رکودی که تحت تاثیر افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده تا کالاهای مختلف از جمله پوشاک در سبد خانوار الویت نداشته باشد.
کد خبر: ۸۷۸۰۸۸۵
|
۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸
به گزارش سرویس بسیج اصناف و بازاریان کشور خبرگزاری بسیج، میزان تولیدات هر کشوری عامل مهمی در تعیین رونق اقتصادی آن محسوب می شود بطوریکه هرچه سهم این بخش با نگاه صادرات محور افزایش یابد چرخ های اقتصاد تند تر می چرخد؛ در مقابل اگر این موضوع محقق نشود بازاری برای دیگر کشورها خواهیم شد واین سر آغازی برای  از دست دادن بازار داخلی و سپردن آن به بیگانگان است.

حال اگر رکود را هم چاشنی این شرایط کنیم می شود آشفتگی بازار تولیدات که در سراشیبی و تعطیلی دست و پا می زند.

رکودی که تحت تاثیر افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده تا کالاهای مختلف از جمله پوشاک در سبد خانوار الویت نداشته باشد.

 

تنگی نفس بازار پوشاک/ تعطیلی واحدهای تولیدی یکی پس از دیگری

 

تنگی نفس بازار پوشاک

براساس گزارش میدانی خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان فروشندگان این صنف نابسامانی در بازار را محدود به چند سال اخیر نمی دانند و معتقدند که شرایط سخت کاری از ده سال پیش آغاز شد، درست زمانی که قاچاق و واردات بی رویه دست به دست هم دادند تا رکود در سالهای بعد بر این صنف سایه اندازد.

علی فروشنده 20 ساله ای که در راستای بازار، لباس مردانه می فروشد در این خصوص به خبرنگار ما گفت: وضعیت بازار چند سالی است که بهم ریخته تا پیش از این با تغییر هر فصل مردم از  ما خرید می کردند این در حالی است که در ایام خاصی مثل نوروز هم فروش چندان مطلوبی نداریم.

حسین فروشنده و تولید کننده لباس مردانه و بچه گانه در ارتباط با کسادی بازار پوشاک گفت: طی10 سال اخیر در اثر افزایش هزینه ها و کاهش در آمد، قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در تابستان گذشته بیشتر پوشاک تولیدی خود  را انبار کردیم و در صدد تولید برای فصل جدید هم نیستیم.

این تولید کننده در ادامه گفت: افزایش تعداد دست فروش ها که اتفاقا برخی از آنها تولید کنندگان  ورشکسته هستند خود دلیلی برفروش نرفتن اجناس تولید کننده ها است.

سبحان دیگر تولید کننده نیز با بیان اینکه در روزهای پایانی سال فقط به خاطر خالی شدن انبار خود تولیداتش را به دست فروش ها می فروخته است، گفت: اجناس تولیدی با قیمتی سر به سر به دست فروشان فروخته می شود  تا شاید جبران بخشی از هزینه هایی نظیر اجاره، استهلاک تولیدی،حقوق کارگران و... شود.
 
 تنگی نفس بازار پوشاک/ تعطیلی واحدهای تولیدی یکی پس از دیگری

 

 

بازارپوشاک کساد است

عباس سلیمیان  کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با تایید بر کسادی بازار پوشاک اظهار داشت: واردات رسمی و غیر رسمی پوشاک  آسیب های سنگینی به این بخش وارد کرده است.

وی افزود:ادامه این روند در ابتدا واحد های کوچک را از گردانه رقابت حذف و پس از آن واحدهای بزرگ را درگیر می کند.

سلیمیان اظهار اشت: با تجمیع واحد های تولیدی کوچک آنها را در مقابل واردات و قاچاق  و آسیب های ناشی از آن مقاوم می کنیم.

این کارشناس تصریح کرد: بهبود شرایط تولید نیازمند برنامه ریزی و حمایت همه جانبه ای از سوی دولت است.

