تنش بین اروپا و امریکا به بالاترین حدش رسید

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه رویکردهای آمریکا و برخی قدرت های اروپایی در بحران آفرینی منطقه ای از جمله استفاده ابزاری از تروریست ها را خطرناک و تهدید کننده نظام تجارت بین المللی اعلام کرد.
کد خبر: ۸۷۶۷۴۴۲
|
۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج،  لاوروف روز سه شنبه در نشست بررسی «روابط اتحادیه اروپا و روسیه» که با حضور شماری از مقام های مرتبط، صاحبان سرمایه و صنایع این کشور و شرکت کنندگان خارجی در مسکو برگزار شد از فعالان اقتصادی، صنعتی، بخش های غیردولتی و همچنین سرمایه گذاران روسی خواست با تمرکز بر ظرفیت های بومی، توانمندی های داخلی را در پاسخ به تحریم های سه ساله اتحادیه اروپا و آمریکا، تقویت کنند.

 

وی همچنین با اشاره به گسترش نفوذ نظامی غرب به ویژه آمریکا نزدیک مرزهای روسیه، حمایت های انجام شده همراه برخی کشورهای اروپایی از گروههای تروریستی در خاورمیانه و راه افتادن جنگ های مذهبی، گفت: رویدادهای شکل گرفته، تهدید کننده امنیت نظام تجارت بین المللی است. 

 

وزیر خارجه روسیه در ادامه با تاکید بر اینکه سیاست های دوگانه آمریکا و غرب، پیامدهای مخربی بر حوزه امنیت، تجارت بین المللی و همکاری های سازنده برجای گذاشته، اظهار کرد که این کشورها به جای کاربرد دیپلماسی و گفت وگوی سازنده از ابزار تحریم و فشار علیه کشورها استفاده می کنند، اما این اقدام ها دیگر نمی تواند آنها را به اهداف شان برساند.

 

لاوروف در پایان نیز با انتقاد از تحریم های ضدروسی اتحادیه اروپا و آمریکا از سال 2014، گفت : اتحادیه تجارت اروپایی (AEB) به عنوان نماینده اتحادیه اروپا و آمریکا پس از آغاز تحریم ها، شرکت های تحت پوشش را از همکاری با روسیه منع کرد. 

 

اتحادیه تجارت اروپایی که از سال 1995 با همکاری روسیه، اتحادیه اروپا، آمریکا، ژاپن و ترکیه تشکیل شد، دارای مجموعه ای از 500 شرکت بزرگ است که پس از وضع تحریم های ضدروسی، فعالیت بسیاری از آنها تعلیق شده است.

 

آمریکا و اتحادیه اروپا از سال 2014 با طرح اتهام دخالت روسیه در درگیری های شرق اوکراین و کمک به مخالفان دولت این کشور، مجموعه ای از تحریم های اقتصادی و مالی ضدروسی را وضع کرده اند که واکنش متقابل مسکو را در پی داشته است. 
اکنون نیز کشورهای غربی تحریم کننده با هدف وادار کردن روسیه به توقف سرکوب گروههای تروریستی ضدسوری، ممکن است محدودیت های جدیدی را علیه روسیه وضع کنند. 

 

جان کری وزیر خارجه آمریکا یکشنبه هفته گذشته در نشست خبری مشترک با بوریس جانسون همتای انگلیسی خود در لندن گفت که واشنگتن و لندن اعمال تحریم هایی را علیه مسکو و دمشق در ارتباط با شهر حلب بررسی می کنند. 

 

جانسون نیز اظهار کرد: از طریق دیپلماسی فشار خواهیم آورد، چون ابزار آن را داریم. به نظر من قوی ترین اقدام این است تا کاری کنیم که پوتین و روس ها پیامدهای کار خود را احساس کنند.

 

اما پس از طرح برنامه وضع تحریم های ضدروسی به بهانه سوریه، ایتالیا و آلمان با اجرای آن مخالفت کردند که می تواند نشانه شکاف اروپایی در این زمینه باشد. 

ارسال نظرات