یک اقتصاددان در گفتگو با «بسیج» خبر داد

نقدینگی تا پایان سال به یک تریلیارد و 300 هزار میلیارد تومان می‌رسد

وحید بیگدلی استاد اقتصاد گفت: نقدینگی در صورت عدم مهار تا آخر سال به یک تریلیارد و 300 هزار میلیارد تومان می رسد که هشدار دهنده خطر جدی برای اقتصاد است.
کد خبر: ۸۷۷۹۶۸۸
|
۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۶
وحید بیگدلی اقتصاددان و استاد دانشگاه قم در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: در چند سال گذشته دولت یازدهم جز یک سال، به شکل مستمر رکود اقتصادی داشته ایم که در این بین نقدینگی، مرز هزار هزار میلیارد تومان را رد کرده و احتمالا تا آخر سال  به یک تریلیارد و 300 هزار میلیارد تومان خواهد رسید. این در حالی است که افزایش نقدینگی در شرایط اقتصادی ایجاد شده که همچنان در رکود به سر می‌بریم و هشدار دهنده خطر جدی برای اقتصاد کشور است.
وی با بیان اینکه پولهای محبوس شده در اقتصاد کلان به دردی نمی‌خورد افزود: کافی است شرایط بحرانی اعم از اتفاق، نوسان، تحریکی در اقتصاد کلان کشور رخ دهد و موجب شود تا  پول های حبس شده همانند سیل ویرانگری وارد بازار شوند که  اتفاق مشابه چنین فرایندی در سال 91 و 92  شاهد بودیم.
بیگدلی بیان داشت: ابعاد و ریشه‌های بحران نقدینگی موجود، نشان می‌دهد که چرا برنامه‌های اصلاحی از جمله سیاست‌ها و لوایح ارائه‌شده، توان مدیریت و حل این بحران را ندارد، ضمن اینکه مسیر تقویت اقتصاد کشور و افزایش بهروزی ملت را فراهم نمی‌سازد. از اینرو اقتصاد واقعی، کلیت نظام اقتصادی را به‌ سوی بحران پیش می‌برد.
این استاد دانشگاه قم خاطر نشان کرد: به هر حال باید اشاره داشت که افزایش نقدینگی همواره یکی از دغدغه‌های مهم برای سیاستگذاری‌های اقتصادی و فعالان اقتصادی است. به همین دلیل دولت باید تدابیری را مدنظر قرار دهد تا رشد نقدینگی را به حداقل برساند.
این استاد دانشگاه در خاتمه افزود: نابسامانی پولی در سال 91 و 92 پول های سرگردان  را به سمت مسکن  و از مسکن به بازار ارز و از بازار ارز به سمت سکه روانه کرد که موجب شد نوسانات خاص در بازار ایجاد کرده و ضربه مهم به پیکره اقتصاد بازار کشور وارد کند. این در حالی است که نقدینگی فزاینده امروزی که بسیار بیشتر از ان زمان است این شرایط را تکرار خواهد کرد.
ارسال نظرات