باید قالب های حقوقی داخلی و خارجی را به چالش کشید
به گزارش سرویس بسیج حقوقدانان خبرگزاری بسیج، بسیج قاعدتاً قالبشکنی دارد، ما در طول دفاع مقدس قالبهای زیادی را شکستیم، هیچکسی باورش نمیشد که بسیج در طول دفاع مقدس از کسانی که دورههای نظامی ویژهای را در خارج از کشور دیده بودند، اینها میآمدند و از آنها گوی سبقت را میربودند. در بحث عرفان؛ اینها همانطور که حضرت امام فرمودند ره صد ساله را یک شبه رفتند واقعاً همینطور بود، قالبها را شکستند. وقتی امام میفرمایند که ایکاش من یک بسیجی بودم و خدایا من را با بسیجیان محشور بفرما، تعارف نمیکردند. اینها را عرض میکنم تا به نکته اصلی برسم. پس بسیج باید قالبشکنی، پیشروی، ایثارگری کند. اما بسیج حقوقدانان، وکلای بسیجی، قضات بسیجی، اساتید حقوق بسیجی باید چه کار کنند؟ بنده مطالبی که عرض میکنم برداشتی است که دارم و فکر میکنم جای تامل دارد. ما در عمقبخشی داخلی و عمقبخشی خارجی یک مقداری کوتاهی کردیم، صدور انقلابمان به غیر از بحث حقوقبخشی خارجی است. واقعاً ما در صدور انقلاب توفیقهای زیادی داشتیم اما اینکه بتوانیم بر مبانی حقوقی آنها را مستقر کنیم توفیق چندانی نداشتیم.
امروز با پوزش از همه اساتید حقوق باید بگوییم که آئین دادرسی مدنی، قانون مدنی و قانون مجازاتمان بعد از انقلاب چگونه اصلاح شد؟ قانون اساسی را توجه کنید، حضرت امام در فرانسه دستور تدوین قانون اساسی را دادند. قبل از پیروزی انقلاب اما قانون اساسی که تدوین شد، متأسفانه راجعبه قوانین دیگر جدیت به خرج ندادیم. الان نوعاً قوانین ما ترجمه شده از کدهای فرانسه و سایر رژیمهای حقوقی است. واقعاً ما در دادرسیهایمان اگر بیست روز از یک موعدی گذشت حقی ناحق میشود. در شرع چه مفهومی دارد؟ بیست روز گذشته یک مطلبی را برای حضرت آیتالله آملی لاریجانی نوشته بودم، اگر چنین اتفاقی بیفتد شرع چه میگوید؟ چرا ما دست و پایمان را اینطوری بستیم. بله، همه میدانیم که بالاخره نمیشود باز باشد. یک بحثی را داشتیم که در مورد اعمال ماده هیجده بود. خدمت آقای حصاری معاون قضایی قوه رسیدیم، مطالبی را عرض کردیم ایشان گفتند: آنچه شما خواستهاید در خواسته ابتداییتان نیست، لذا این را رد میکنیم. عرض کردم که شما باید بیطرف باشید، ولی بیطرف به اصحاب دعوا، نه بیطرف به حق. به نظر بنده میآید که حالا شاید اشتباه باشد، مگر میشود نسبت به حق بیطرف بود؟ اینها مواردی است که ما ترجمه کردیم به قضاتمان هم دیکته میکنیم، قضاتمان هم ناگزیر هستند که اینها را انجام دهند، اگر این کار را نکنند در دادسرای انتظامی قضات با ایشان برخورد میشود؛ بنابراین مجبور هستند همین آئین دادرسی را دنبال کنند. خدمت آقای حصاری عرض کردم بالاخره شما به من بگویید که شرعاً حق با ماست یا خیر؟ شرع چه میگوید؟ من پرونده را برمیدارم و میروم، گفتم بفرمایید آیا این حق متعلق به بیتالمال است یا به شخص دیگر تعلق دارد؟ آن روزی که یک شخص دیگری دادخواستی نوشته اشتباه کرده است، ما که آن روز نبودیم، دقت نکردند. ایشان گفت به من اجازه بده بررسی کنم. بعد از یک هفته بزرگواری کردند به ما گفتند بیایید. رفتیم گفتند که شما بروید در دادگاه تجدیدنظر شاید استدلالتان را نپذیرند. ولی من با توجه به حرفهایی که زدید تأیید میکنم. الان در سیستم قضایی نه در دادگاهها، بنده وقتی میگویم سیستم قضایی همه را میگویم؛ کتابخانههای قضایی و حقوقی، اساتید حقوقدان و امثالهم، باید به این سمت برویم که واقعاً در حقوقمان، مبانی حقوق اسلامی را بگنجانیم. الان عقب هستیم، عمقبخشی داخلیمان بسیار ضعیف است. یعنی نتوانستیم آنچه که نظام اسلامی به آن نیاز دارد مبانی حقوقیاش را برقرار کنیم که به راحتی دستخوش یکسری ایراداتی که احیاناً گرفته میشود، نشود. یکسری بازیهای سیاسی که انجام میشود، دستخوش اینها نکنیم.
