سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری:

عقیم سازی زنان کارتن خواب به صلاح کشور نیست

پرویز افشار گفت: از نظر ستاد مبارزه با مواد مخدر طرح عقیم‌سازی زنان معتاد متجاهر و کارتن خواب آسیب‌های دیگری دارد ضمن اینکه از نظر شرعی، قانونی و اخلاقی هم به صلاح کشور نیست.
کد خبر: ۸۸۰۲۰۷۰
|
۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۸

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج، پرویز افشار در هشتمین نشست خبری خود که صبح امروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد گفت: با کمک خیرین و مردم تبریز معتادین متجاهر از سطح این شهر جمع‌آوری شده اند و اقدامات خوبی هم در تهران، مشهد و اصفهان در مورد مظاهر خیابانی صورت گرفته است.

وی افزود: در 9 ماهه سال جاری مجموعه کشفیات مواد مخدر 538 تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 13 درصد رشد داشته است. سهم تریاک از مجموعه کشفیات 424 کیلو و 630 گرم بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد رشد 16 درصدی بوده ایم..

افشار تصریح کرد: طی این مدت 85 کیلو و 92 گرم حشیش کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل یعنی 9 ماهه ابتدایی سال گذشته رشد 20 درصدی را در این بخش شاهد هستیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه گروه هروئین هم شاهد رشد 26 درصدی کشف این ماده مخدر نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده است، گفت: در 9 ماهه ابتدایی سال جاری 8 تن مرفین کشف شده که 48 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

افشار ادامه داد: در 9 ماهه ابتدایی سال جاری 1398 کیلو شیشه کشف شده که 5 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل را شاهد هستیم. ضمن اینکه سوخته تریاک و گراس هم با کاهش 81 درصدی در میزان کشفیات مواجه است.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد: سهم تریاک از مواد کشف شده 80 درصد، حشیش 16 درصد، هروئین 3 درصد،‌ مرفین 2 درصد و سایر مواد هم نیم درصد را به خود اختصاص داده اند.

افشار گفت: هم اکنون با کاهش تولید شیشه و افزایش ناگهانی قیمت آن شاهد تغییر الگوی مصرف هستیم و الگوی مصرف به سمت ماری‌جوانا و ترکیبات آن مانند گُل و سرشاخه سوق پیدا کرده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان داشت: سهم نیروی انتظامی از میزان کشفیات سال جاری 89.8 درصد، وزارت اطلاعات 7 درصد، بسیج 3 درصد و سهم کمی هم متعلق به گمرک و سازمان زندان‌ها است.

وی افزود: در تعداد عملیات و درگیری نسبت به 9 ماهه سال گذشته شاهد 15 درصد کاهشر هستیم و 10 درصد هم کاهش را در باندهای متلاشی شده مواد مخدر نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتیم.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد دستگیری معتادین در 9 ماهه سال جاری هم تصریح کرد: 293 هزار و 277 مورد دستگیری معتادین را در 9 ماهه سال جاری شاهد هستیم که این میزان 11 درصد رشد نسبت به 9 ماهه سال قبل را نشان می‌دهد که البته 190 هزار نفر از این تعداد قاچاقچیان عمده مواد مخدر هستند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: بر اساس گزارشات دستگاه‌های متولی امر مبارزه با مواد مخدر در دنیا هزینه خرید مواد مخدر از تولید تا مصرف بیش از هزار برابر شده است به طوری که هم اکنون هر گرم کوکائین در کویت 330 دلار مبادله می‌شود.

وی تصریح کرد: کوکائین هم اکنون از بنادر آمریکای جنوبی در حال انتقال به بنادر اروپا مانند پرتغال و دیگر نقاط اروپاست که این امر هشدارآمیز است.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت آموزش و پرورش سال گذشته 60 هزار نفر در استان قم تحت برنامه‌های آموزشی توانمندسازی والدین قرار گرفته‌اند، گفت: این طرح به 12 استان دیگر تسری پیدا کرده است که بخشی از این استان‌ها عبارت است از آذربایجان غربی، خراسان جنوبی، قزوین، سیستان و بلوچستان، قم، هرمزگان، لرستان، کردستان و ... .

افشار اظهار داشت: هم اکنون بیش از 2 هزار نفر از معلمان و مشاوران آموزش‌های لازم را در طرح توانمندسازی دیده‌اند و در حال انتقال تجارب خود به والدین و دانش‌آموزان هستند ضمن اینکه این طرح توانمندسازی هم در سه استان دیگر آغاز شده که تا هفته آینده آموزش آنها نیز پایان می‌پذیرد.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: 1200 نفر از کارکنان صنعتی از طریق فضای مجازی آموزش‌های اعتیاد را دیده‌اند که این طرح ملی اقدام مشترک ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است. ضمن اینکه این اقدام بزرگ شاهکار جمهوری اسلامی ایران در امر پیشگیری از مواد مخدر است که در آینده اثرات و نتایج آن مشخص خواهد شد.

