خبرهای داغ:
معاون فرهنگی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان

مبلغان نقش مهمی در فرهنگ سازی و تحقق پدافند غیر عامل دارند

حجت الاسلام روحانی نژاد پدافند غیرعامل را مجموعه‌ای از اقدامات برای رفع فضای بازدارنده دشمن دانست و گفت: مبلغان نقش مهمی در فرهنگ سازی و تحقق پدافند غیر عامل دارند.
کد خبر: ۸۷۶۸۶۱۳
|
۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، حجت الاسلام حسین روحانی نژاد در نشست کارگروه پدافند غیرعامل اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان با حضور گروه های هدف همچون روحانیان مستقر، مداحان و هیئات مذهبی به میزبانی این اداره کل در شاهرود، بیان داشت: پدافند غیرعامل در راستای خنثی سازی فعالیت های تخریبی و بازدارنده دشمن است و کاهش آسیب پذیری را به همراه دارد لذا می توان گفت که فعالیت‌های این مقوله جهاد فی سبیل الله و دست اندرکاران آن هم مجاهد فی سبیل الله محسوب می شوند و این مهم کارکردی است که از نظر فرهنگی می توان به آن پرداخت.

وی افزود: پدافند غیرعامل مجموعه از اقدامات و طرح هایی است که به دفاع غیرمسلحانه با وسایل ساده و حتی المقدور بدون نیروی انسانی درباره ارتقای سطح آمادگی باز می گردد و به اعتقاد بسیاری این امر هنوز در بین برخی اقشار جامعه به خوبی نهادینه نشده و برای ترویج این اصل مهم می بایست اقدام کرد.

معاون فرهنگی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان همچنین با تاکید بر اینکه سیاست های پدافند غیرعامل از یک‌سو توان دفاعی را در زمان بحران ارتقا می بخشد و از سوی دیگر باعث کاهش بحران و بازسازی آسیب در کمترین زمان می شود، گفت: اما در این بین باید دانست که دشمن از هر ترفندی برای ایجاد بحران در جامعه استفاده می کند لذا اگر بخواهیم پدافند غیرعامل را فراگیر کنیم باید نگاه فرهنگی به این مقوله داشته باشیم.

روحانی نژاد درباره ضرورت اقدامات فرهنگی در مقوله پدافند غیرعامل هم تصریح کرد: با ساماندهی امور فرهنگی باید فعالیت های پدافند غیرعامل را نهادینه کرد تا از حالت تشریفاتی کنونی خارج و به یک فرهنگ عمومی در جامعه تبدیل شود.

وی با بیان اینکه عمده‌ترین هدف پدافند غیرعامل ایمن سازی و کاهش آسیب پذیری زیرساخت های مورد نیازمردم است، ادامه داد: نگاه زیر ساختی به مقوله پدافند عامل نیازمند اقدامت فرهنگی و فرهنگ سازی است و هدف از گرامیداشت هفته پدافند غیرعامل تحقق تدابیر و فرامین رهبر معظم انقلاب درباره این  موضوع است که روحانیان باید در این راستا به معرفی ضرورت ها، کارکردها، فعالیت های پدافند غیرعامل و گفتمان سازی آن در سطح جامعه بپردازند و در این بین ظرفیت شبکه تبلیغی ظرفیتی بسیار مهم قلمداد می شود.

معاون فرهنگی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان با بیان اینکه امروز حجم زیادی از جامعه به یکی از موسسات وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی عضو هستند، گفت: این سازمان با عامه مردم در ارتباط است که هیئت های مذهبی، کانون های فرهنگی، موسسات قرآنی، کانون مداحان، شبکه تبلیغی، بانوان فرهیخته و ... در زمره این ظرفیت ها است لذا تقویت این ظرفیت ها در راستای ترویج پدافند غیرعامل ضرورتی انکار نشدنی و رسالتی بر دوش مسئولان تبلیغات اسلامی است.

روحانی نژاد بیان داشت: تقویت موسسات، کانون ها و تشکل های دینی و آموزش آنها، به مثابه جامه عمل پوشاندن به سیاست های پدافند غیرعامل و منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در جامعه است.

وی افزود: عمده اقداماتی که می توان در سطح اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان درباره پدافند غیرعامل داشت برنامه ریزی برای برگزاری کارگاه آموزشی پدافند غیرعامل با حضور مبلغان است و ما می توانیم با دعوت از افراد متخصص این حوزه کارگاهی را در سطح استان و حداقل در چهار شهرستان برگزار کنیم.

معاون فرهنگی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان درباره برنامه های این اداره کل در راستای ترویج پدافند غیرعامل هم گفت: برگزاری مسابقه پدافند غیرعامل و جنگ نرم در فضای مجازی، اجرای گفتمان دینی دانش آموزی در مدارس، کانون های فرهنگی و تبلیغی، تولید و ارسال محتوای تبلیغاتی از طریق تلفن همراه وفضای مجازی برای گروه‌های هدف، هماهنگی با شبکه تبلیغی و سخنرانان، ائمه جماعات سطح استان با هدف آشنایی آحاد جامعه با مقوله پدافند غیرعامل تغذیه فکری گروه های هدف مانند تشکل های دینی وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی از جمله اقداماتی است که می توان در هفته پدافند غیرعامل به آن توجه داشت.

روحانی نژاد بیان داشت: توجه به فضای مجازی و نقش آن از پیشگیری آسیب های اجتماعی یکی دیگر از مسائلی است که امروز می توان آن را در مقوله پدافند غیرعامل مورد عنایت قرار داد اما این برخورد باید مدبرانه باشد چرا که زمانی برخورد با پدیده های صوتی و تصویری به گونه ای انجام می شد که مردم از محتوای خوب آن نیز محروم بودند لذا باید توجه داشت که فضای مجازی نیازمند برخورد و توجه مدبرانه است.

وی ضمن بیان اینکه فضای مجازی به صورت برنامه ریزی مدون مورد توجه قرار گیرد و با آسیب شناسی و تقویت نقاط ضعف باید از آن استفاده بهینه کرد، افزود: باید گفت فضای مجازی برای پدافند غیرعامل نیز مقوله ای مهم و نوعی ابزار است که توجه به آن می تواند زمینه را برای ترویج فرهنگ پدافند فراهم کند.

معاون فرهنگی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان با اشاره به ضرورت ساماندهی فضای مجازی درباره اقدامات تبلیغی پدافند غیرعامل نیز گفت: نقش نهادهای فرهنگی و دخیل در مقوله ارتباطات می تواند بسیار مهم باشد و هفته پدافند غیرعامل بهترین فرصت برای این مهم است.

روحانی نژاد بیان داشت: امروز ما نیازمندیم که نحوه برخوردمان با فضای مجازی برنامه ریزی شود چرا که برخوردهای قهریه جواب نمی دهند لیکن مهمترین برنامه پدافند غیرعامل در فضای مجازی این است که چهره های دینی و مذهبی بتوانند وارد بشوند و برنامه های فرهنگی را در این فضا ارائه دهند.

وی افزود: یکی دیگر از مباحث در فضای مجازی مقوله پاتوق فرهنگی است که با هدف ورود یک مبلغ مذهبی به گروهی از مخاطبان بتوانیم برنامه های دینی را انجام دهیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار