وقتی توليد قارچ سالانه 50 ميليون تومان برای تولید کننده درآمد دارد

اقتصاد مقاومتی از برق كشي ساختمان تا پرورش قارچ

علي قهاري در شهر خرم دره استان زنجان با ايجاد واحد توليد و پرورش قارچ خوراكي، قدم در وادي كار توليدي گذاشته است.
کد خبر: ۸۸۲۵۸۷۶
|
۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، تا چندوقت پيش قارچ خوراكي جزو كالاهاي خوراكي لوكس محسوب مي‌شد. اما هر چه زمان مي‌گذرد، اين ماده مغذي در حال تبديل شدن به عضو ثابت سبد كالاي خوراكي خانوارهاي شهري و روستايي است. 

علي قهاري در شهر خرم دره استان زنجان با ايجاد واحد توليد و پرورش قارچ خوراكي قدم در وادي كار توليدي گذاشته است. آنطور كه خود مي‌گويد از سال 87 كار خود را آغاز كرده، اما به طور رسمي شركتش را سال 90 ثبت كرده است. او پيش از اينكه وارد كار توليدي شود، كارهاي زيادي را تجربه كرده است. كارداني الكترونيك و كارشناسي مديريت بازرگاني دارد.

سالانه نزديك 70 تن قارچ توليد مي‌كند و هر كيلو را به قيمت 5 هزار تومان مي‌فروشد. علي قهاري مي‌گويد انجمن كشوري قارچ محاسبه كرده كه هر كيلو قارچ 5 هزار و 600 تومان هزينه توليد دارد، اما من بدون محاسبه استهلاك دستگاه و مكان و بدون محاسبه اجرت خودم، هزينه توليد هر كيلو قارج را 4 هزار تومان برآورد كرده‌ام. او مي‌گويد قيمت قارچ ظرفيت افزايش تا 10 هزار تومان را دارد؛ اما فعلا كشش خريد با اين قيمت وجود ندارد. به گفته قهاري وي سالانه بين 40 تا 50 ميليون سود خالص از پرورش قارچ بدست مي‌آورد. 

علي قهاري به پيشنهاد خواهرش وارد اين حوزه شده و با پرورش قارچ آشنا شده است. او مي‌گويد: «به دنبال كار توليدي بودم كه امكانات زيادي نخواهد و پس از مدتي بررسي به پرورش قارچ رسيدم. شايد بين كارهاي توليدي، كم‌ريسك‌ترين كار، پرورش قارچ باشد.»

او بازارياب ندارد و قارچ‌هايش را خودش مي‌فروشد. چند وقتي است كه بيشتر محصولش را به جزيره كيش مي‌فرستد. نسبت به وضعيت بازار توليدش را تنظيم مي‌كند، گاهي شده كه در تمامي فصول سال توليد دارد و گاهي هم در بعضي فصل‌ها خط توليدش را غيرفعال مي‌كند. 

از كمك خانواده‌اش مي‌گويد كه اگر نبود، نمي‌توانست با پيچيدگي كار توليد كنار بيايد و پس از چندماه كارش را رها مي‌كرد. پدرش زمين و بخشي از سرمايه در گردش را در اختيارش گذاشته است. البته مي‌گويد كه درخواست وام سي ميليون توماني از بسيج سازندگي كرده كه هنوز به دستش نرسيده، اما مراحل آخر اداري را براي اخذ وام طي مي‌كند.

از مزيت‌هاي قارچ نسبت به ساير مواد خوراكي مشابه كه امروزه در گلخانه‌ها پرورش مي‌دهند، ارزش بالاي غذايي آن است. علي قهاري مي‌گويد كه در قارچ مواد مفيد زيادي وجود دارد. مانند ويتامين B ويتامين K، آهن، فسفر، منيزيوم، منگنز، روي و مواد آنتي اكسيدان ضد سرطان.

قهاري مي‌گويد كه چند ماهي را به كارهاي شركتي و پيمانكاري گذرانده، اما لذتي كه در كار توليدي وجود دارد با هيج چيز ديگر قابل مقايسه نيست. او مدتي هم برق كار ساختمان بوده و كارهاي برقي ساختمان‌هاي زيادي را در شهر خود انجام داده است. او البته يك بار هم در همين زمينه پرورش قارچ با شكست مواجه شده و تمامي سرمايه‌اش از بين رفته، اما نا اميد نشده و دوباره شروع كرده و حال زمينه كاري‌اش به ثبات و سوددهي رسيده است. او مي‌گويد: «اينكه چندين ساعت و چندين روز و چندين ماه وقت صرف كني و نتيجه تلاشت را در يك محصول ببيني، لذتي وصف ناشدني است. علاقه در كار مهم‌ترين پارامتر است.»

قهاري بسته‌بندي قارچ هايش را خودش انجام مي‌دهد. شش نفر را مستقيما شاغل كرده و 10 نفر هم بازارياب دارد

منبع: بسیج سازندگی 

ارسال نظرات