران بی کار نشوند قیمت ها را بالا ببرید، درحالی که کارفرما شکست بخورد اولین اقدامی که کارفرما خواهد کرد تعطیلی کارگاه است. بر همین اساس وقتی کارگاه را تعطیل می کند همه بیکار می شوند و حقوق بیکاری می گیرند که حداقل حقوق است.

ارسال نظرات