برف و سرمای اوایل آذر 350 کیلومتر نوار مازندران را خسارت زد/ درجه بندی خرید مرکبات مازندران طرح مناسبی نیست

قائم مقام خانه کشاورز با بیان اینکه خسارت‌های واقعی هنوز درست مشخص نشده، عنوان کرد: خسارت‌ها از شرق تا غرب مازندران چیزی حدود 350 کیلومتر است.
کد خبر: ۸۷۹۳۵۰۷
|
۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، قائم مقام خانه کشاورز با اشاره به بازدید از مراکز خرید محصولات کشاورزان شهرستان‌های رامسر، تنکابن، عباس‌آباد و محمودآباد بیان کرد: روش‌هایی که برای خرید محصولات کشاورزان در این مراکز برنامه‌ریزی کرده‌اند، کارایی درستی ندارد و به‌صرفه کشاورز نیست.

 عنایت‌الله بیابانی اظهار کرد: به‌عنوان دیده‌بان جامعه کشاورزی وظیفه دفاع از حقوق کشاورزان را داریم و باید مسائل و مشکلاتی که در رابطه با کشاورزان وجود دارد به‌صورت کارشناسی شده به دولت ابلاغ می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در سطح کشور 28 دفتر خانه کشاورز فعالیت و مشکلات کشاورزان را اعلام می‌کنند، افزود: برف اخیر خسارت‌های بسیار سنگینی به محصولات کشاورزان و باغات کشاورزان مازندرانی وارد کرده است.

این مسؤول با بیان اینکه باید برآورد می‌کردند هر کشاورز چه‌مقدار محصول دارد و پول محصولاتشان را مستقیم به آنها می‌دادند، عنوان کرد: مرحله‌ای که برای دریافت محصولات کشاورزی در نظر گرفته‌اند این است که کشاورز باید جعبه کرایه یا خریداری، برای برداشت کارگر و حمل آن تا مرکز خرید خودرو کرایه کند که با حساب همه اینها یعنی کیلویی 100 تومان کشاورز باید بارش را تحویل دهد.

بیابانی با بیان اینکه سوء مدیریت وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاونی روستایی در خرید مرکبات درجه سه وجود دارد، اضافه کرد: مراکز خریدی که برای تحویل محصولات کشاورزان اعلام کردند تا به امروز درب‌هایشان بسته است و کامیون‌ها در صف هستند و به‌عنوان مثال در کارخانه کنسانتره رامسر بیش از 100 کامیون بیشتر از سه روز منتظرند تا بارهایشان را تحویل دهند.

وی با بیان اینکه ایران یکی از پنج کشور تولیدکننده مرکبات دنیا است، ادامه داد: در مازندران سالانه 2 میلیون و 400 هزار تن مرکبات تولید می‌شود که 20 تا 25 هزار هکتار فقط زیر کشت مرکبات به‌جزء کیوی است.

قائم مقام خانه کشاورز با بیان اینکه کیوی‌هایی که قبل از برف برداشت شده‌اند و در سردخانه‌ها وجود دارند، خریداران با شک و تردید آنها را خریداری می‌کنند، افزود: به‌علت ذهنیت بدی که در روز دوم برف مدیرکل جهاد کشاورزی با عنوان یخ‌زدگی محصولات کشاورزی اعلام کرد این مسئله باعث شد تا خریداران محصولات سالم را هم با تردید، ترس و قیمت پایین خریداری کنند.

این مسؤول با بیان اینکه یک‌عده فرصت طلب در زمانی فعلی از کشاورزان سوء استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: فرصت‌هایی که برای یک کشاورز زحمت‌کش وجود دارد فرصت‌های بسیار اندکی است که باید هم خسارت‌های باغش را تحمل و هم وامی که از بانک گرفته پرداخت کند و مجبور است به خواسته‌های نامعقول بعضی از خریداران محصولی که 150 میلیون ارزش دارد با 30 میلیون بفروشد.

بیابانی تاکید کرد: همه اینها از نارسایی‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی است که در مدیریت ضعیف وجود دارد و باید یک مدیریت مشخص‌تر این کار را انجام دهد.

وی با بیان اینکه دولت باید یک برنامه مشخص برای خرید مرکبات از کشاورزان تدبیر می‌کرد، افزود: دولت ابتدا باید هزینه‌های مرتبط به کشاورز را محاسبه و سپس برای مرکبات نرخ‌گذاری می‌کرد.

قائم مقام خانه کشاورز با بیان اینکه خسارت‌های واقعی هنوز درست مشخص نشده، عنوان کرد: خسارت‌ها از شرق تا غرب مازندران چیزی حدود 350 کیلومتر است.

بیابانی در پایان گفت: ما گزارش‌های خود را تکمیل می‌کنیم و از طرف خانه کشاورز به مقامات مربوطه می‌دهیم و امیدواریم که این مسئله رسیدگی شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار