شیخی در گفتگو با «بسیج» مطرح کرد

خمودگی دولت در عدم پیگیری فرارهای مالیاتی

دکتر عبدالمجید شیخی گفت: وابستگی به درآمدهای نفتی که در بودجه 95 هم افزایش یافته است نشان از مدیریت ناکارآمد اقتصادی است ه به نوعی خمودگی مدیریت در دولت یازدهم محسوب می‌شود.
کد خبر: ۸۷۹۰۶۱۴
|
۲۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، یکی از اجزای منابع عمومی بودجه در ایران که سهم بالایی هم دارد، صادرات نفت است و چون این منابع به دلار دریافت می شود، حجم آن در بودجه عمومی دولت به میزان زیادی متاثر از قیمت فروش نفت خام و نرخ تبدیل ارز به ریال است.

درحالی رئیس‌جمهور در جمع مردم شهرری از وابستگی ۲۵ درصدی بودجه ۹۵ به نفت خبر داده بود که اعلام جزئیات لایحه بودجه حکایت از وابستگی 35 درصدی بودجه سال آینده به نفت دارد با این ارقام، وابستگی بودجه به نفت در لایحه بودجه سال 95 کل کشور باز هم رقمی بالاتر از 25 درصد اعلام شده توسط رئیس جمهور است.

محاسبه سرانگشتی از میزان فروش نفت در بودجه سال آینده نشان می‌دهد که درآمد نفتی در لایحه بودجه سال 95 کل کشور حدود 98 هزار میلیارد تومان برآورد شده است که 35 درصد بودجه 267 هزار میلیارد تومانی است. اما وابستگی بودجه به نفت در سال آینده درحالی حدود 35 درصد پیش‌بینی می‌شود که حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در ابتدای ماه جاری وعده داده بود که این نسبت در بودجه 95 به‌ 25درصد خواهد رسید.

دکتر عبدالمجید شیخی اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: وابستگی به درآمدهای نفتی که در بودجه 95 هم افزایش یافته است نشان از مدیریت ناکارآمد اقتصادی است  و روش اشتباهی به شمار می‌رود، دولت قصد ندارد که درآمدهای مالیاتی را پیگیری کند و فرارهای مالیاتی در این دولت همچنان تدوام دارد که به نوعی خمودگی مدیریت در دولت یازدهم محسوب می‌شود.

شیخی با بیان اینکه درآمدهای نفتی در مسیر ریخت و پاش دولتی قرار گرفه است افزود: اعداد  وارقام هزینه های جاری در دولت یازدهم رشد بی‌رویه دارد و دولت در پی این است که از ثروت و منابع ملی برای منافع دولت یازدهم بهره بگیرد و تدبیری برای نسل های آینده ندارد.

وی با انتقاد از ادعاهای کاذب مسوولان مالیاتی تاکید کرد: یکی از اشکالات اساسی که منحصر به دولت یازدهم است این است که مسوولان مالیاتی از ارائه گزارشات شفاف مالیاتی طفره می‌روند و حقیقت این است که درآمد ملی از خلاهای مالیاتی پر نشده است و فقط وابستگی کامل به منابع نفتی در بودجه دیده می‌شود.  

این اقتصاددان خاطر نشان کرد: طبق گزارشاتی که در 3 ماه گذشته از رییس سازمان مالیاتی ارائه شده است  رقم فرار مالیاتی مبلغ  13 هزار میلیارد تومان است این در حالی است که طبق تخمین معاون امور مالیاتی، فرار مالیاتی به میزان  120 - 130 هزار میلیارد تومان است و این رقم  10 برابر رقمی است که که رییس جدید سازمان مالیاتی ادعا کرده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار