نماینده مجلس شورای اسلامی:

نگاه تحول‌گرایانه در برنامه ششم وجود ندارد

نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان تحقق رشد ۸ درصدی اقتصادی در طول برنامه ششم توسعه فراهم است؟ گفت: با این لایحه، خیر. نگاه تحول گرایانه در مواد این احکام و جداول آن وجود ندارد.
کد خبر: ۸۷۵۷۰۲۸
|
۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج،محمدحسین فرهنگی با حضور در برنامه "تیتر امشب" شبکه خبر با اشاره به اینکه دولت در لایحه برنامه ششم توسعه، 4 محور برای این اولویت ها مشخص کرده است افزود: آب و محیط زیست از جمله این محورهاست و مجلس شورای اسلامی هم برخی از محورها مانند کشاورزی و اولویت های مکان محور را به برنامه ششم اضافه کرد.

در ادامه عبدالرضا مصری دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی حاضر در این برنامه گفت: مقام معظم رهبری در ابلاغیه قانون برنامه که مسیر حرکت ما را مشخص کرده است، فرموده اند قوای سه گانه باید دقت نظر داشته باشند و هم در مرحله تنظیم و هم اجرای برنامه اطمینان حاصل کنند .

وی ادامه داد: بنابراین قوای سه گانه هم در تنظیم و هم در اجرای برنامه، موظف شدند.

مصری افزود: در مجلس باید نظمی را که در سیاست های ابلاغی به ما ابلاغ شده است را رعایت کنیم.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: مقام معظم رهبری 80 سیاست را برای قانون برنامه ششم توسعه ابلاغ فرمودند که امور اقتصادی با 31 ماده بیشترین حجم را دارد.

مصری افزود: امور اجتماعی، فناوری و ارتباطات، امور امنیتی، دفاعی، سیاست خارجی، قضایی و حقوقی و فرهنگی، علم و فناوری و نوآوری از دیگر موضوعات سیاست های ابلاغی است که باید قانون برنامه را بر اساس آن تنظیم کنیم.

مصری گفت: اقتصاد مقاومتی، پیشتازی در عرصه علم و فناوری و مقاوم سازی فرهنگی از محورهای این سیاست های ابلاغی است.

در ادامه فرهنگی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان تحقق رشد 8 درصدی اقتصادی در طول برنامه ششم توسعه فراهم است؟ گفت: با این لایحه، خیر.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: نگاه تحول گرایانه در مواد این احکام و جداول آن وجود ندارد.

وی گفت: رشد فعلی با توجه به صادرات نفت است و اگر رشد را منهای نفت در نظر بگیریم آنچه که در برنامه پیشنهادی و روال جاری کشور وجود دارد قطعا به رشد بالای اقتصادی نمی رسیم لذا نگاه تا حدودی متحورانه و با ریسک پذیری بالا لازم است.

فرهنگی ادامه داد: باید به منابع معدنی و صنایع وابسته آن و همچنین به گردشگری توجه کنیم زیرا حرکت در این زمینه کند است.

وی افزود: سعی کردیم نتایج و اهداف برنامه به صورت سال به سال بررسی و انجام شود و از ایده پردازی ها اجتناب کنیم و احکام عملی را در نظر بگیریم.

در ادامه نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: رسیدن به رشد اقتصادی 8 درصد محال نیست و حتی زودتر از 5 سال هم قابل دسترسی است.

مصری افزود: از نظر سرمایه انسانی ظرفیت لازم و حتی بیش از رشد اقتصادی 8 درصد را هم داریم به شرطی که متغیرهای مزاحم از جمله قاچاق و واردات را کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه برنامه برای همه کشور نوشته می شود و باید از همه ظرفیت کشور استفاده شود، بر لزوم تقویت بخش غیر دولتی تاکید و اضافه کرد: همه توجه باید در جهت توانمندسازی بخش غیردولتی باشد زیرا سه چهارم اقتصاد ما در اختیار این بخش است.

در ادامه  نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: رشد اقتصادی بدون نفت باید ملاک باشد و به جای خام فروشی باید به سمت فروش فرآورده برویم و در بخش های معدنی هم باید این گونه عمل کنیم.

فرهنگی با بیان اینکه در طراحی ها و اجرا مشکل داریم، افزود: اگر دولت همراهی کند و مجلس همه توان کارشناسی را بگذارد رسیدن به رشد 8 درصد امکان پذیر است.

در ادامه مصری هم گفت: اگر روحیه انقلابی و مدیریت جهادی نباشد قدرت برطرف کردن متغیرهای مزاحم را نخواهیم داشت.

ارسال نظرات