یک استاد معماری در گفتگو با «بسیج»:

لزوم بازنگری در قوانین شهرسازی/ نمای فعلی ساختمان ها با فرهنگ ایرانی مطابقتی ندارد

بالازاده با اشاره به نمای نامناسب ساختمان ها گفت: باید بازنگری هایی در حوزه قوانین شهر سازی اتفاق بیفتد.
کد خبر: ۸۷۴۳۰۴۳
|
۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱

هومن بالازاده استاد معماری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج با اشاره به معضلات شهر تهران همچون نمای نامناسب ساختمان ها و تأثیرات آن بر زیبایی شهر اظهار داشت: باید گفت قوانینی که در شهرسازی تعریف می شود به بسیاری از مشکلات در این حوزه دامن می زند.

وی در ادامه این مطلب گفت: یعنی دست معمار و یا طراحان برای این مسائل باز نیست و اگر هم باز باشد یک سازماندهی مشخصی از لحاظ فکری وجود ندارد که این مسائل را هماهنگ کند؛ بنابراین وقتی که در فضای شهری قدم می زنیم یک سری ساختمان های به هم چسبیده ای را می بینیم که هیچ ارتباط بصری با یکدیگر ندارند.

این استاد معماری در توضیح چرایی این مسئله و بیان راهکار های حل آن خاطر نشان کرد: این مشکل قبل از اینکه به معماری مربوط شود بیشتر به مسئله شهرسازی و قوانین آن بر می گردد چراکه ما فرمول مشخصی را برای هماهنگی میان آنها پیاده نکرده ایم، لذا باید بازنگری هایی در این زمینه از لحاظ قوانین شهر سازی اتفاق بیفتد و در صورت تصویب طرح جامع در برخی نقاط می تواند این ساختمان ها را با ایجاد فواصلی مشخص از یکدیگر جدا کرده و فضای سبز و گردش هوایی بین آن صورت دهد.

بالازاده با بیان اینکه این مشکل درباره مغازه های موجود در سطح شهر نیز وجود دارد تصریح کرد: در سطح شهر بسیاری از مغازه ها به خاطر تبلیغات بیشتر تابلوهای بزرگی را نصب می کنند که در نتیجه آن ما نمی توانیم شاهد ریتم مشخصی در فضای شهری باشیم؛ به نظر می رسد قبل از تعیین ضوابط در این خصوص باید به فکر عواقب آن باشیم و باید به نوعی از این موضوع بهترین فرصت ها را برای شهر و زیبایی آن ایجاد کرد.

وی درخصوص میزان مطابقت نمای ساختمان ها در شهر با فرهنگ ایرانی عنوان کرد: درباره این مسئله باید این سوال را پرسید که در حال حاضر زندگی ما نسبت به گذشته چه قدر با فرهنگ ایرانی مطابقت دارد؟ در گذشته ما در خانه هایی زندگی می کردیم که دارای حیاط و حوض و از کیفیت جالبی برخوردار بودند اما الان در خانه هایی زندگی می کنیم که فقط یک آپارتمان معمولی است که در فرهنگ و نوع نگاهمان به زندگی تأثیر زیادی گذاشته است.

این استاد معماری ادامه داد: در گذشته با توجه به نوع زندگی ها و ساختمان ها مفهوم اقلیم، فضای درونی و بیرونی به خوبی درک می شد اما در حال حاضر به واسطه مدرنیته ای که اتفاق افتاده بسیاری از ارزش ها را در این نوع قالب زندگی از دست می دهیم البته این مسئله به تبع موضوع اقتصادی، رشد جمعیت و دیگر موارد اتفاق می افتد اما می توانیم در این باره فکر کرده و راهکار هایی را ارائه دهیم تا حداقل آدم ها از طبیعت زیست محیطی خود خیلی دور نشوند و اینگونه نباشد که تنها راه ارتباطی شان از طریق یک پنجره با بیرون باشد.

بالازاده در خاتمه بیان داشت: بنده به عنوان یک معمار می توانم راجع به این مسائل فکر کنم و راهکار هایی را ارائه کنم که مسئله زندگی و آن فرهنگی که آپارتمان نشینی به همراه خود آورده با ارزش های کیفی که در قبل داشتیم مرتبط شود و به عنوان یک راهکار به استفاده بهتر از زندگی مدرن امروز تبدیل شود.


ارسال نظرات
آخرین اخبار