افسانه پایان انقلاب/ راز تداوم انقلاب و انقلابی گری چیست؟!

یکی از مهمترین دلایل ماندگاری و پویایی انقلاب اسلامی ایران، ناظر بر ماهیت اندیشه های منحصر به فرد امام خمینی(ره) است، اندیشه هایی که همچون منبعی غنی و چشمه ای جوشان، علاوه بر اینکه زمینه ساز فروپاشی نظام شاهنشاهی گردید و فضایی را برای مبارزه جدی با استعمار و سکولاریسم در مقیاس منطقه ای و جهانی فراهم کرد، در عصر حاضر هم بسترساز شکل گیری و رشد طیف های جدیدی از مقاومت در برابر سلطه طلبی قدرت های جهانی شد.
کد خبر: ۸۸۱۷۱۶۴
|
۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸

به گزارش سرویس بسیج فرهنگیان خبرگزاری بسیج- حسن اسلامیان*: انقلاب اسلامی ایران در دوره ای از تاریخ معاصرکه تفکر لیبرال سرمایه داری با غلبه بر پارادایم های رقیب خود در دل مدرنیته نظیر نازیسم، فاشیسم و در مواجهه با ایدئولوژی مارکسیسم، خود را برای سلطه مطلق بر دنیا آماده می کرد، به منصه ظهور رسید. در حقیقت وقوع انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره)، یک تحول عظیم در مقیاس منطقه ای و جهانی بود که افسانه شکست‌ناپذیری قدرتهای استعماری و به ویژه آمریکا را عمیقاً به چالش کشید.

انقلاب اسلامی ایران علاوه بر اینکه آغازگر فصل نوینی از مبارزه بر علیه نظام سلطه، امپریالیسم و صهیونیسم جهانی بود، با به چالش کشیدن اندیشه مادی و ضد دینی غرب ظهور کرد و به عنوان تنها انقلاب دینی بر پایه دعوت انسان ها به راه انبیاء و پیروی از آموزه های الهی آنان، بسترساز شکل گیری تمدن اسلامی نوین نیز شده است.

بحثی که امروزه در محافل سیاسی غرب و معاندان انقلاب اسلامی – در راستای انحراف انقلاب اسلامی از رسالتها و آرمانی های اساسی اش- مطرح گردید، توهم پایان پذیری انقلاب اسلامی مانند انقلاب های بزرگ سده های اخیر همچون انقلاب فرانسه، انقلاب اکتبر روسیه، انقلاب الجزایر و...  است؛ که از نگاه نگارنده این دیدگاه به دلایلی فاقد شواهد قابل استناد و عاری از حقیقت است.

یکی از مهمترین دلایل ماندگاری و پویایی انقلاب اسلامی ایران، ناظر بر ماهیت اندیشه های منحصر به فرد امام خمینی(ره) است، اندیشه هایی که همچون منبعی غنی و چشمه ای جوشان، علاوه بر اینکه زمینه ساز فروپاشی نظام شاهنشاهی گردید و فضایی را برای مبارزه جدی با استعمار و سکولاریسم در مقیاس منطقه ای و جهانی فراهم کرد، در عصر حاضر هم بسترساز شکل گیری و رشد طیف های جدیدی از مقاومت در برابر سلطه طلبی قدرت های جهانی شد.

 رشد و توسعه بيداري اسلامي در خاورميانه در قالب جنبش هاي پايداری در مقابل رژيم صهيونيستي در فلسطين و لبنان و حرکتهاي آزاديخواهانه در عراق و افغانستان از جمله جريان هايي است که تحت تاثیر الگوی مبارزاتی ملت ایران به رهبری حضرت امام(ره) در برابر قدرتهای استکباری و با اهداف آرمان خواهانه متجلي شد و با اقتداري مثال زدنی و منحصر به فرد، در برابر قدرتهای جهانی قد علم کرد. در بطن اين جريان پويا و رو به توسعه، نظام جمهوري اسلامي ايران مقابله با نظام سلطه را با اقتدار و در همه میدان ها با موفقيتي قابل توجه، علیرغم توطئه ها، موانع و کارشکني هاي دشمنان انقلاب و محور غربی- عربی، پيش برد و پس از زوال و انحطاط نظام کمونیستی در شرق -شوروی پیشین، ادعای امریکا مبنی بر جهان تک قطبی را عمیقا به چالش کشاند که این امر منعکس کننده ارزشها و مبانی سیاسی انقلاب اسلامی است و استمرار استکبار ستیزی را در جوهره انقلاب اسلامی و اهداف آن نشان می دهد.

