گزارش «بسیج» از مشکلات تولیدکنندگان داخلی برای رقابت با تولیدکنندگان خارجی

مسئولانی که به جای حمایت از تولید و اشتغال تنها سنگ اندازی می کنند

واردات بی رویه، قاچاق، سیاست گذاری های دولت در امور خارجه، عدم اعتماد مردم به کالای ایرانی باعث شده است که تولیدکننگان ایرانی دلسرد شوند که این موضوع برای تولید و اشتغال کشور می تواند خطر آفرین باشد.
کد خبر: ۸۸۱۹۱۳۹
|
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۷

اقتصاد مقاومتی یکی از راهکارهایی بوده که همواره مقام معظم رهبری برای خروج از بن بست تحریم ها بر آن تاکید زیادی داشته و از زمان طرح شدن، همواره مورد توجه کارشناسان،کارآفرینان وتولید کنندگان قرار گرفته است. فرهنگ سازی بین مردم توسط رسانه ملی و سایر رسانه های عمومی در این زمینه همچنین برگزاری جلسات متعدد برای اجرایی شدن آن، باعث شد تا نگاه مردم و مسئولان به اقتصاد مقاومتی  معطوف شود. این در حالی است که رشد و تولید در داخل نظایر خارجی نیز دارد. چنانچه در برخی کشورهای خارجی تبلیغات پر هزینه ای در رسانه ها، تیم های فوتبال و بیلبورد های شهری و... انجام می دهند و این خود باعث می شود که درباره کالاهای مختلف میان تولیدکنندگان خارجی و داخلی رقابت سختی ایجاد شود.

طاهره حیدری کارآفرین جوان نمونه بسیج شهرستان تنکابن استان مازندران است . او یک سال و نیم است که در عرصه تولیدات داخلی و ملی در حوزه گیاهان دارویی و عرقیات گیاهان مختلف به صورت خانگی فعالیت می کند. وی توانسته با حداقل امکانات موجود به درآمد و پیشرفت در این عرصه دست پیدا کرده و غیر از خود برای 5 نفر دیگر نیز ایجاد شغل کرده است.

طاهره حیدری به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج می گوید: عمده کار من به صورت خانگی تهیه شده و قالب صنعتی ندارد . از این رو در نمایشگاه هایی که بسیج، شهرداری و فرمانداری استان برای ما گرد آوری می کنند، کالاهای خود را معرفی و به فروش می رسانم. در این روزها که رقیب خارجی ما دست به تبلیغات میلیاردی در رسانه های مختلف می زند اما مردم همچنان از ما استقبال می کنند. در ابتدای کار اگر کسی تصمیم برای راه اندختن یک تولیدی کوچک در حوزه کاری ما گرفت، 6 الی 7 میلیون تومان سرمایه اولیه می خواهد تا کار خود را آغاز کند.


* در کشورهای خارجی، محصولات ما مورد استقبال قرار گرفته است.

حیدری در ادامه به خبرنگار ما گفت: اکنون به مرحله صادرات محصولات خود دست یافتیم به صورتی که چندین درخواست از کشور های اروپایی  به ما رسیده است اما متاسفانه با وجود امکانات کم، قادر به صادرکردن محصولات نیستیم. مثلا در کشور آلمان مشتریانی هستند که عرقیات و گیاهان دارویی را از ما طلب کردند.


* دولت از تولیدی های کوچک باید حمایت بیشتری کند

این کارآفرین جوان مازندرانی همچنین تاکید کرد: تا به الآن گروه هایی که در قالب اقتصادمقاومتی فعالیت می کنند به من کمک کردند ولی دولت باید کمک های بیشتری برای تولیدکنندگان داخلی انجام دهد. تولیدکنندگانی امثال من چون از صفر کار خود را آغاز کردند توان مالی قابل ملاحظه ای ندارند تا بتوانند غرفه های آنچنانی یا مغازه های بزرگ برای فرو محصولات خود اجاره کند و بیشتر در همین نمایشگاه هایی که به صورت رایگان در اختیار ما قرار می دهند می توانیم فعالیت کنیم. چنانچه در سال گذشته بخاطر نداشتن جایی که بتوانم محصولات خود را در آنجا به فروش برسانم از طرفی هم هیچ حمایتی از ما صورت نگرفت نتوانستم هیچ درآمدی کسب کنم.


* برای گرفتن تسهیلات بانکی راه های پرپیچ و خمی را باید طی کرد

خانم حیدری در باره نوع تسهیلات بانکی و روند پر پیچ و خمی که کارآفرینان در این حوزه متحمل می شوند به خبرنگار ما گفت: تنها سازمانی که با دادن تسهیلات و امکانات از من حمایت کرد، سازمان بسیج مستضعفین بود. عمده مشکلی که در خصوص عدم حمایت و تسهیلات می توان مبیان کنم، سنگ اندازی اداره بهداشت است که با درست کردن شرایط های مختلف کار را برای ما تولیدکنندگان سخت می کنند.

حیدری در ادامه در خصوص سخت گیری های اداره بهداشت می گوید : از عمده دلایلی که اداره بهداشت برای سنگ اندازی استفاده می کند می توان به دارا بودن سرمایه های چند صد میلیونی، داشتن آزمایشگاه های مختلف که راه اندازی آن میلیون ها تومان برای ما هزینه دارد یا سنگ اندازی های دیگری که شرایط را برای تولیدکنندگان غیر ممکن می کند اشاره کرد.  این در حالی است که مسئولان متوجه این نمی شوند که تولیدی های ما در حد کارخانه های بزرگ نبوده و مانند آنان تولید انبوه سازی ندارند.


* رکود بازار های ایران شرایط سختی را برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد کرده است

این کارآفرین برتر کشور در خاتمه نیز خاطرنشان کرد: در حال حاضر مردم در شرایطی قرار گرفته اند که قدرت خرید کمتری دارند و بدون شک کاهش قدرت خرید مردم،  در نحوه تولید و فروش ما تاثیر منفی ایجاد می کند اما به لطف خدا و با فرهنگ سازی که در رسانه ملی شده مردم استقبال بیشتری از کالای ایرانی می کنند و همین موضوع انگیزه را در وجود ما زنده نگه می دارد.

ارسال نظرات