شیخی در گفتگو با «بسیج»:

دولت مقصر اصلی رکود صنایع تولیدی است

عبدالمجید شیخی گفت: رکود تولیدی که وجود دارد مقصر اصلی دولت است کارت اعتباری هم نتوانست جسم بی روح تولید داخلی را از زمین بلند کند و کارت اعتباری تحمیل هزینه ای سنگین بر دوش مردم است.
کد خبر: ۸۷۷۴۱۵۱
|
۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹
عبدالمجید شیخی اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: تغییرات در مبالغ کارت های اعتباری باز هم کارایی مثبتی در بحث فروش تولیدات داخلی مشاهده نشده است. بانک و دولت برای کمک به وضعیت اقتصادی و پویایی تولیدات داخلی چرا هزینه این کارت ها را در بخش کمک به تولید کننده ها بیشتر نکردند به طور مثال یک تولید کننده داخلی برای راه اندازی تولیدات خود باید برای گرفتن یک وام بانکی هم با بهره بالا را طی کند که فایده ای ندارد.!

وی با بیان اینکه تولیدات خرد نیاز به حمایت داخلی دارند افزود: تولیدات خرد با یک سرمایه جزیی و جذب چند نیروی بیکار می توانند به چرخش صنعت اقتصادی کمک کنند، ضمن اینکه در حال حاضر کشور ما حدود ۶۰۰ هزار واحد تولیدی کوچک را دارا است که متاسفانه حدود ۵۰ درصد از آنها به دلیل عدم سرمایه و کمک دولت از کار بیکار شده اند و کارت اعتباری باید در جهت رونق بازار تولیدات داخلی در نظر گرفته میشد.


شیخی با انتقاد از اینکه تولیدات داخلی در کارت های اعتباری سهمی ندارند افزود: کارت های اعتباری نتوانستند در بخش تولیدات داخلی تاثیری داشته باشند از اینرو مشکلات عرضه و تقاضا برای تولیدات داخلی همچنان باقی است. دولت به جای سرمایه گذاری روی این کارتها سرمایه گذاری را به سمت حوزه تولید انجام می‌داد.

 شیخی گفت: کارت اعتباری بازخورد لازم را نداشته است، تولید دچار رکود است ولو تقاضا هم وجود داشته باشد تولیدکننده منابع مالی در اختیار ندارد حمایت هم نمی شود تولید نیاز به حمایت چندجانبه از سوی دولتمردان دارد.

وی در ادامه بیان داشت:  رکود تولیدی که وجود دارد مقصر اصلی دولت است که طرف عرضه را زمین گیر کرده است کارت اعتباری هم نتوانست جسم بی روح تولید داخلی را از زمین بلند کند و کارت اعتباری تحمیل هزینه ای سنگین بر دوش مردم است.
شیخی خاطر نشان کرد: با وجود این برخی کارشناسان معتقدند امکان استفاده از این کارت‌ها برای خرید کالاهای وارداتی در تناقض با اقتصاد مقاومتی است با شرایط فعلی، تاثیر این کارت‌ها در رونق اقتصادی و همچنین خروج از رکود صنایع از نظر اغلب کارشناسان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و امکان این‌که این کارت‌ها منجر به رونق اقتصادی شود، مورد تردید است. چون بر اساس اصول اقتصادی با تحریک تقاضا برای خرید کالاهای تولید داخل می‌توان انتظار رونق اقتصادی و تولید را داشته باشیم، نه اعطای وام برای خرید کالای وارداتی.
ارسال نظرات