وی افزود: آموزش 1510 نفر از کارشناسان دستگاه‌های مختلف به عنوان کادر پیشگیری از اعتیاد و اقدامات اولیه مبارزه با آن در 9 ماهه سال جاری پایان پذیرفته ضمن اینکه بر اساس این طرح در مجموع بیش از 16 هزار نفر آموزش‌های لازم را از ابتدای آغاز این طرح تاکنون دیده‌اند.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر، خاطرنشان کرد: سال گذشته از بین 3 هزار NGO فعال در امر مبارزه با مواد مخدر، 2271 سمن را حائز شرایط دیدیم که البته پس از بررسی‌های مجدد در چند ماه اخیر تعداد ‌آنها به 2365 عدد رسیده است.

افشار افزود: 679 مورد حمایت از طرح‌های کارآفرینی و اشتغال‌زایی برای بهبود یافتگان در ستاد مبارزه با مواد مخدر در این 9 ماه به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به اظهارنظر معاندین جمهوری اسلامی در خصوص اعدام قاچاقچیان مواد مخدر و رها شدن خانواده‌های آنها و بلاتکلیفی سرپرستی این خانواده‌ها،‌ گفت: بر اساس مصوبات قانونی مسئولیت مستقیم از سوی برخی دستگاه‌ها نسبت به تحت پوشش قرار دادن سرپرستی زندگی این افراد از سوی سازمان بهزیستی،‌ کمیته امداد،‌ انجمن حمایت از زندانیان وجود دارد که آنها این خدمات را به افراد دارای حبس‌های طویل‌المدت و قاچاقچیان بزرگی که اعدام شده‌اند انجام می‌دهند.

عقیم سازی زنان کارتن خواب به صلاح کشور نیست

وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص اظهارنظر مولاوردی معاون زنان ریاست جمهوری درباره عقیم‌سازی زنان کارتن خواب، گفت: نظرات شخصی در این زمینه ممکن است وجود داشته باشد که البته هیچ گونه ضمانت اجرایی ندارد. همچنین نمی‌توان آن افراد را از بازگو کردن نظراتشان منع کرد. اما از نظر ستاد مبارزه با مواد مخدر طرح عقیم‌سازی زنان معتاد متجاهر و کارتن خواب آسیب‌های دیگری دارد ضمن اینکه از نظر شرعی، قانونی و اخلاقی هم به صلاح کشور نیست چرا که این افراد حق زندگی و زاد و ولد دارند که البته بخشی از قوانین داخلی و بین‌المللی هم در این خصوص صراحت دارد.

سخنگوی سازمان مبارزه با مواد مخدر، گفت: اظهارنظر این افراد برای خودشان معتبر است اما ستاد مبارزه با مواد مخدر به عنوان مرجع تصمیم‌ساز مخالف اجرای این روند است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص رسمی کردن کشت خشخاش در ایران، اظهار داشت: رسمی کردن کشت خشخاش در کشور موضوعیت ندارد البته قبل از انقلاب سهمیه‌ای را در کشت این ماده داشتیم که بعد از انقلاب به صورت اختیاری آن را لغو کردیم که بعدها تصمیم بر آن شد که به دلیل نیازهای کشورمان شقایق اولیفرا که در ترکیبات آن مرفین وجود دارد را کشت کنیم البته این گیاه به مانند خشخاش نیاز به تیغ زدن ندارد چرا که بعد از چیدن و ورود به کارخانه باید آسیاب شده و از ترکیبات آن استفاده کرد.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در توضیح بیشتر این موضوع تصریح کرد: کشت شقایق اولیفرا توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از بحث‌های طولانی تصویب شد و این امر به نهادهای بین‌المللی به دلیل تأمین نیازمندی‌های کشورمان به این گیاه اعلام شد که آنها آغاز کشت این گیاه را در ایران نپذیرفتند اما ما به جهت تأمین نیازمندی‌های کشورمان این مطالبه این گیاه را رها نکردیم.

سخنگوی سازمان مبارزه با مواد مخدر، گفت: درباره خرید و فروش داروی کتامین در برخی نقاط تهران و دیگر شهرها، گفت: ما کتامین را جزو مواد مخدر نمی‌دانیم که البته کاربرد اصلی‌اش در اتاق عمل و بیهوشی است که متأسفانه در این زمینه انحراف و سوءمصرف وجود دارد اما بر اساس مطالعات میدانی ما سطح استفاده از داروی کتامین به بحران جدی نرسیده است که افزایش مکانیزم‌های کنترل مبادی ورودی و خروجی اتاق‌های عمل می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

افشار درباره احتمال راه‌اندازی کمپ‌های ترک اعتیاد دانش‌آموزی، گفت: هیچ برنامه یا مرکز بستری و سرپایی برای دانش‌آموزان معتاد نداریم چرا که تعداد آنها حداقلی است.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد آخرین وضعیت طرح نصب دوربین در اطراف مدارس برای کنترل خرید و فروش مواد مخدر افزود: بحث رصد شعاع 500 متری مدارس و دانشگاه‌ها به مراکز نیروی انتظامی جهت ایمن‌سازی آن محیط از خرید و فروش مواد مخدر اعلام شده است اما آنها قائل به استفاده از طرح رابطین و مرتبطین مردمی برای شناسایی خرده‌فروشان مواد مخدر هستند ضمن اینکه در سال 95 این طرح معطوف به مدارس دولتی بوده و شامل مدارس غیردولتی نمی‌شود. همچنین ناجا معتقد است که استفاده از طرح رابطین و مرتبطین مردمی توانسته کمک شایانی را در این زمینه انجام دهد.


ارسال نظرات
آخرین اخبار