روایت بی‌بی‌سی از استیصال برجامی ایران در کمیسیون اعتراضات

همزمان هر یک از این کشورها می‌توانند خواستار ارجاع شکایت به یک هیات مشاور شوند. هیاتی که یک عضو مستقل هم خواهد داشت ولی تصمیم این هیات الزام‌آور نیست.
کد خبر: ۸۷۸۷۶۵۹
|
۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۳
خبرگزاری بسیج - سرویس اخبار ویژه

کارشناس بی سی سی فارسی در برنامه 60 دقیقه این شبکه، سیر روند اعتراضی ایران به نقض برجام توسط آمریکایی ها را اینگونه ترسیم می کند:
بسیاری از مشاوران و نامزدهای پست‌های کلیدی دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور منتخب آمریکا از منتقدان سرسخت برجام هستند.در توافقنامه برجام روندی برای رسیدگی به شکایت‌ها و حل اختلافات بین کشورهای 1+5 با ایران در نظر گرفته شده است. اگر هر یک از کشورهای امضاکننده برجام طرفی را به نقض توافقنامه یا بندهایی از آن متهم کند می‌تواند به کمیته مشترک حل اختلافات شکایت کند. اگر اختلافات در این کمیته حل نشده شکایت می‌‌تواند به وزیران خارجه کشورهای 1+5 با ایران ارجاع داده شود. همزمان هر یک از این کشورها می‌توانند خواستار ارجاع شکایت به یک هیات مشاور شوند. هیاتی که یک عضو مستقل هم خواهد داشت ولی تصمیم این هیات الزام‌آور نیست. اگر اختلافات در هیات مشاوران حل نشد، کشورهای عضو می‌‌توانند اجرای برجام را متوقف کنند و آن را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهند.
گفتنی است کمیسیون مشترک که رای نهایی را خواهد داد 8 عضو دارد که 3 عضو آن متحدان ایران؛ یعنی ایران و روسیه و چین بوده و 5 عضو آن متحدان آمریکا یعنی آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا می‌باشند و این یعنی در چنین محکمه‌ای پیروزی آمریکا با 5 رای در مقابل 3 رای؛ به لطف برادر ظریف و تیم عجول مذاکره کننده ایرانی از پیش تضمین شده است!

ارسال نظرات