در همین رابطه موضوع مهمی که قابل ذکر است و از نشانه های آشکار مانایی و جاوادانگی انقلاب اسلامی ایران است، تامل در این نکته هست که بر خلاف گذشته امروزه نظام سلطه و قدرت های استکباری، از موضع «کنش گری» به «واکنش گری» تغییر جایگاه داده اند. در واقع امروزه نظام ها وجنبش های های منبعث از ایدئولوژی انقلاب اسلامی، یکی از محورهای اصلی حل معادلات منطقه ای و حتی جهانی هستند به طوری که قدرتهای استعماری و غربی و در راس آنها آمریکا و صهیونیسم، به جای حذف و از میان برداشتن و حذف نظام جمهوری اسلامی و متحدان منطقه ای اش، به طور مستقیم و غیر مستقیم مجبور به تعامل با جمهوری اسلامی به عنوان یک بازیگر قهار منطقه ای و جهانی هستند.

بازتولید مستمر انقلاب اسلامی مبتنی بر الگوی "امام- امت" و الگوی "مقاومت"، یکی دیگر از مصادیق پویایی و ماندگاری انقلاب اسلامی است. برخلاف نگاه سوگیرانه و غیر واقعی محافل غربی، نگاهی به تاریخ پر فراز و نشیب پس از وقوع انقلاب اسلامی نشان می دهد علیرغم مشکلات متعدد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در بدنه دولت ها و ضعف دولت مردان و مسئولان در مدیریت کشور، توده مردم به ایدئولوژی زیربنایی انقلاب اسلامی و مبانی و ارزشهای ناظر بر آن، معتقد و متعهد هستند که نشانه های آن را در صحنه های مختلف و در بازه های زمانی خاص می توان مشاهده نمود؛ نظیر حضور پرشور مردم در مناسبت های مختلف انقلابی، حضور حداکثری در عرصه انتخابات و غیره. در واقع حضور همیشگی و حداکثری مردم در میدان ها و عرصه های مختلف، نشان دهنده بازتولید مستمر انقلاب اسلامی و جوان شدن و تازه شدن می باشد. راز این پویایی در انقلاب را می توان در الگو و مدل امام- امت جستجو نمود. الگویی که مبتنی بر نظریه ولایت فقیه بوده و ریشه در اندیشه اعتقادی اسلام شیعی دارد. در این الگو مردم دین باور و مؤمن با پیمودن راهی که امام امت به آن هدایت می کند، برای تحقق سعادت دنیوی و اخروی طی مسیر می کنند.

موضوع مهم دیگر در خصوص آثار تداوم اندیشه های انقلابی، تقویت روحیه استکبارستیزی و مقابله با سلطه جویی بیگانگان در مردم کشورمان و متحدان منظقه ای و جهانی ایران است، نظیر واکنش و عکس‏العمل هایی که توده‏های مردم نسبت به سیاست‏های غیرمعقول و غیرمقبول غربی ها نشان می‏دهند؛ در زمینه غارت منابع طبیعی‎، سلطه بر بدنه حکومت‏ها، تبعیت و حمایت حکومت‏های منطقه از نظام‏ امپریالیستی و موسسات اقتصادی لیبرالیسم نو، مثل بانک جهانی، صندوق بین‏المللی پول و غیره.

در مجموع می توان گفت؛ انقلاب اسلامی ایران تنها یک رویداد خاص در یک نقطه جغرافیایی خاص و یک بازه زمانی محدود نبوده است بلکه در قالب یک ایدئولوژی قدرتمند، در سطح منطقه ای و جهانی، ضمن پی ریزی تمدن اسلامی نوین و اسلام مترقی، یکی از مهمترین کانون‏های مبارزات آزادی‏بخش در در دنیای امروز و قوی ترین و مطئمن ترین فریاد جهانی علیه نظام ظالمانه حاکمیت استکبار است که می‏تواند زمینه های سقوط امپریالیسم و نظام سلطه را تسریع کند و بستری را برای زدودن ریشه های افراط گرایی و تحقق صلح پایدار در جهان، فراهم نماید.

 

*دکترای علوم تربیتی

انتهای پیام/

ارسال نظرات