رئیس سابق سازمان هواپیمایی کشوری:

فروشندگان هواپیما به ایرانی‌ها روی خوش نشان ندادند!/ پرسنل "هما" ۲ برابر ناوگان موجود است

علیرضا جهانگیریان گفت: یکی از مشکلات شرکت هما، کمبود ناوگان بوده و پرسنل آن دو برابر ناوگاناست که شرکت هواپیمایی هما مجبور است این هزینه ثابت را متحمل شود که این امربه مرور سرمایه شرکت را به تحلیل خواهد برد.
کد خبر: ۸۷۵۳۹۹۱
|
۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج،رئیس سابق سازمان هواپیمایی کشوری، گره زدن ماجرای خرید هواپیما از اروپا و آمریکا در داخل کشور را امری نادرست خواند و اعلام داشت که مدیران داخلی مسیر سیاسی کردن خرید هواپیما را نیز آزموده و این تجربه نشان می‎دهد هرچه ایران به طرق مقابل روی خوش نشان می‌دهد آنها درعمل به قول خود عمل نمی‌کنند.

صنعت حمل و نقل هوایی ایران تا سال 1404 به 556 فروند هواپیما نیاز دارد، بنابراین امضای تفاهمنامه خرید هواپیما از فرانسه و آمریکا در ظاهر، در همین راستا، ارزیابی می‌شود.

وزارت راه و شهرسازی ایران در بهمن ماه سال گذشته همزمان با سفر روحانی به فرانسه پیش قرارداد خرید 118 فروند ایرباس را با فرانسه به امضاء رسانده که گفته می‌شود رقم قرارداد مذکور 10.5 میلیارد دلار است.

علیرضا جهانگیریان در گفتگو با «نسیم آنلاین» تاکید کرد که ماجرای خرید هواپیما ازخارج کشور باید به ایمنی مسافران گره می‌خورد نه مسیائل سیاسی.!

به گفته وی هر چه در داخل کشور موضوع خرید هواپیما سیاسی‌تر شود این امر را طرف اروپایی و آمریکایی یک امتیاز تلقی کرده و در اجرای تفاهمنامه خرید، آنها را دست به عصاتر خواهد کرد. وی از اینکه ماجرای خرید هواپیما در داخل کشور تا این حد سیاسی شده به شدت ابراز تاسف کرد.

جهانگیریان با بیان اینکه دور زدن تحریم‌ها همواره هزینه بر بوده است به «نسیم آنلاین» اذعان داشت که برخی از مدیران داخل کشور، واسطه گری را یک فعالیت بدون ریسک می‌دانند در حالیکه در زمان تحریم‌ها، حضور واسطه‌ها برای فروش هواپیما به ایران با تحمل ریسک مترادف بود و ادامه داد که آمریکا به سرعت این افراد را شناسایی کرده و آنها را مورد تحریم قرار می داد.

معاون سابق وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد که بیشتر شرکت‌هایی که برای فروش هواپیما حضور می‌یافتند شرکتهایی بوده اند که برای دور زدن تحریم ها شکل گرفته و افزود که راه اندازی این شرکتها و گرداندن آنها مشمول هزینه بوده، بنابراین این موارد در فهرست هزینه‌های دور زدن تحریم‌ها به حساب می‌آید تا انجام واسطه گری.

وی گفت که از زمان حضور خویش در ریاست سازمان هواپیمایی کشوری دستکم 30 فروند هواپیما وارد ناوگان هوایی کشور شده است و افزود که تعداد هواپیماهای فعال کشور در آن ایام  152 فروند بوده که در زمان خروج او از ریاست سازمان هواپیمایی به  163 فروند رسیده است. جهانگیریان توضیح داد که در این مدت تعدادی از هواپیماها از رده خارج شده و در مجموع از 30 فروند هواپیمای وارد شده 20 فروند آن عملیاتی شد. به گفته وی، این حجم واردات هواپیما در تاریخ صنعت هوایی کشور تا  قبل از رفع تحریم ها بی سابقه بوده است.

رئیس سابق سازمان هواپیمایی کشوری، با بیان اینکه دولت باید در خرید هواپیما به فکر شرکت هواپیمایی "هما" هم باشد، افزود: یکی از مشکلات  این شرکت کمبود ناوگان بوده و پرسنل آن دو برابر ناوگان است و ادامه داد که شرکت هواپیمایی هما مجبور است این هزینه ثابت را متحمل شود که این امر به مرور سرمایه شرکت را به تحلیل خواهد برد.

به گفته جهانگیریان، در کنار هواپیمایی هما شرکت های دیگر هم برای خرید هواپیما باید مد نظر قرار گیرند که البته قرار شده  شرکتهای داخلی دیگر هم برای خرید مذاکراتی داشته باشند.

وی، در باره خرید هواپیمای پهن پیکر  A380  هم گفت: چنانچه ایران بخواهد به یک هاب بین المللی  تبدیل  شود چاره ای جز خرید این نوع از هواپیما ندارد اما برای رسیدن به این افق، باید متناسب با  این خرید زیرساخت‌ها را نیز توسعه دهد.

جهانگیریان اذعان کرد که نمی‌توان هواپیمای مذکور را خرید و در فرودگاه پارک کرد بنابراین فرودگاه های کشور هم باید متناسب با این شرایط  توسعه یابند.

ارسال نظرات