همایش «هزاره حضور حکیم ناصر خسرو قبادیانی در ری» برگزار شد

خبرگزاری بسیج: همایش «هزاره حضور حکیم ناصر خسرو قبادیانی در ری»، با حضور تنی چند از کارشناسان، مورخان، ادیبان و اهالی فرهنگ و هنر در پردیس شهید مفتح شهرستان ری برگزار شد.
کد خبر: ۸۷۵۹۵۷۳
|
۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۹

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ «حسن جعفری مذهب» پژوهشگر و عضو هیئت علمی مرکز پژوهش‌های ایرانشناسی و اسلام‌شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در این همایش اظهار داشت: ناصر خسرو اهل خراسان است و در سفر خود از سرخس تا خوی به بیان ویژگی های شهرهای مسیر پرداخته و سفر ارزشمند او باید دوباره به نسل امروز معرفی شود.

وی در ادامه افزود: سفرنامه ناصرخسرو مربوط به 6 سال گشت و گذار او در آسیای غربی بوده است. بعد از بازگشت از این مسافرت بود که او حکیم، شاعر، متکلم و خطیب توانمند شد.

عضو هیئت علمی مرکز پژوهش‌های ایرانشناسی، لزوم توجه و به‌کارگیری اقداماتی برای احیا و باز معرفی سفرنامه ناصرخسرو را وظیفه نهادهای فرهنگی دانست و در این‌باره بیان کرد: چند سال پیش بود که یک‌باره متوجه تاریخ آغاز سفر ناصرخسرو شدم. با خودم فکر کردم ما تا هزارمین سالگرد سفر او فرصت اندکی باقی مانده است. بنابراین تصمیم گرفتم با همکاری نهادهای دولتی برنامه‌هایی را به این مناسبت انجام دهیم.

حسن جعفری مذهب افزود: من در گذشته خیلی به مارکوپولو استناد می‌کردم و هنوز هم به او علاقه‌مندم. اما آیا واقعاً جوانان ما باید با حضور کسی مثل ناصرخسرو در تاریخ کشورشان به دنبال یک نفر آدم خارجی بگردند. اعراب برای این موضوع 30 سال پیش برنامه ریزی کردند و ابن‌بطوطه را که مربوط به 700 سال پیش است برای خودشان احیاء کردند. ترک‌ها هم برای اینکه خودشان را از دست نسخه‌های اروپایی و عرب راحت کنند شخصی به نام اولیا چلبی را که مربوط به 350 سال پیش است، را معرفی کردند. آن‌ها در سریال‌ها فیلم‌ها و تلویزیون  تا جایی که ممکن بوده برای این شخص فیلم ساختند و کار تبلیغاتی انجام دادند.

در ابتدای مراسم «مهران بیغمی» سرپرست پردیس شهید مفتح شهرری نیز در سخنانی، ناصر خسرو را حجت دین و مروج تشیع در ایران دانست و افزود: در دیوان اشعار ایشان، آیات و احادیث موج می زند و از ارادتمندان به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به شمار می رود.

در ادامه مراسم از لوح یادمان «هزاره حضور حکیم ناصر خسرو قبادیانی در ری» رونمایی شد.

گفتنی است، همایش یادشده به همت دانشگاه فرهنگیان پردیس مفتح شهرری، سازمان اسناد و کتابخانه ملی، سرای ایران شناسی، انجمن ایرانی تاریخ، انجمن خوشنویسان شهرری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان ری برگزار شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار