آیت ا... سعیدی :

مجلس عزاداری باید در خدمت ولی زمان باشد

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س): کسانی که می‌خواهند به میل مردم جلسات برگزار کنند، کارشان اشتباه است، انبیاء هم برخلاف میل مردم حرکت کردند و خداوند را به مردم شناساندند.
کد خبر: ۸۷۵۱۳۳۴
|
۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷
آیت الله سید محمد سعیدی در همایش بزرگ مداحان و مدیران هیئات مذهبی استان قم که در مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به جایگاه مجالس عزاداری اظهار کرد: برگزاری چنین مجالسی تعظیم شعائر الهی است که نشان از وجود تقوای الهی در قلب دارد.

امام جمعه شهر قم ادامه داد: در جلسات مذهبی همه طبقات جامعه بدون اسم و رسم و فقط با توجه به اباعبدالله الحسین(ع) حضور دارند، حضور همه طبقات در جلسات عزاداری نمادی از اطاعت از فرمان الهی و اخوت اسلامی دارد، اقامه مجالس عزاداری با هدف‌های گوناگون صورت می‌گیرد.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) افزود: یکی از اهداف برگزاری جلسات عزاداری شرکت در غم و اندوه اباعبدالله الحسین(ع) است که خود این یکی از شاخصه‌های شیعه بودن است، هدف دیگر برگزاری جلسات عزاداری ادای مزد رسالت رسول اکرم(ص) است و ما با برگزاری این جلسات تولی خودمان را نسبت به اهل بیت(ع) نشان می دهیم.

آیت الله سعیدی با اشاره به برائت اظهار کرد: یکی از اهداف برگزاری جلسات عزاداری برائت جستن از دشمنان اهل بیت(ع) است، ما به برکات تولی و تبری به خداوند تقرب پیدا می‌کنیم، در زیارت حضرت معصومه(س) می‌خوانیم که ما با دو بال تولی و تبری به خداوند تقرب می جوییم.
امام جمعه قم ادامه داد: ظرف و ظرفیت هیئات مذهبی باید محل بیان معارف اهل بیت(ع) با اولویت مباحث اعتقادی و باورهای دینی باشد، اهل بیت(ع) به کسانی که امر آنها را احیا کند، درود فرستادند، احیای امر اهل بیت(ع) یاد گرفتن تعالیم آنها و آموختن این تعالیم به دیگران است.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) افزود: امام رضا(ع) فرمودند که اگر مردم زیبایی‌های کلام ما اهل بیت(ع) را بفهمند از ما اطاعت خواهند کرد، یکی از دلایل متابعت نکردن مردم از مکتب اهل بیت(ع) به دلیل نرسیدن تعالیم این مکتب به آنها بوده است، شما دیدید که چقدر مردم جهان پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به اسلام و مکتب اهل بیت(ع) بیشتر علاقه نشان دادند.

آیت‌الله سعیدی با اشاره به شیعیان نیجریه اظهار کرد: شیخ ابراهیم زکزاکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای مدتی از نیجریه برای آموختن معارف اهل بیت(ع) به شهر قم آمد، او پس از بازگشت به نیجریه این معارف را به مردم منتقل کرد، این شیخ آفریقایی در مدت نه چندان طولانی توانست میلیون‌ها نفر را شیعه کند.

امام جمعه قم ادامه داد: هیئت و مجلس عزاداری باید عالم محور و روحانی محور باشد، هیئتی می‌تواند رسالت سنگین خود را به عهده بگیرد که از خرافات و بدعت‌ها به دور باشد، عالمی که در هیئت سخنرانی می‌کند، باید با معارف اهل بیت(ع) آشنا باشد و این معارف را به مخاطب منتقل کند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) افزود: روحانی هیئت باید بدعت‌ها و خرافات را بشناسد و از مکر و توطئه دشمنان برای برهم زدن دسته‌جات عزاداری آگاه باشد، او باید راه مبارزه کردن با بدعت‌ها و خرافات و سد کردن دشمنان و توطئه‌گران را به خوبی بشناسد.

آیت الله سعیدی با اشاره به جایگاه هیئات اظهار کرد: هیأتی می‌تواند مطالبه قرآن را اجابت کند که در راه خدا از هیچ کسی حساب نبرد، کسانی که می‌خواهند به میل مردم جلسات برگزار کنند، کارشان اشتباه است، انبیاء هم برخلاف میل مردم حرکت کردند و خداوند را به مردم شناساندند.

امام جمعه قم در پایان خاطرنشان کرد: ویژگی مهم هیئات مذهبی این است که در هر زمانی باید در خدمت ولی آن زمان باشند.
ارسال نظرات