مظفری
حضور مسئول سازمان بسیج اصناف کشوردر سردرود پایتخت تابلو فرش جهان
حسن پورگفت: تابلو فرش سردرود در تمام کشورها زبان زد و شناخته شده است و با گسترده شدن فعالیت تولیدکنندگان تابلو فرش می توان گفت اقتصاد مقاومتی درسردرود اجرایی شده است.
کد خبر: ۸۷۵۵۶۸۴
|
۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲
به گزارش سرویس بسیج اصناف و بازاریان کشور خبرگزاری بسیج،غلام رضا حسن پور با حضور در اتحادیه فرش سردرود و یکی از کارگاههای تابلو فرش اظهار داشت : تابلو فرش سردرود در اکثرکشورهای جهان زبان زد و شناخته شده است که با توجه به شغل‌های جانبی این صنف و گسترده شدن فعالیت تولیدکنندگان تابلو فرش می توان گفت اقتصاد مقاومتی درسردرود اجرایی شده است.

همچنین کاظم صحتی رئیس اتحادیه فرش سردرود ضمن تقدیر و تشکر از مسئولان بسیج اصناف  اظهار داشت: تابلو فرش سردرود یکی از صنایع دستی است که از نظر اصالت و ارزش منحصر به‌ فرد از قدیم ‌الایام به عنوان نهاد قالیبافی و تابلو فرش ایران معروف بوده و امروزه تابلوهای سردرود زینت بخش دیوارهای موزه‌ها و قصرهای سراسر جهان است تابلو فرش‌های دستباف سردرود به دلیل وفور طیف رنگ و ظرافت به کار رفته در آن ها از ارزش و مقبولیت بسیاری در سطح جهانی برخوردار است. کاظم صحتی به فعال بودن بیش از سه هزار گالری تابلو فرش در سردرود اشاره کرد و افزود: صنعت تابلو فرش سردرود از نظر کیفیت، کمیت، تنوع رنگ و طرح روزافزون در حال پیشرفت است .

وی ادامه داد: متاسفانه با توجه به اهمیت این هنر دستی نفیس و ارز آوری بسیار کلانی که دارد در گذشته درخصوص شناسایی آن به بازار مصرف بخصوص متقاضیان خارجی چندان موفق عمل نشده است.

رئیس اتحادیه تابلو فرش سردرود افزود: به منظور جبران کم‌ کاری‌های گذشته سعی کردیم با ارائه اقداماتی تولید آن را توسعه داده و بیش از پیش به متقاضیان جهانی بشناسانیم .

وی در ادامه با اشاره به بافت و تولید تابلو فرش ها در سردرود گفت: در شهر سردرود علاوه بر بافت و تولید فرش‌های معمولی در ابعاد و اندازه‌های مختلف، قالی‌های حجمی، برجسته، دو رویه، دو فرش در یک فرش با در شمار متفاوت که صرفاً جنبه هنری دارند نیز بافته می‌شود.

کاظم صحتی با اشاره به صادرات تابلو فرش دستباف گفت: محبوبیت تابلو فرش‌ ها از سوی هنر دوستان و علاقه‌ مندان به صنعت فرش سبب شده تابلو فرش‌های سردرود به اغلب کشورهای دنیا به ویژه کشورهای عربی‌‍  صادر شود.

وی افزود: هدف اصلی کتیبه های قرآنی و مذهبی تابلوهای مالزی و کشورهای حوزه خلیج فارس هستند و هم چنین با توجه به کثرت ایرانی ها در امریکا که طالب تابلو فرش در طرح های آثار و مراکز تاریخی و طبیعی و عشایر هستند، این مححصول به صورت غیر مستقیم به کانادا صادر می کنند و از آن جا به امریکا فرستاده می شود.

رئیس اتحادیه تابلو فرش سردرود گفت: رونق تجارت تابلو فرش از سردرود از زمان های گذشته در بافت قالی در رج شمارهای بالا و طرح‌های هنری و طیف وسیع رنگ، شهره عام و خاص بوده، اما در چند دهه اخیر شهر سردرود با جامعیت یافتن در تولید تابلو فرش به مرکز تولید این آثار در غرب کشور تبدیل شده است.

صحتی افزود: فرش و تابلو فرش زیرمجموعه‌ای از بافت منسوجات است، بافت تابلو فرش در آذربایجان ‌شرقی، ابتدا در تبریز متداول بوده، اما به تدریج با توسعه روزافزون روابط بازار و تجارت و نیز بالا رفتن حجم تقاضا و در نهایت با صنعتی شدن این هنر، تولیدکنندگان نیمه‌ متمرکز تبریز که بافندگان سردرودی نیز در آن کارگاه‌ها مشغول بودند بیشتر به تجارت تابلو فرش روی ‌آوردند.

وی در پایان  سردرود را  مهد هنر تابلوفرش دستباف جهان دانست و افزود: تابلو فرش‌های دستباف سردرود به دلیل وفور طیف رنگ و ظرافت به کار رفته در آنها از ارزش و مقبولیت بسیاری در سطح جهانی برخوردار است.

ارسال نظرات