خبرهای داغ:
فضائلی:

مردم می‌فهمند که برجام هیچ تأثیری نداشت

کارشناس مسائل سیاسی گفت: هر مقدار که آقای رئیس جمهور تاکید بیشتری بر موضع خود کنند، فاصله ایشان با مردم بیشتر می شود.
کد خبر: ۸۷۵۲۷۵۴
|
۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، مهدی فضائلی تحلیلگر مسائل سیاسی پیرامون آینده برجام با توجه به بدعهدی های آمریکا گفت: از یک طرف توافق، تکلیف مشخص است. همانطور حضرت آقا در ماه مبارک رمضان اشاره کردند، ما برجام را نقض نخواهیم کرد اما اگر طرف مقابل به تعبیر خود برجام را پاره کند، ما آن را به آتش خواهیم کشد. بنابراین ایشان فرمودند که ما نقض عهد نمی کنیم. این سیاست کلان جمهوری اسلامی است که البته بخشی از آن به رفتار طرف مقابل مرتبط می شود. اما در ذیل این سیاست، طبیعی است که مسئولینی که برای نظارت و عمل به برجام تعیین شدند، باید به نقض عهد طرف مقابل حساس باشند. در مقابل این گونه رفتارهای طرف مقابل موضع گیری و اقدامات لازم در حوزه سیاست خارجی انجام شود. اما مهمتر از همه این ها به نظر من این است که باید برای دولتمردان این موضوع کاملا جا افتاده باشد که نباید به دشمن امید داشته باشند. هرچند فرصت های زیادی از بین رفته ولی باید عزم خود را جزم کنند که نگاه خود را به ظرفیت های داخلی معطوف کنند و از این طریق به دنبال حل مشکلات کشور باشند و فرصت باقیمانده را هم مثل این سه سال از دست ندهند.

 

وی در پاسخ به این سوال که «دولت ایران برجام را به عنوان بزرگترین دستاورد خود معرفی می کند، نقض عهد آمریکا را تا کجا تحمل و حتی توجیه می کند؟» اظهار داشت: به هر حال هرچه دولت این رفتار را توجیه کند، برای مردم به وضوح روشن شده که برجام تاثیری در زندگی آنها نداشته. حالا هر مقدار که آقای رئیس جمهور تاکید بیشتری بر موضع خود کنند، فاصله ایشان با مردم بیشتر می شود. باید واقع بینانه مسئله را دید. همانطور که حضرت آقا فرمودند نه در تمجید و نه در نقد برجام اغراق نشود. طبیعی است که اگر نگاه واقع بینانه ای به برجام داشته باشیم، حتما مانند رئیس جمهور درمورد آن صحبت نمی کنیم. مردم هم امروز پس از هشت ماه می بینند رفع تحریم ها که هدف اصلی این توافق بود، اتفاق نیفتاده. همانطور که خود آقای روحانی و ظریف این واقیت را با صراحت و با صدای بلند مطرح کردند. هرچند منتقدین پیش از این هم این تذکرات را داده بودند. طبیعی است که باید برخورد جدی تری را در قبال بدعهدی ها از خود نشان دهند و یا حداقل این بدعهدی ها را توجیه نکنند. البته در اظهارنظرهای اخیر دولتمردان به این مسائل اشاره می شود و امیدواریم این مواضع ادامه پیدا کند.

 

فضائلی ادامه داد: دستگاه دیپلماسی باید فعال تر برخورد کند. مواضع صریح تری بگیرند. البته دولت اهرم اجرایی خاصی طبق توافق ندارد مگر این که به طرف مقابل تفهیم کند که اگر این روند ادامه پیدا کند، ایران از ظرفیت های بالقوه خود استفاده خواهد کرد.

 

این کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به سوالی پیرامون نقش مجلس با توجه به تصویب قانون اقدام متناسب و متقابل در این ماجرا گفت: طبیعی است که مجلس به عنوان قانون گذار باید از دستگاه دیپلماسی اقدام متناسب را مطالبه کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها