تیر تسهیلات تولید به سنگ خورد

حسن روحاني، رئيس‌جمهور كشورمان درجمع مردم اراك تازه‌ترين آمار رسمي پرداخت تسهيلات ۱۶هزار ميليارد توماني توليد به بنگاه‌هاي كوچك و متوسط را ارائه كرد.
کد خبر: ۸۷۶۶۴۱۹
|
۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج،  همشهری نوشته است:  حسن روحاني، رئيس‌جمهور كشورمان درجمع مردم اراك  تازه‌ترين آمار رسمي پرداخت تسهيلات 16هزار ميليارد توماني توليد به بنگاه‌هاي كوچك و متوسط را ارائه كرد؛ تسهيلاتي كه پرداخت آن براي خروج 7500واحد توليدي از ركود مدنظر قرار گرفت و پس از تصويب دولت در ارديبهشت‌ماه امسال طي بخشنامه‌ بانك مركزي به بانك‌هاي عامل ابلاغ شد...

 

اما اكنون با گذشت 7‌ماه از كليد‌خوردن پرداخت تسهيلات 16هزار ميليارد توماني و حتي با استناد به آمارهاي دولتي نيز نه‌تنها حدود يك سوم اين تسهيلات به بنگاه‌هاي مشمول پرداخت نشده و از آنجا كه تسهيلات مذكور نام تسهيلات رونق توليد در سال 95را يدك مي‌كشد، حتي پرداخت دير‌هنگام اين تسهيلات نيز قادر به رفع مشكلات بنگاه‌هاي مشمول تا پايان امسال نخواهد بود.

 

از سوي ديگر فعالان بخش خصوصي و توليد‌كنندگان انتقادهايي نسبت به كم و كيف پرداخت اين تسهيلات مانند استفاده از آن براي تمديد و استمهال وام‌هاي گذشته و برآورده نشدن اهداف پيش‌بيني شده اجراي اين طرح دارند..

 

به اعتقاد مسئولان بخش صنعت مقرر شده بود تا تسهيلات 16هزار ميليارد توماني به واحدهاي صنعتي اعطا شود اما در ادامه با افزودن قيد بنگاه‌هاي كوچك، اين تسهيلات مشمول بنگاه‌هاي بخش كشاورزي نيز شد.با وجود اين گرچه بانك مركزي با استناد به آمارهاي وزارت صنعت فهرست ميزان برخورداري بنگاه‌هاي توليدي در استان‌هاي مختلف از تسهيلات 16هزار ميليارد توماني را اعلام كرده است اما نه وزارت صنعت و نه بانك مركزي رقم دقيقي در مورد ميزان تسهيلات و تعداد بنگاه‌هاي كوچك بخش كشاورزي يا متوسط بخش صنعت از اين تسهيلات اعلام نكرده‌اند...

 

به كارگيري تسهيلات16هزار ميليارد توماني توليد براي تمديد و استمهال وام‌هاي گذشته، ابهام در ميزان تسهيلات پرداختي و تعداد بنگاه‌هاي برخوردار از اين تسهيلات عمده‌ترين انتقادهاي رئيس كميسيون صنايع اتاق بازرگاني در مورد كم و كيف اجراي طرح مذكور و پرداخت اين تسهيلات است.

 

ابوالفضل روغني گلپايگاني با بيان اينكه بخشي از آمار تسهيلات پرداختي دولت به توليدكنندگان تمديد و استمهال وام‌هاي گذشته است به تسنيم اعلام كرد، اخيراً هم دولت با انتشار يك جدول، آماري از ميزان پرداخت تسهيلات 16هزار ميلياردي براي تكميل پروژه‌هاي صنعتي نيمه‌تمام ارائه كرده كه اين آمار ابهاماتي دارد.

 
وي با اشاره به اينكه نقل‌قول‌هاي مختلفي از ميزان تسهيلات ارائه شده به بخش توليد مطرح است، افزود:كمتر از 5‌ماه تا پايان سال باقي مانده و بعيد است تمام تسهيلات 16هزار ميليارد توماني تا پايان امسال در اختيار توليدكنندگان قرار گيرد. به اعتقاد بنده، پرداخت تسهيلات به 3تا 4هزار واحد توليدي با واقعيت مطابقت بيشتري دارد تا 9هزار و 500واحد. روغني تأكيد كرد كه امروز توليدكننده نيازمند سياست‌هاي جدي دولت براي رفع ركود است، اما همچنان ركود در بازار وجود داشته و اين مشكل با پرداخت تسهيلات ناچيز به توليدكنندگان برطرف نخواهد شد.

ارسال نظرات