بسیجی باید قالب شکنی نماید؛ باید قالب های حقوقی داخلی و خارجی را به چالش کشید
امروز بسیج حقوقدانان در این زمینه وظیفه جدی دارد. در زمینه عمقبخشی خارجی اینها چنان حقوق بینالملل را بر آن سلطه دادند، وقتی با بعضیها که حقوقدانان بدون مرز هستند صحبت میکنید، میبینید که اینها قوانین را رعایت میکنند، اما ایراد در قوانین است. ولی قوانین نوشته چه کسانی است؟ نوشته خودشان است. در دوران اصلاحات در شیراز برنامهای برقرار بود یکی از دوستان دانشگاه تهران صحبت کرد و بعدش ما قرار بود صحبت بکنیم، ایشان از حق وتو دفاع میکرد، میگفت این قانونی است. بنده مباحث خودم را کنار گذاشتم، گفتم همین را بتوانیم برای دانشجویان جا بیندازیم که این حق وتو، حق توحش است؛ کفایت میکند. نزدیک نیم ساعت راجعبه این صحبت کردیم که چه معنی دارد ما بپذیریم آنچه که دیگران برای ما ایجاد کردند؛ به تعبیر دوستان سیاسی، زمین بازی که ناگزیر بازی در آن هستیم. همه قوانین به دست آنهاست، بعد ما میخواهیم بگوییم حقوق بشر را رعایت میکنیم. مطابق قوانین آنها ما حقوق بشر را رعایت نمیکنیم، بلکه مطابق قوانین آنها از نهضتهایی حمایت میکنیم که زیر سؤال هستند. آنها اینچنین قوانین را برای خودشان ایجاد کردند و بر پایه این قوانین که همه آن قابل نقض، تردید و سؤالبرانگیز است، حرکت میکنند و عوام هم در دنیا میگویند قانون است. ما بهعنوان بسیجیان حقوقدان و حقوقدانان بسیجی باید به دنبال این باشیم که در قالبها تردید ایجاد کنیم. به راحتی هر موادی را چه در حقوق داخلی و چه در حقوق خارجی نپذیریم، و این بدین معنا نیست که قانونشکنی کنیم اشتباه نشود. برای رسیدن به حق. همه اقداماتی که از نهضت رسول مکرم اسلام (ص) صورت گرفته برای این است که یک روزی منجی بیاید که زیباترین توصیف حکومتش برقراری عدالت است؛ و برای رسیدن به آن عدالت چه کار میکنیم. اگر بتوانیم عدالت را برقرار کنیم چقدر در ترویج خوشبینی به حکومت ایشان موفق خواهیم بود. ما در داخل سپاه به دوستانمان در معاونتهای حقوقی عرض کردیم اگر در یک جایی رسیدید به اینکه حق با طرف مقابل است، هر جای دعوا بودید، دعوا را متوقف کنید.