ترامپ:روز اول ریاست جمهوری خروج آمریکا از توافق "ترانس پسیفیک" را اعلام می‌کنم

کاندیدای پیروز انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد: در اولین روز به دست گرفتن قدرت، آمریکا را از توافق تجارت آزاد شراکت ترانس پسیفیک خارج می‌کنم.
کد خبر: ۸۷۸۱۹۷۸
|
۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۱

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، دونالد ترامپ کاندیدای پیروز حزب جمهوری‌خواه انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا طی یک ویدئو که در آن درباره اقدامات اولیه خود با آغاز دوره ریاست جمهوری سخن می‌گفت، اعلام کرد: خارج کردن آمریکا و لغو همکاری با کشورهای عضو توافق موسوم به "شراکت ترانس پسیفیک"، TPP، از جمله مهمترین اولویت‌های وی خواهد بود.

رئیس جمهور جدید آمریکا در این ویدئو اعلام کرد: دستور کار من براساس یک مبنای ساده شکل گرفته است و آن منافع آمریکا است.

وی در این ویدئو خواستار ایجاد توافقات دوجانبه عادلانه با دیگر کشورها که اشتغال و صنعت را در آمریکا تقویت می‌کند، شد.

 
ترامپ تاکید کرد: چه در حوزه تولید فولاد، خودرو و چه  در درمان بیماری ها، من می‌خواهم نسل آینده تولید و نوآوری در خاک آمریکا شکل بگیرد.

توافق تجارت آزاد T.P.P که در سال 2016 و پس از حدود 7 سال مذاکره بین 12 کشور به امضاء رسید و شامل کشورهای آمریکا، ژاپن، مالزی، ویتنام، سنگاپور، برونئی، استرالیا، نیوزلند، کانادا، مکزیک، شیلی و پرو می‌شود که این کشورها در مجموع 40 درصد کل اقتصاد جهانی را در دست دارند.

هدف از امضای این توافق، افزایش مناسبات اقتصادی از طریق کاهش تعرفه‌های گمرکی بین کشورهای عضو این پیمان است.

از دیگر اهداف شکل گیری این پیمان، بهبود استانداردهای اشتغال و زندگی و همچنین حفظ حقوق پدیدآورندگان نوآوری ها در کشورهای عضو این پیمان است.

از جمله دلایل منتقدان برای مخالفت با این توافق این است که این افراد معتقدند مذاکرات درباره توافق "شراکت ترانس پسیفیک" به صورت مخفیانه صورت گرفته و تحت تاثیر لابی شرکت‌های بزرگ بین‌المللی بوده است.

ترامپ این توافق را یک فاجعه توصیف کرده است.

دونالد ترامپ با تاکید مؤکد بر وعده‌های انتخاباتی خود گفت که من در خواست خروج آمریکا از این توافق را پس از به دست گرفتن قدرت ارائه خواهم داد.

چندی پیش شین زو آبه نخست وزیر ژاپن اعلام کرد: این توافق بدون حضور آمریکا بی معنی است.

ارسال نظرات