شیخی در گفتگو با «بسیج»:

کارت اعتباری نتوانست در بازار تحریک تقاضا ایجاد کند

عبدالمجید شیخی گفت: طرح اعتباری خرید کالا موفقیت آمیز نبوده و تحرکی در بازار و بخش تولید ایجاد نکرده است این طرح کارت اعتباری یک روش موثر برای تحریک تقاضای بازار نشده است .
کد خبر: ۸۷۷۴۰۷۸
|
۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶

عبدالمجید شیخی اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: در طرح کارت اعتباری عملاً حمایت از تولید داخلی کنار گذاشته شده و مسلماً با این طرح به دلیل وفور کالاهای خارجی در بازار، کالاهای خارجی با استقبال بیشتری روبرو خواهند شد. اما در عین حال این کارت‌ها با نرخ بهره ۱۸ درصد، سودآوری منابع بانکی را نیز به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه طرح کارت اعتباری، محرک تقاضا برای بخش تولید نیست افزود: این طرح همچون سایر طرح های خروج از رکود، با شکست روبرو شده است و عملاً هیچ اثری در حوزه حمایت از خرید تولیدات داخلی به همراه نداشت. کارت اعتباری، ابزاری اعتباری است که توسط بانک های کشور برای عموم مردم که درآمد مشخص و ثابتی دارند، صادر شده و دارنده آن می تواند تا سقف تعیین شده که متناسب با درآمد ماهیانه است اقدام به تهیه کارت اعتباری کند ولی در شرایطی که بیکاری افزایش یافته ، عموم مردم از این طرح بی‌بهره اند.

شیخی با انتقاد ازچالش‌های موجود در کارت اعتباری بیان داشت: یکی از مسائلی که احتمال دارد در جریان ورود کارت‌های اعتباری به بازار بروز کند، احتمال خرید و فروش این کارت‌هاست. در این صورت این کارت‌ها از اهداف اصلی خود یعنی خروج از رکود، افزایش تقاضای کل و ایجاد قدرت خرید، به شدت فاصله می‌گیرند.

این اقتصاددان خاطر نشان کرد: پیش از این طرح کارت‌های اعتباری دیگری وجود داشته است که با عدم استقبال جامعه روبرو شد که این موضوع عملاً تداوم طرح‌های اینچنینی در شرایط رکود اقتصادی را با ابهام مواجه ساخته است.

وی گفت: ما شاهد کاهش تقاضا در سطح بازا هستیم و واحدهای تولیدی در رکود مناسبی قرار گرفتند به نحوی که انبار تولیدکنندگان پر از کالا شده است اما خریداری در بازار وجود نداشته است این کارت به هیچ عنوان به نفع تولید داخل نخواهد بود زیرا جذابیت محصولات خارجی باعث می‌شود تا مردم بیشتر به سمت خرید آنها رفته و توجهی به کالاهای داخلی نداشته باشند.  این درحالی است که تولیدکننده داخلی قرار بود در شرایط رکود مورد حمایت دولت قرار گرفته و بتواند با سیاست‌های مناسب به فروش محصولات خود برای ادامه فعالیت بپزدازد اما امروز عملاً بخش تولید با تدبیر جدی دولت برای کمک روبه رو نیست و هر روز با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند.

شیخی افزود: طرح‌هایی که دولت تاکنون اجرایی کرده، چندان موفقیت آمیز نبوده و تحرکی در بازار و بخش تولید ایجاد نکرده است این طرح کارت اعتباری یک روش موثر برای تحریک تقاضای بازار نشده است  این در حالی است که موجب ورود مستقیم منابع مالی به چرخه تولید را هم فراهم نکرده است.

این اقتصاددان در خاتمه گفت: مشکل حال حاضر مردم کاهش قدرت خرید آن ها است و این وظیفه دولت است که با ارائه طرح ها و تسهیلات قشر ضعیف جامعه را یاری کند؛ حل مشکل رکود نیازمند یک طرح دقیق تر و بلند مدت است که با شرایط اقتصادی عموم مردم مطابقت داشته باشد.

ارسال نظرات