نشست خبری «تجربه گران»/ زاکانی در پاسخ به «بسیج» عنوان کرد

رمزگشایی از فرمایشات اخیر امام خامنه‌ای درباره تصور غرب از عمر برجام

رئیس کمیسیون بررسی برجام در مجلس نهم گفت: پیام رهبری به غرب این بود که فکر نکنید که اگر شما بخواهید بدعهدی کنید این برجام 10تا 12 سال طول می کشد.
کد خبر: ۸۸۰۸۴۰۶
|
۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳

علیرضا زاکانی رئیس کمیسیون بررسی برجام در مجلس نهم صبح امروز در نشست مطبوعاتی «تجربه‌گران» که به مناسبت اولین سالگرد برجام از سوی انجمن روزنامه نگاران مسلمان در محل تالار اسوه برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری بسیج مبنی براین که آقای کری گفت قرارداد برجام یک قرار داد دائمی و مادام العمر است حال اینکه این صحبت ها در صورتی از سوی وزیر خارجه امریکامطرح شد که امام خامنه ای در دیدار با مردم قم (۱۳۹۵/۱۰/۱۹) فرموده بودند: «از حالا نشسته‌اند دارند برای دوران بعد برجام فکر می‌کنند که چه محدودیتی تحمیل کنند. به خیالشان برجام ۱۰-۱۲ سال طول می‌کشد.»؛با توجه به این که برخی از تعهدات برجام بعضا تا 20 الی 25 سال زمان می برد به نظر شما این نوع نگاه رهبر معظم انقلاب به برجام به چه معناست؟

علیرضا زاکانی با اشاره به این که آن چیزی که آقای کری گفت منطبق بر واقعیت آن چیزی است که امریکایی ها به آن پایبند هستند؛ اظهار داشت:  در خود سند برجام هم برخی از اجزای آن دائمی است، برخی 25 ساله، برخی 15 ساله  و برخی 10 ساله است، لذا شما یک تنوعی در سند برجام می بینید؛ در خود همین سند مکتوب موجود و سند مرتبط و ملحق شده آن نیز این موضوعات وجود دارد، از این جهت آقای کری با نگاه خود این سند را تفسیر می کند که مبتنی بر متن انگلیسی و برداشت خودش از این متن است که آن را هم عنوان کرده که خیلی برداشت غیر دقیقی نیست؛ کسی که این متن را بخواند طبیعتا این چنین برداشتی را از این قرار داد خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند که آن ها فکر می کنند که این قرار داد موسوم به برجام 10-12 سال به طول می‎انجامد این حکایت حاوی دو نکته بسیار مهم است که در نکته اول موضوع این است که یا کسانی آنجا پیدا می شوند که با سبک سری همین بدعهدی که آن ها تا امروز انجام داده اند را آشکار می‎کنند؛ به عبارتی می آیند و اصل برجام را زیر پا می گذارند.

رئیس کمیسیون بررسی برجام در مجلس نهم عنوان کرد: نکته دوم در بطن این فرمایش پیام رهبر معظم انقلاب به طرف مقابل مذاکرات بود که باید به آن پرداخته شود و آن پیام هم این بود که فکر نکنید که اگر شما بخواهید بدعهدی کنید این برجام 10تا 12 سال طول می کشد.
 
وی در پایان گفت: یعنی به خیال خود فکر نکنید کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی مسیری را طی می‎کند که صنعت هسته ای و منافع ملی خود را به برجام و خواسته های نامشروع شما گره میزند، خیر اینطور نیست؛ ایران اسلامی مسیر خود را طی می‎کند و هیچگاه از صنعت هسته ای و منافع ملی خود کوتاه نمی‎آید و این پیامی بود که رهبر معظم انقلاب در این خصوص بیان فرمودند که اوج حکمت و دقت معظم له بود.


ارسال نظرات
آخرین اخبار