مهرداد کریمی بخشدار هندمینی از توابع شهرستان بدره گفت:سد سیمره ظرفیتی است که می تواند نقش مهمی در اشتغال جوانان منطقه در بخش کشاورزی،گردشگری،پرورش آبزیان داشته باشد.
کد خبر: ۸۸۰۴۵۹۸
|
۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 به گزارش خبرگزاری بسیج، مهرداد کریمی بخشدار هندمینی از توابع شهرستان بدره گفت:

هندمینی دارای پتانسیل های بالقوه زیادی جهت توسعه و آبادی است که هنوز بالفعل نشده اند که یکی از اینها رودخانه پرخروش و سد سیمره است که بهره مندی از این ظرفیت، کمک شایانی به بهبود اشتغال منطقه می کند.
وی افزود: این رودخانه به تنهایی می تواند بسیاری از مشکلات مربوط به آبادانی، رفع بیکاری و توسعه اشتغال را بر طرف کند و با توجه به وجود صدها نفر بیکار در منطقه و روند رو به رشد مهاجرت ناشی از معضل اشتغال، استفاده بهینه از این ظرفیت و بهره مندی هزاران هکتار از اراضی از آب سد، می توان بخشی از مشکل اشتغال را بر طرف کرد.
کریمی با اشاره به مصوبه کارگروه اشتغال استان ایلام تاکید کرد: کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان به درستی صنعت کشاورزی و توریسم را به عنوان 2 اصل اساسی توسعه شهرستان بدره تعیین و مصول کرده که در هر دو مورد رودخانه سیمره می تواند بسیار مثمرثمر واقع شود.
وی یادآور شد: مسیر رودخانه می تواند یکی از مهمترین تفرجگاه های منطقه و مناطق اطراف آن یکی از باصفاترین استراحت گاه های مسافران شود که می توان با تعیین روستاهای نزدیک سد چون تلخاب و آهنگران به عنوان روستاهای هدف گردشگری آن را به منطقه نمونه گردشگری هندمینی توسعه داد و با تلفیق مناطقی از روستاهای اطراف چون زید و زرانگوش و شهر تاریخی دربند با بهرمندی از پتانسیل رودخانه سیمره به این امر مهم دست یافت.
بخشدار هندمینی نقش آب در توسعه را بسیار مهم تلقی کرد و گفت: آب یکی از مهمترین عوامل توسعه در جهان است که نقش بسزایی در توسعه اقتصادی و صنعتی کشورها ایفا می کند.
به گفته وی، کشورهایی که از نعمت وجود آب شیرین و رودخانه های جاری بهره مندند، می توانند به انحای مختلف از این منبع گران سنگ استفاده کنند.
وی اضافه کرد: با برنامه ریزی صحیح و علمی برای استفاده از آب سد سیمره می توان زمین های بایر و بی استفاده را به منبع عظیمی برای تولید محصولات کشاورزی و دامپروری تبدیل کرد که این امر می تواند از جهت تولید محصولات کشاورزی اساسی و فرآورده های دامی منطقه را به خودکفایی برساند و علاوه بر تامین مصارف داخلی زمینه های توسعه و کسب درآمد مطلوب اقتصادی و کسب رفاه عمومی را فراهم کند.
 سد سیمره در بخش هندمینی از توابع شهرستان بدره احداث شده است، مطالعات اجرایی آن با هدف تولید انرژی برق آبی در سال 1372 آغاز شد و سرانجام اوایل سال جاری (95) در مدار بهره برداری قرار گرفت.
سد سیمره بر روی رودخانه سیمره در تنگه ای به نام کف نیلا با هدف تولید انرژی برق آبی به میزان 804 گیگاوات ساعت، کنترل جریان سطحی رودخانه، تامین حق آبه پایین دست و کنترل طغیان های رودخانه ساخته شده است.

 

 


 

 

 
ارسال نظرات