 

تنگی نفس بازار پوشاک/ تعطیلی واحدهای تولیدی یکی پس از دیگری

 

قاچاق چه بر سر بازار پوشاک آورد

اما وقتی صحبت از صنعت پوشاک می شود نخستین نگاه برای حل معضلات آن مبارزه با قاچاق این کالا است.

آرین از تولیدکنندگان و فروشندگان پیراهن مردانه، با گلایه از قاچاق بی رویه این کالا اظهار داشت: در حالتی که تولیدات کشور جوابگوی نیاز مردم و از کیفیت مناسبی برخوردار است سهم عمده نیاز جامعه با پوشاک خارجی برطرف می شود.

وی بابیان اینکه عمده پوشاک خارجی قاچاق است، افزود: بیشتر بازار مصرفی کشور توسط پوشاک وارداتی بی کیفیت چینی پرشده که این امر موجب رکود و کسادی بازار تولیدات پوشاک شده است.

این تولید کننده ادامه داد : مسئولین مربوطه باید علاوه بر نظارت بر تولیدات داخلی بر روند واردات پوشاک هم نظارت همه جانبه ای داشته باشند تا به بقای صنعت پوشاک کشور، بتوان امید داشت. 

حمید گرمابی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص نقش تعرفه گمرکی برای مقابله با قاچاق پوشاک گفت:تعرفه گمرکی به تنهایی برای مقابله با قاچاق باز دارنده نیست وفقط در کنار برنامه های نظارتی دیگر می تواند کمک کننده باشد.

وی با اشاره به اینکه برخورد با توزیع کنندگان جنس قاچاق به تنهایی کافی نیست، ادامه داد:این امر نیازمند شفاف سازی در سیستم مالی کشور است تا در صورت لزوم به آن رجوع و از صحت و سقم معامله کالا آگاه شویم.

 

تنگی نفس بازار پوشاک/ تعطیلی واحدهای تولیدی یکی پس از دیگری

 

 تولیدی که حمایت نمی شود

اما روی دیگر زمین خوردن واحد های تولیدی بحث مالیات و افزایش به قاعده اجرا بها است موضوعی که در شرایط رکود و نبود تقاضا سختی کار را دو چندان می کند.

 مهدی فروشنده کت و شلوار مردانه در این خصوص به خبرنگار ما گفت: مامور مالیاتی بدون در نظر گرفتن شرایط حال حاضر بازار و همچنین ارزش کالاها مالیاتهای سنگین برای مغازه ها در نظر می گیرند که هیچ کدام از کسبه توان پرداخت آن را ندارند، علاوه بر این صاحبان ملک هم هرساله قیمت اجاره بها را آنطور که می خواهند بالا می برند.

وی در ادامه اشاره داشت: سازمانها و ارگان های مربوطه باید از تولید کنندگان حمایت همه جانبه  داشته باشد چراکه در شرایط نابرابر با محصولات کشورهای دیگر رقابت می کنند.

جواد درودیان رئیس اتحادیه پیراهن دوزان وپیراهن فروشان تهران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان  درخصوص وضعیت تولیدی های کشورگفت: بیشتر واحدهای تولیدی تعطیل و بخشی دیگر هم با حداقل ظرفیت کارمی کنند.

وی با بیان اینکه واردات بی رویه پوشاک عمده دلیل کسادی بازار است، افزود: تولیدات داخل پاسخگوی نیاز مردم است و احتیاجی به واردات پوشاک خارجی نداریم.

درودیان به توجه ویژه دولت به این بخش اشاره کرد واظهار داشت: افزایش مالیات سالانه در کنار کسادی بازار واحد های تولیدی نیز ازدیگر  مشکلات است بطوریکه مالیات ها بدون در نظر گرفتن شرایط بازار تعیین می شود.

وی در پایان افزود: رونق بازار کشور نیازمند حمایت همه جانبه از سوی مردم و سازمانهای مربوطه است.

 

انتهای پیام/

ارسال نظرات