مسئول انجمن ادبیات داستانی بسیج تأکید کرد:

هنر جدا افتاده از ارزش ها در کشور بیداد می کند

احمد شاکری در آئین افتتاحیه جشنواره سراسری ادبیات داستانی بسیج در گلزارشهدای شهرکرد، گفت: مرز بین ادبیات متعهد و روشنفکری در دیدن نادیدنی ها و بیان واقعیت هاست.
کد خبر: ۸۷۵۱۴۴۱
|
۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ مسئول انجمن ادبیات داستانی بسیج با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، اظهار کرد: جوهره هنر و ادبیات انقلاب اسلامی و ادبیات دفاع مقدس در جمله درخشان حضرت زینب سلام الله علیها که در کاخ اموی در پاسخ به طعنه یزید فرمود" ما رأیتُ الّا جمیلاً" خلاصه می شود.

احمد شاکری، افزود: در حقیقت مرز بین ادبیات متعهد و جریانی که ما جزئی از آن هستیم با ادبیات روشنفکری، همین جمله" ما رإیتُ الا جمیلا" می باشد، دیدن نادیدنی ها و بیان واقعیت هاست.

وی، با اشاره به انگیزه مدافعان حرم برای حضور در جبهه مقاومت، تصریح کرد: آنچه موجب می شود مدافعن حرم از این سوی عالم به آن سوی عالم بروند و مقاومت کنند، چیزی جزء درک زیبایی نیست.

شاکری، ادامه داد: کار هنر و هنرمند متعهد چیزی جزء بیان و نشر این زیبایی نیست. حضرت امام خمینی(ره) می فرمایند؛ هنر دمیدن روح تعهد در انسانهاست و شهدا مظهر تعهد هستند.

وی، گفت: بنابراین ادبیات انقلاب و دفاع مقدس، ادبیاتی است که از شهید می گوید و این ارواح مظهر  را روایت و حکایت می کند؛ اما این زیبایی از کجا آمده؟، این زیبایی را از متن انقلاب و دفاع مقدس داریم.

شاکری، افزود: جشنواره ادبیات داستانی بسیج در حقیقت یکی از خالص ترین و ناب ترین و سالم ترین حرکت های داستانی در کشور است. متأسفانه جریان هنر مدرن و روشنفکر و جریان هنر جدا افتاده از ارزش ها در کشور بیداد می کند.

مسئول انجمن ادبیات داستانی بسیج، تأکید کرد: اما نکته ای که وجود دارد این است که با خواندن بیش از هزار اثر در این جشنواره اذعان داوران این بود که ما با جشنواره ی بسیار سالمی روبرو هستیم. ممکن است برخی از آثار ضعیف باشند؛ اما همه ی آثار نقطه گذاری شان همین "مارأیتُ الّا جمیلا" است.

وی، افزود: یکی از نکات مهمی که این جشنواره در صدد رسیدن به آن است، احیاء و توجه به وقایع روز می باشد. یکی از راهبردهای مهم این جشنواره این است که ما زمان کنونی را پاس بداریم و نگذاریم وقایع از زمان موجود بگذرند و بعد به آنها توجه کنیم.

شاکری، گفت: الان زمانه ی مدافعان حرم است. الان زمانه ای است که خاطرات منا موجود است. ما نباید دچار تحریف شویم. و نوشتن این وقایع را به آینده ی 10 و 20 ساله موکول کنیم؛ جایی که خاطرات محو شده و افراد از میان ما رفته اند.

این مقام مسئول، خاطرنشان کرد: بنابراین یکی از مهم ترین مؤلفه های این جشنواره، تعهد و توجه به موضوعات روز است. تعهد به معنای واقعی، یعنی توجه عمیق و دلسوزانه و انقلابی به وضعیت موجود کشور است.

شاکری، افزود: اگر ما ننویسم، دیگران می نویسند و دیگرانی هستند که نمی نویسند و اگر بنویسند حقایق را واژگونه نشان می دهند.

وی، یادآور شد: بهانه ما در چنین جمعی؛ تجدید عهد با سرچشمه هاست. نکته دیگر این است که نتوانیم تجلیل و تقدیر کنیم از کسانی که زحمت کشیده اند. و یکی دیگر از کارهای مهم دیگری که باید انجام بدهیم یافتن دوستان جدید برای شکل گیری جریان ادبیات متعهد و انتقال تجربیات و انتقال راهبردهاست.

شایان ذکر است:‌در این روز هنرمندان و حاضران در این مراسم با نثار گل و قرائت فاتحه یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس و انقلاب اسلامی در گلزار شهدای شهرکرد را گرامیداشتند.

گفتنی است: نهمین جشنواره سراسری ادبیات داستانی بسیج به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری در شهرکرد برگزار می شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار