ابراهیم رزاقی در گفتگو با «بسیج»:

دولتمردان اهمیتی به استقلال اقتصادی نمی‌دهند

ابراهیم رزاقی استاد اقتصادی گفت: تحقق استقلال اقتصادی یک وظیفه انقلابی است و به مبارزه احتیاج دارد. حال آیا استقلال اقتصادی با هجمه واردات کالاهای خارجی سازگاراست؟!اساسا آیا مسوولان قانون اساسی را قبول دارند؟!
کد خبر: ۸۷۷۰۵۶۱
|
۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۱

ابراهیم رزاقی اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: یکی از اهداف عالی قانون اساسی، تحقق استقلال اقتصادی است که وظیفه ای انقلابی بوده و به مبارزه احتیاج دارد. از اینرو  از مسوولان دولتی باید پرسیده شود آیا استقلال اقتصادی با هجمه واردات کالاهای خارجی سازگاراست؟!آیا قانون اساسی را قبول دارید؟! آیا اندیشه رهبری و امام را از نظر اقتصادی قبول دارید؟!آیا اندیشه رهبری درباره اقتصاد مقاومتی را قبول دارید؟! شعار اصلی جمهوری اسلامی استقلال است و باید در تمام امور بکار گرفته شود.

وی با بیان اینکه گستاخی آمریکایی‌ها تا این حد است که هر وقت بخواهند در تجارت خارجی اختلال ایجاد می‌کنند افزود: مسوولین اعتقادی به استقلال اقتصادی ندارند؛ قدرت صنعتی یعنی توانایی کشور در تبدیل مواد خام به کالاهای مصرفی، واسطه ای و سرمایه ای همراه با حفظ منابع طبیعی مثل ذخایر زیر زمینی جنگل داری. این در حالی است که در تبادلات تجاری کنونی دولت، آمریکا تصمیم گیرنده است تا ما خام فروشی داشته و کالای مصرفی وارد کنیم که این نشان می دهد از قدرت صنعتی فاصله زیادی داریم. 

رزاقی بیان داشت: واردات کالاهای مصرفی از سایر کشورها، استقلال اقتصادی را زیر سوال می‌برد، وظیفه دولت است که جلوی واردات کالاهای مصرفی را گرفته و به جای آن، ماشین آلات و تکنولوژی وارد کند . این هم منوط به این است که پس از کسب مهارت ساخت ماشین آلات داخلی ، واردات نداشته باشیم. لذا این وظیفه بر عهده دولت است. ولی دولت تاکنون در پی این بوده است تا خام فروشی را افزایش دهد و از نیروهای خارجی استفاده کرده و بیکاری را افزایش دهد.

این اقتصاددان با بیان اینکه استقلال اقتصادی مربوط به کشورهای در حال توسعه است گفت: استقلال اقتصادی پیوندی عمیق با استقلال سیاسی دارد. کسب استقلال از سایر اهداف ملی هم تحقق می‌یابد و باعث رفاه ملی است ولی چنین فرایندی در دولت دیده نمی‌شود.

وی در ادامه بیان داشت: استقلال اقتصادی انضباطی است که مردم تحت مکانیسم آن روابطی با ساختارهای اقتصادی در راستای خواسته های خود در کشورشان برای زندگی بهتر و عادلانه تر و رفاه بیشتر تنظیم نمایند؛ آزادی اقتصادی به معنای حداکثر استفاده از ظرفیت های اقتصادی برای منافع  شخصی نیست بلکه نوعی مشارکت در فعالیت های اقتصادی و بهره برداری از استعداد و توان تولیدی است که بازدهی اقتصادی و توسعه  اقتصای  را در بردارد.

رزاقی خاطر نشان کرد: دولت باید در برابر تولیدات داخلی، یارانه تولیدی در نظر بگیرد  تا بتواند حداقل حمایتی از بخش تولیدی کرده باشد، باید در مسیر تولیدات داخلی و کالاهای مصرفی و اساسی خودکفا شویم تا به نوعی از واردات کالاهای مصرفی بی نیاز باشیم، بخش تولیدی نیاز به توجه دولت دارد و باید در این زمینه به انعقاد قرار دادهای حمایتی  با بخش تولید بپردازد.

رزاقی افزود: دولت مدعی است هنوز به مرحله توسعه یافتگی نرسیدیم. از اینرو مجبوریم نفت خام به سایر کشورها مثل چین بفروشیم، ولی به این نکته توجه نکرده که محاسبات پولی و درآمدی را به شکل دیگری به جز دلار حساب کند. دولت باید پیمان پولی دو جانبه بین کشور مبدا و مقصد کالای تجاری را در نظر بگیرد. به عنوان مثال اگر کشور مقصد عرضه نفت خام، چین است نرخ محاسبه پولی را یوآن چینی و پول محلی کشورمان باشد. این راهبرد جدیدی نیست که اغلب کشورها همین رویه را انجام می‌دهند دولت نه تنها کالا با کالا را در تجارت جهانی به کار نمی‌بندد بلکه هیچ همتی برای حذف دلار ندارد. از دلایل عمده رویکرد دولت این است که دولت، اقتصاد لیبرال سرمایه داری را در اقتصاد کشورمان پیاده کرده است.

این اقتصاددان در خاتمه افزود: نظام سرمایه‌داری یعنی اقتصاد مبتنی بر تراکم و به کار اندازی سرمایه به وسیله‌ افراد خصوصی که مالک وسایل تولید، توزیع کالا و خدمات نیز هستند. اساس نظام سرمایه‌داری، مالکیّت خصوصی وسایل تولیدی است و در این چارچوب، به افراد، آزادی در انعقاد قرارداد و اشتغال در فعالیّت‌های اقتصای بدون دخالت دولت داده می‌شود.

ارسال نظرات